Kotihoidontuki ja äitiyspäiväraha
Kun saa kotihoidontukea , kun hoitaa omaa lasta kotona, niin paljonko on äitiyspäivärahan määrä? Kävin kelan sivuillla, mutta en löytänyt vastausta, kun siellä oli tietoa työssä käyvista, työttömistä ja opiskelijoista, mutta ei tietoa kun on kotona lapsen kanssa tai ainakaan minä en sitä löytänyt.
Kommentit (6)
Siihen ei kotihoidontuki vaikuta.
Lisäksi voi saada kotihoidontukea, jos laskennallinen kotihoidontuki on suurempi kuin äitiyspäiväraha, jolloin saa sen erotuksen kotihoidontukena.
Eli kotihoidontuki ei vaikuta äitiyspäivärahan määrään vaan toisinpäin.
kotihoidon tuki olisikin pienempi kuin äitiyspäiväraha ja sitä ei sen takia makseta, saattaa silti saada kotihoidontuen lisä-osaa joka on tuloista riippuvainen. Itse en saa kotihoidontukea koska äitiysraha on yli tuplat siitä, mutta lisäosaa saan, yllätyksekseni 130e! Eli hakea kannattaa molempia.
On vakituinen työpaikka, eka lapsi alle 3v ja toinen tulossa. Oon tällä hetkellä hoitovapaalla ekasta lapsesta ja jatkan suoraan äitiyslomalle. Eli uudistuksen mukaanhan mun pitäis saada sama äitiyspäiväraha kuin ekallekin lapselle?
Mutta nyt kuulin huhuja että mahdollinen sairaslomalla olo ennen äitiyslomalle jääntiä (siis ekan lapsen äitiysloma) vaikuttais ja tämä uus äitiysraha tippuiskin minimiin? Voiko olla totta? Mä jouduin olemaan sairaslomalla.
Kiitos suuri jos joku vois vastata!
Kelan sivuilta:
Vanhempainpäiväraha voi määräytyä myös edellisen vanhempainpäivärahan perusteena olleen työtulon mukaan. Tällöin edellytetään, ettei lapsi, jonka perusteella edellistä vanhempainpäivärahaa on maksettu, ole täyttänyt kolmea vuotta ennen uuden raskauden laskettua synnytysaikaa tai adoptiolapsen hoitoon ottamista.
*** Eli ainoa peruste on se lapsen ikä.
Itsellä kohta ajankohtainen...
Mutta vaikuttaako asiaan se, että olen ollut nyt viime syksystä opiskelijana? Nostan siis opintotukea ja poika hoidossa. Kakkosen synnyttyä poika on kuitenkin alle 3 v, joten onko tällöin mahdollista saada äippäraha edellisen maksutaulukon mukaan? (itse olin töissä ennen esikoista)
Terv. Anu
Ilmeisesti edellinen lapsesi on alle 3v kun hoidat häntä kotona, jos lasten ikäeroksi jää alle 3 vuotta voit halea äp-rahaa edellisen äp-rahan mukaan. Kannattaa kysyä lisää kelasta :-)