Miten pestä käytetyt lelut?
Hei,
Olemme saaneet masuvauvallemme jo nyt sukulaisilta ja kavereilta aimo kasan käytettyjä leluja. Ihan sellaisenaan en niitä uskaltaisi pikkuiselle sen synnyttyä antaa, kun en tarkkaan tiedä niiden historiaa. Miten te olette pesseet tai muuten puhdistaneet:
a) kovamuoviset lelut
b) puulelut
c) pehmolelut, joissa sisällä kulkunen, soittorasia tms (pesuohjelaput on noista leluista joku leikannut pois).
Kiitos avusta!
T: Niinamaaria
Kommentit (5)
Muoviset lelut oon heittänyt astianpesukoneeseen.
Puiset pessyt käsin astiaharjan kanssa.
Kankaiset oon pessyt pesukoneessa muiden vaatteiden kanssa 60 asteessa.
Sillä periaatteella oon pessy, et hajoo, jos hajoo. Yleensä pysyny ihan hyvinä. Jotkut pehmolelut joskus revenny saumoista. Mut ei oo haitannu niin paljoo, ku käytettyinä oon ne saanu. Ja puhdasta on tullu aina :)
mutta noi pehmo lelut oon pessyt koneessä sanoi pesuohje mitä tahansa!
keräävät niin paljon pölyä ynnä muuta sisäänsä vuosien varrella...itseasiassa mun mielestä on tosi hölmöä tehdä edes sellaisia pehmoleluja joita ei sais pestä koneessa (kun ne melkein väistämättäkin menee likaiseksi)
eli on sisällä ollut sitten kulkusia tai " herneitä" niin pesuun vaan
ite oon pessyt yleensä 40 asteessa
paitsi, että jotkut pehmot olen pessyt käsin. Kannattaa varoa nimittäin, saattavat päästää tosi paljon väriä, jos eivät ole vesipesun kestäviä. Kaikki on kyllä pesty, vaikka olisi ollut kiellettyä. Joku värjäytyi pahasti :(
Muovilelut olen pessyt laimennetulla Tolulla ja huuhdellut hyvin.
omat ja siskon vanhat muovilelut, -helistimet ja duplo legot astianpesukoneessa ylhäällä. Tuli tosi puhdasta jälkeä :) Pehmot yms. heitin pesukoneeseen, ei käynyt kuinkaan. Puulelut ja kirjojen kannet pyyhin kostealla ja kuivasin. Nyt on vauvalla odottamassa puhtaita 70-80 luvun leluja!
a) kovamuoviset lelut
* tiskiaine (tai muu saippua) vedessä, joko kevyesti harjaten tai vain liottaen hetken
b) puulelut
* kostealla pyyhkien
c) pehmolelut, joissa sisällä kulkunen, soittorasia tms (pesuohjelaput on noista leluista joku leikannut pois).
* jos jotakin likaa, niin kevyesti kostuttaen saippuan kanssa vähän hangannut ja huuhdellut (tosin huuhteleminen vaikeaa, jos imee saippuaa sisuksiinsa)
tai vain tuulettaen, riippuen likaisuudesta/tunkkaisuudesta.
Mitä meidän lapsillamme (joita kolme) on ollut (ja yhäkin on ;) ) pehmoleluja, niin niistä hyvin harva kestää konepesua.
Ja monissa maininta, että käsinpesukin kielletty.