Lapsella 5v vatsatauti, mitä juomaksi?
Kommentit (8)
Vierailija:
Ei Jaffaa! Se on liian makeata ja pitkittää tautia. Aataminaikainen ohje.
Olkoon aataminaikanen, mutta auttaa. Mahataudissa saattaa myös pystyä syömeen esim. mandariineja, kannattaa koittaa.
Kaikkein paras mitä omat lapseni ovat mielellään juoneet vatsataudissa on appelsiinituoremehu missä kupillinen sokeria (1 litra mehua) ja ruokalusikallinen suolaa. Kiehauta, jäähdytä. Voi kuulostaa kauhealta, mutta maistuu lapselle ja olo kohenee silmissä.
Suosittelen:
Jaffaa johon sekoitettu " oman maun mukaan" Osmosalia.
Eli meillä ei Osmosal ohjeen mukaan sekoitettuna mene alas, ei mene mullakaan, on niin pahaa.
Mutta, kun tekee limppariin mukavan suolaisen-makean juoman Osmosalista, niin johan maistuu.
Limpparissa on ne hiilihapot jotka eivät ole hyväksi vatsatautiselle. Vinkki: vatkaa hiilihapot pois.
Ja totta, ihminen tarvii vatsataudissa kipeästi myös suoloja, joten jos ei anna Osmosalia, niin ehdottomasti makean juomisen lisäksi täytyy antaa lapselle/aikuiselle myös suolaista syötävää/juotavaa.....
Neste on se tärkein juttu ja jos ei vesi, mehut tai muut tollaset uppoa, niin kylmä jaffa menee. Ei onnistuis mulle koskaan minkään lihaliemen juotto, jos oon masutaudissa.
Eihän se sokeri parasta ole, mutta mahatauti ei kestä kovin kauaa ja sen ajan on kai kuitenkin pääasia, että juo jotain. Sano mitä sanot, mutta jaffa oikeasti jeesaa oloa. Ei varmaan kaikilla, mutta on kyllä kokeilun arvonen.
Ei kai se niin väliä, mitä se on. Mutta totta on, että makeat juomat ärsyttävät suolistoa ja saattavat hidastaa paranemista.
Jos on ekaa päivää sairaana, niin vesikin riittää tai vaikka laimea mehu. Pääasia, että olis jääkaappikylmää.
Ja tosiaan lusikallinen kerrallaan, vartin välein. Jos pysyy pari tuntia sisällä, niin annoksen voi nostaa kulauksiin.
Itse olen huomannut, että vesi on paras mahdollinen juoma vatsataudissa. Se ärsyttää vähiten, joten sitä on miellyttävintä juoda. Lapsi ei päivässä tai parissa kuole, jos ei saa kaikkia ravintoaineita juomasta tai ruuasta.
Kivennäisvesiä saa hiilihapottominakin, joten niistä saa suoloja, jos haluaa niitä tarjota.
Ja ihan mitä vaan suostuu juomaan. Melonia ja kurkkuakin kannattaa tarjota. Mehujäätä?