" Riittääkö" 3 kk:n imetys?
Tahtoisin lopettaa ja siirtyä kokonaan pulloruokintaan. Syy on suoraan sanottuna se, että koen imetyksen hankalaksi. Olen imettänyt tähän saakka vain siksi, koska tiedän sen olevan lapselleni parasta. En kuitenkaan itse pidä koko hommasta juurikaan. Ja lisäksi vauva saanut rintaraivareita nyt viimeisen viikon ajan, ja söisi tosi vähän, ellen antaisi lisäksi pullosta.
olenko ihan paska äiti jos lopetan imetyksen kokonaan? omatunto soimaa...
Kommentit (8)
Vierailija:
itse imetin juuri niin kauan kuin hyvältä tuntui. eikö se ole monesti lapsenkin etu?
Kyllä se on lapsenkin etu, että äiti ei ole ihan hermoraunio. Mutta jos omatunto kerran soimaa, niin haluaako ap. sitten kuitenkaan lopettaa imetystä täysin? Voisiko osittaisimetys olla parempi ratkaisu?
Siitä eteenpäin imetys ns parantaa lopputulosta.
Jos tuntuu kurjalle, lopeta.. Ennemmin niin kuin että päätyisi inhoamaan vauvaa..
kolmekin kuukautta on parempi kun ei mitään.
Mulla oli alussa imetys tosi vaikeeta (sit myöhemmin se kyllä suju - imetin loppujen lopus 9 kk), ni PARAS ( ja lohduttavin) kommentti oli yhden sairaanhoitajan toteama, että " Kukaan vauva ei ole Tutteliin kuollut" . Se oli mulle siinä vaiheessa tosi " kannustava" ja lohduttava ja kiva kommentti.
3 kuukautta on parempi kuin 2 tai 2,5. Eli lopetat, jos siltä tuntuu. Itse kämmin imetyksen 3,5 kuukaudessa ja aluksi tuntuikin helpotukselta. Sitten alkoi harmittaa, kun se olisi ollut niin paljon helpompaa kuin tämä pulloshow.
Jos et pysty laittamaan lapsesi etua ensimmäiseksi edes tässä vaiheessa, niin miten tulevaisuudessakaan?
Itse olen saanut aikoinani äidinmaitoa vain 3kk (oli 70-luvulla ihan normaalia) ja olen pärjännyt elämässä ihan hyvin.
Älä suotta anna ulkopuolisten syyllistää itseäsi. Lapsesi pärjää varmasti ihan siinä missä joku toinenkin.
Itse olin myös pari päivää sitten valmis heittämään hanskat tiskiin, vauva 3 kk 1 vko ja saanut pari viikkoa kaameita rintaraivareita.
Olen myös hieman ihmetyksekseni kokenut imetyksen tosi tympeäksi hommaksi ja vauvan synnyttyä asetin itselleni " tavoitteeksi" imettää juuri 3 kk.
Nyt rintaraivarit alkavat viimein helpottaa. Vauva on koko ajan onneksi syönyt öisin hyvin eli ei ole tarvinnut lähteä lämmityshommiin. Yllätyksekseni huomaankin nyt olevani iloinen ja helpottunut siitä, että imetys sittenkin jatkuu. Vaikka olen melkein toivonut jotain " syytä" miksi lopettaa imetys, niin kyllä mua varmaan olisi myöhemmin harmittanut.
Osittaisimetyksellä mennään eli vauva saa aina silloin tällöin pulloakin.
Mutta kukaan ei voi sinulle sanoa, mikä on riittävä imetysaika, se on sinun oma asiasi ja päätöksesi. Ota päivä tai vaikka viikko kerrallaan, aika menee kuitenkin tosi nopeasti.
itse imetin juuri niin kauan kuin hyvältä tuntui. eikö se ole monesti lapsenkin etu?