Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painostusta imetyksen lopettamiseen!?

29.01.2006 |

Minua on jokseenkin jo alkanut kyllästyttää lähipiirin (sis. myös alan ammattilaisia) usein toistuva ihmettely: " Vieläkö sinä imetät?" Vauva on vajaa 9kk ikäinen, eli siis todella vauva vielä. Täysimetyksellä mentiin 6kk, jonka jälkeen nyt sitten kiinteätkin jo maistuu hyvin, mutta imetys on todella tärkeää sekä minulle että vauvalle. Ihmetyksen aiheena on usein se että: " Riittääkö sulla maito?" No, mitenkäs se loppuis, jos nimenomaan imettää... Lypsetäänhän lehmiäkin ymmärtääkseni vuosikausia :) Eikä niiltäkään maidontulo yhtäkkiä lopu.

Onko ihmiset todella niin tietämättömiä? Oikeesti?

Vauvan ollessa alle 6kk lähipiiri jo kyseli tätä samaa, varsinkin TÄYSimetystä kummasteltiin ja taivasteltiin. Mikä ihme siinä on niin hankalaa ymmärtää, että toimin maailman luonnollisimmalla tavalla ruokkiessani lastani näin. Melkein ärsyttää oma hiipivä epävarmuus siitä, että onkohan " ison" vauvani julkinen imetys nyt soveliasta (esim vauvajumpassa / kahvilassa).

Vaikka eipähän tuo muiden ihmettely minun imetystä lopeta tai vähennä, mutta jonkun asiassa epävarmemman imetys voi vaarantua mokomista lausahduksista.

Onko muilla millasia kokemuksia / ajatuksia? Miten ootte reagoineet?

Ihmettelee Anne

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
29.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on oikeasti tietämättömiä. Mikäpä imettäessä, jos imetys sujuu :) Ehkei niitä esimerkkejä vain ympärillä niin paljon näy, että imetys olisi luonnollista? Multa kysyi neuvolan terkkari 8kk-tarkastuksessa, että riittääkö maito. No mihin se nyt enää siinä vaiheessa olisi kadonnut? Parempi olla välittämättä.

Tuntui, että keskosen imetystä pidettiin tosi outona. Sairaalasta en saanut juuri mitään tukea imetykseen. Se oli sellaista " voithan sä yrittää, mutta..." tai " mä laitoin tän maidon varmuuden vuoksi lämpiämään, jos siitä imetyksestä ei tulekaan mitään" . Ymmärrän, ettei siinä tilanteessa haluta painostaa, mutta tukea pitäisi saada silloin, kun sitä tarvitsee. Jokainen harva rohkaiseva lausahdus jäi kyllä mieleen ja lämmitti.

Lääkärit sen sijaan suhtautuivat tosi positiivisesti. Esim. sopivat lääkekuurit on etsitty mukisematta ja muutenkin suositeltu imetystä vuoden ikään, jos mahdollista.

Vierailija
2/18 |
29.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..itse olen poikani kanssa pullotellut jo pari kuukautta (pumppaan yhä, mutta rintaan ei poika suostu) ja kateellisena seuraan vauvajumpassa ja -uimassa äitejä joilla imetys onnistuu. Anna mennä vaan niin kauan kun se tuntuu hyvältä! kateellisena päivittelevät. Ja toki tietämättömyyttään!

Sydänääni ja Lasse 6 kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anne_He:

Lypsetäänhän lehmiäkin ymmärtääkseni vuosikausia :) Eikä niiltäkään maidontulo yhtäkkiä lopu.

Lehmät poikivat kerran vuodessa, eli niitä lypsetään yhden vasikan jälkeen vajaa vuosi (en nyt yhtäkkiä osaa sanoa, kauanko ovat ummessa ennen poikimista). Tämä ainakin on se taloudellisesti kannattava tapa, maidon tuotto vähenee lehmillä siis kyllä ajan kanssa.

Vierailija
4/18 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun vauvasi on vielä niin pieni, että mielestäni voit jättää imetysvastaiset kommentit omaan arvoonsa.

Itse lopetin tosin esikoisen imettämisen 9-kuukautisena ja samaan aion tähdätä nyt tämän toisenkin (nyt vajaa 3 kk) kanssa. Esikoiselle rupesin tarjoamaan kiinteitä 4-kuukautisena neuvolan ohjeiden mukaan, mutta nyt ajattelin yrittää täysimetystä 6 kk.

Mielestäni alle 1-vuotiaan imetyksessä ei ole mitään outoa, mutta itse myönnän, että sen jälkeen touhusta voisi mielestäni viimeistään ruveta lasta pikkuhiljaa vierottamaan. Sori vaan taaperoimettäjät, mutta en ymmärrä imettämisen syitä vanhemmalla lapsella. Mielestäni kävelevän ja puhuvan lapsen imettäminen tuntuu hassulta, varsinkin kun siitä ei käsittääkseni ravitsemuksellisesti ole mitään hyötyä. Itseäni kauhistuttaisi ajatus, että lapseni osaisi huutaa: " Äiti, anna rintaa heti!" . Tällaisen kommentin kuulin juuri Lindexissä noin 3-vuotiaan pojan suusta ja äiti vaan totesi: " Ei vielä, kotona sitten."

Tuntui aika hurjalta... :-)

t. Jogu

Vierailija
5/18 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 kk täysimetystä todellakin hämmästeltiin, nyt alkaa rasittaa jatkuva kysely kun imetän vielä reilu 11-kuista lastani, joka on KÄVELLYT pari kuukautta! Juu, todellakin imetän kävelevää lasta! Ois varmaan pitäny vierottaa saman tien kun astui ensi askeleensa.

Vierailija
6/18 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eika kommenteista tosiaan tarvitse olla moksiskaan. Voithan vaikka printata oheisen linkin YK:n alaisen maailman terveysjarjeston (WHO) sivulta ja heiluttaa sita epailijoiden nenan alla ;-) (erityisesti s. 12):

http://www.who.int/child-adolescent-health/New_Publications/NUTRITION/g…

WHO:n suositushan on taysimetys 6 kk ja osittaisimetys 2 vuotiaaksi, asti, siis puhtaasti terveydellisista syista.

Itse imetin esikoistani kaksivuotiaaksi, seka han etta mina tykkasimme siita. Ja sille joka ihmetteli millaisia syita voi olla niin meilla tietysti tuo etta sopi molemmille oli paasyy, toinen syy oli etta jouduin menemaan kokopaivatoihin esikoisen ollessa 7 kk (emme asu Suomessa, eri maa, eri lainsaadanto), ja imetys aamuin-illoin oli hyva tapa pitaa ylla yhteytta lapseen. Mutta ei musta tarvitse olla mitaan erityista syyta, toisaalta en myoskaan ole " imetysfasisti" ja tunnen paljon lapsia joita ei ole imetetty ollenkaan (ei ole taalla maan tapa) ja jotka ovat ihan terveita, iloisia lapsukaisia. Eli kukin tyylillaan, ei se kuulu kenellekaan muulle kuinka kauan joku haluaa imettaa.

Vierailija
7/18 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin 1- vuotisneuvolassa tyttären kanssa ja täti kyseli rinnasta vieroittamisesta. Sanoin, että tähtäimessä on vieroitus puolentoista vuoden ikään mennessä, mutta jos ei onnistu niin sitten kaksivuotiaaksi. Siitä nousi ilmeisesti th:lla niskakarvat pystyyn, sanoi muka leikillään, että " -no, sitten hänkin kyllä jo alkaa asiaan puuttumaan." P*rkele, kyllä suututti. Pitäisi kai tosissaan viedä ensi kerralla neuvolaan mustaa valkoisella näistä WHO:n suosituksista. Olin niin äimistynyt, etten saanut sanottua mitään takaisin...mutta ehkä seuraavalla kerralla. Tsemppiä sulle imetyksen kanssa, älä kuuntele " huonoja" neuvoja/kommentteja!

Vierailija
8/18 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 1-vuotiaan imetys ei ole ravitsemuksellisesti välttämätöntä, mutta siitä ei todellakaan ole haittaa. Maito on edelleen hyvää ravintoa, vaikka sen osuus ruokavaliossa pieneneekin.

Imetys on tosi kulttuurisidonnainen juttu. Mieheni kotimaassa muutaman vuoden ikäisen lapsen imettäminen ei ole mikään ihmettelyn aihe. Jos lapsi pyytää julkisella paikalla tissiä (=ruokaa, läheisyyttä), mikäs häpeä se on? Saattaahan se tuntua joistakin hassulta, mutta mistä se kertoo?

Jogu:

Mielestäni alle 1-vuotiaan imetyksessä ei ole mitään outoa, mutta itse myönnän, että sen jälkeen touhusta voisi mielestäni viimeistään ruveta lasta pikkuhiljaa vierottamaan. Sori vaan taaperoimettäjät, mutta en ymmärrä imettämisen syitä vanhemmalla lapsella. Mielestäni kävelevän ja puhuvan lapsen imettäminen tuntuu hassulta, varsinkin kun siitä ei käsittääkseni ravitsemuksellisesti ole mitään hyötyä. Itseäni kauhistuttaisi ajatus, että lapseni osaisi huutaa: " Äiti, anna rintaa heti!" . Tällaisen kommentin kuulin juuri Lindexissä noin 3-vuotiaan pojan suusta ja äiti vaan totesi: " Ei vielä, kotona sitten."

Tuntui aika hurjalta... :-)

Vierailija
9/18 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei voisi henkilökohtaisesti vähempää kiinnostaa, miten kukakin vauvansa ruokkii, saati että jaksaisin niitä ratkaisuja ruveta arvostelemaan. Tiedän kyllä ihmettelyt, esikoista imetin 1v 6kk, toista vain pari kuukautta, jouduin lopettamaan, kun vauva ei pystynyt niellä suihkuavaa maitoa. Jälkeenpäin kaduin, olisi kuitenkin pitänyt vielä yrittää, nimittäin vauvalle tuli pahoja ongelmia korvikkeista. Kolmannen kanssa pidin imetyksen onnistumista tärkeänä juuri siitä syystä, että vauva voisi hyvin. Imetinkin sitten 1v 7kk, onneksi, nimittäin tavalliseen maitoon siirryttäessä se tekikin sitten vatsavaivoja. Nyt on täysimetyksellä neljäs vauva, jolla ikää 5kk ja muutama päivä. En ole mikään fanaattinen imetyksen kannattaja, mutta uskon, että myös tällä vauvalla olisi ongelmia korvikkeiden kanssa, kun muillakin on ollut samaa vaivaa. Siksipä mulla on hyvä vastaus valmiina, kun joku jaksaa pohtia, miksi vielä imetän. Siksi, etten halua yhtään lisähässäkkää tähän muutenkin touhuntäyteiseen arkeen. Saa nähdä miten pitkään tätä vauvaa imetän, mutta vähintään vuoden ikään.

Mulla on näin monen vuoden kokemuksen jälkeen rautainen itseluottamus lasteni hoidossa, enkä välitä pätkääkään mitä muut ovat mieltä. Ota samanlainen linja! Asian pähkäileminen ei kuulu pätkääkään muille! Rinta rottingilla eteenpäin!

Vierailija
10/18 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vauvani on vasta 5kk! Välillä ihmetyttää tämä imetyksen hyödyn kyseenalaistaminen ja paheksuminen. Ihan kuin tässä harjottaisin jotain aivan käsittämätöntä ja ennennäkemätöntä. Ja myös tuo " riittäkö maito" -juttu on niiin ärsyttävää. Luulin, että minä itse äitinä tiedän milloin vauvani jää nälkäiseksi/ on nälkäinen. Monesti ihmisten mielipide tuntuu vain olevan se, että pidän lastani nälässä, kun imetän.

Taannoin olimme sukuloimassa, ja kun siinä ihmisten keskellä sitten imetin rimpuilevaa ja hosuvaa vauvaa (jonka on hieman vaikea keskittyä ihmismassojen keskellä syömiseen) tuli eräs vieraamapi sukulaistäti pällistelemään viereen ja kysyi ihmeissään, että olenko varma että sieltä maitoa tulee laisinkaan kun vauvakin on jo noin VANHA ja rinmpuileekin siihen malliin. Joopa joo. Yritäppä siinä sitten hillitysti selittää tädille, että kyllä luulisin sieltä maitoa tulevan.

Itse en ole " imetysfanaatikko" eikä minua kiinnosta täysimetys vs. korvikkeen antaminen-jutut, jokainen tyylillään, mutta koska vauva on esikoisemme, olen tosi yllättynyt siitä, että kuinka usein sitä joutuukaan selittelemään ja todistelemaan muille ihmisille tekevänsä oikein.

Mehis ja poju 5+kk

Vierailija
11/18 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolassa ei imetystä ole koskaan kehuttu tai kannustettu. sen sijaan aina ihmetellään että imetänkö vielä. vauva on 7 kk eli vielä on 5 kk matkaa suosituksiinkin.

jos joku lopettaa imetyksen ENNEN suositus-rajoja, niin kaikki ymmärtävät.

jos jatkaa imetystä suositusten JÄLKEEN, niin jokaisella on oikeus kritisoida ja muistuttaa, että eihän tämän ikäistä enää " Kuulu" imettää.

mikä on, kun imetys koetaan näin kielteisenä????

pulloruokitsijoille riittää ymmärrystä kyllä. tällä tavalla osoitetaan olevan suvaisevaisia. mutta olkaa suvaitsevaisia myös meitä imettäjiä kohtaan.

Vierailija
12/18 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis siinä suhteessa, että imetystään joutuu muille perustelemaan. Kiitoksia muuten kommenteista ja myös valotuksesta " lehmävertaukseen" :)

Todellakin tuntuu siltä, että jos imetys sujuu, sitä pitää vähätellä tai suorastaan salailla. Imetyksen onnistumisesta ei saa iloita, ettei vaan pahoita kenenkään mieltä elvistelyllään. Huonoista imetyskokemuksista saa lukea vähän väliä ja pääsyynä niille pidetään huonoa imetysohjausta. Eihän tämä mitään salatiedettä ole, onhan sitä tietoa ja myös tukea saatavilla, jos vaan viitsii itse etsiä. Onhan tuo jo nähty, ettei riittävää imetysohjausta saa synnytyssairaalassa tai neuvolassakaan, mutta eihän ne ole ainoat tietolähteet.

No, alkaa kuohua taas. Jatkakaa...

Vierailija
13/18 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetin 1v1kk:n poikaani.Maitoa olisi riittänyt pidempään mutta kun en tiennyt noista suosituksista ja ihan hyvä niin koska minusta oli hyvä lopettaa imetys silloin.En olisi jaksanut kauenpaa vaikka kaiholla sen lopetinkin ja pojallani ei ollut silloinvielä uhmaa.Neuvolassa asiaan suhtauduttiin suht neutraalisti mutta tuttavat ihmettelivät että miten noin pieni nainen voi noin hyvin imettää.Eli myönteistä suhtautumista.Paitsi eräs tuttunu piti oksettavana sitä en imettää jotain melkein vuoden ikästä tai yli 8kk:n ikäistä.En ymmärrä häntä,mutta hän kyllä ei imettänyt lapsiaan kun kuukauden tai 2.

Vierailija
14/18 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni suhtautuu imetykseen tosi luonnollisesti, onhan hän syntynyt 20-luvulla eli kauan aikaa ennen mitään korvikkeita ja neuvolasysteemeitä. Hän on sanonut itse, että äidinmaitoa ei mikään voita. Äitini taas kasvatti omat lapsensa 70-luvulla, tarkkana tyttönä vieläpä täysin suositusten mukaan. Hänen mielestään nyt kuuluisi juottaa sokeroitua vettä ja mehua, koska vauvani on jo " siinä iässä" kun on juuri täyttänyt 2kk. Ei äitini pahaa tarkoita, tämä oppi on vain iskostettu hänen päähänsä neuvolassa silloin aikoinaan =D

Niin ihanaa kuin imettäminen onkin ja niin helposti kuin se itseltä sujuukin, aion silti vieroittaa pojan puolen vuoden jälkeen. Henkilökohtaisesti vieroksun taaperon imettämistä jostain syystä.

Vierailija
15/18 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meidän neuvolan täti on sentään lähemmäs kuuskymppinen nainen, jolla voisi hyvin luulla olevan vanhakantaisia näkemyksiä asiasta. Mutta kaikkea muuta - hän on ollut loistava imetystuki!

Sen sijaan sukulaiset ovat moneen kertaan kyselleet, riittääkö maito, ja anoppi kysyi, olenko ajatellut vieroittaa tyttäreni rinnasta. Vauva on sentään vasta 6 kk!

Nyt olen oppinut huomaamaan, että monet maidon riittämisestä kyselevät eivät kuitenkaan ole epäileväisiä vaan positiivisesti ihmetteleviä. Imetyksestä on niin paljon legendaa liikkeellä, enkä itse tule " hyvälypsyisestä suvusta" : D

Vierailija
16/18 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs työkaverini, jolla lapset jo yli 30v sanoi ihan asiallisesti minulle, että hän ei tiennyt, että vauvoille riittää pelkkä äidinmaito noinkin kauan kuin puoli vuotta, jonka täysimetin.

Välillä tuntuu myös, että ne jotka ovat sen aikaisten suositusten mukaan aloittaneet kiinteät joskus 4kk iässä ovat hieman pahoillaan siitä, että olisikin voinut huoletta kauemmin imettää. Jotkut on myös kateellisia hyvin onnistuneesta imetyksestä.

Paljon on tietämättömyyttä imetyksen suhteen jo ihan neuvolassakin. Meillä lääkäri yritti suositella perunan antamista 4kk tarkastuksessa. Onneksi olin viisaanpi ja yritin valaista suosituksista nykyään, niin toinen sen kuin yritti inttää, etteihän se vielä määrissä paljoa olisi. Tokaisin kyllä että oli määrä mikä tahansa niin täysimetystä sen jälkeen se ei enää olisi. Neuvolantäti kun sitten sanoi, ettei taida tosiaan olla ajantasalla tuon lääkärin tiedot.

Aiemmin luultiin myös, että kun kauan imettää niin laktoosin määrä lisääntyy ja rasva vähenee, mutta nykytutkimus onkin selvittänyt, että onkin toisin päin. Mitä kauemmin imettää sitä enemmän äidinmaito on rasvapitoista ja paremmin sen ikäiselle tarpeenmukaista.

Ja muutama viikko sitten oli uutisissa, että lapsuusajan diabetes osittani saattaa (siis muitakin syitä on) johtua liian aikaisesta marjojen ja hedelmien tarjoamisesta ja samaan hengenvetoon oli, että nykysuositus 6kk täysimetystä on suositeltavaa tuonkin takia.

Tiede menee eteenpäin ja kaikenlaista tutkimusta valmistuu mihin nämä nykyiset suosituksetkin perustuu.

Täytyy olla vaan itse vahvana oman ja who:n näkemyksen kanssa jos imetys sujuu.

Vierailija
17/18 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysimetin 6kk, osittaisella mentiin vuoden ikään asti jonka jälkeen vieroitin tytön rinnasta koska aloin odottaa pikkukakkostamme. Ns. vieroitus sujui kuin itsestään, vaikka siihen asti vauva oli käynyt rinnalla myös öisin ja useamman kerran päivällä. Ilmeisesti ajankohta oli myös hänen kannaltaan suhteellisen sopiva.

Päälimmäiseksi on jäänyt mieleeni isäni ainaiset kommentit siitä, että anna nyt herranen aika sille jo perunaa, eihän ihmislapsi pelkällä maidolla kasva.. ja että vieläkö se saa maidon tissistä, kyllähän tytölle jo pitäisi oma maitomuki antaa! Ei noin iso vauva enää rinnalle kuulu.. Tämä johti lopulta siihen että todellakin vähensin vierailujamme vaarin tykönä, en jaksanut enää kerta toisensa jälkeen selittää samaa asiaa, kuuroille korville. Muuten isäni on kyllä ollut ihanan kannustava koko ajan.

Oma lukunsa on sitten neuvola.. Olin siinä luulossa että se on se paikka missä tiedetään suositukset, ja kerrotaan niistä, vaan ei. Tyttömme sytyti rv 37+6 ja oli syntyessään kolmekiloinen. 3kk-neuvolassa terkka käski aloittaa pikkuhiljaa perunan. Olin vähän niin kuin suu auki, että miksi ihmeessä, enkä osannut sillä hetkellä kommentoida " käskyä" puoleen enkä toiseen. Kotona sitten aloin tarkistella asioita, olinko ollut ihan väärässä luullessani että hyvin alkanutta täysimetystä voi ja suositellaan jatkettavaksi puolen vuoden ikään saakka jos maito riittää, lapsi kasvaa ja on tyytyväinen? Sen jälkeen päätin että imetyksessä luotan enemmänkin omiin tuntemuksiini ja maailmanlaajuisesti tunnustettuihin faktoihin kuin jonkun yksittäisen ihmisen sanomisiin.

Vierailija
18/18 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kiva, että puoli tutut on kiinnostuneita, mutta jotenkin on ihan: " anteeksi mitä?" , kun kysellään riittääkö maito. Meillä poika 5kk ja olen tuntenut painostusta sukulaisten ja tuttujen taholta, kun en vielä anna kiinteitä. " Kyllä sä voit sille jo jotain antaa" . Niin voin, mutta en anna. Varsinkin yli 40/50 vuotiaat naiset on kovia ihmettelemään miksi lapsemme ei vielä syö perunaa ja voita. Puoli vuotiaaksi on tarkoitus mennä täysimetyksellä ja sit vähentää ja kokonaan lopettaa aikanaan. Pitkä imetys ei istu mun ajatusmaailmaan ja pilkkenä silmäkulmassa on myös pikkukakkonen...Mutta heittäköön se ekan kiven(tuttipullon), jonka imetysmalli on ainoa oikea.

Tsemppiä piiiitkälle imetykselle!