Pelottava ilta, juuri palattiin päivystyksestä - kananmuna-allergia!
Olipa järkyttävä ilta, pakko kertoa täällä jos olisi joku muukin kananmuna-allerginen.
Kotiuduimme juuri päivystyksestä 11,5 kk:n ikäisen poikamme kanssa. Hän söi kuuden aikoihin makaronilaatikkoa ja heti alkoi otsaan nousemaan valkoisia näppyjä ja koko naama alkoi punoittaa. Poika myös meni aivan veltoksi, ikäänkuin olisi ollut todella väsynyt. Itku oli lohdutonta ja väsynyttä ja tiesin heti, että kaikki ei todellakaan ole kohdallaan.
Pelästyimme tietysti aivan kamalasti ja lähdimme siltä seisomalta Jorviin. Siellä näpyt olivat jo hiukan laskeneet, mutta lääkäri antoi silti vielä kortisonia ja antihistamiinia. Nyt iho-oireet ovat täysin rauhoittuneet ja pikku poika nukkuu rauhassa raskaan illan väsymystä.
Kananmuna-allergia diagnosoitiin sen vuoksi, koska pojalle nousi kuukautta aiemmin pari samanlaista näppyä otsaan, kun sai vähän kananmunaa. Neuvolan ohjeiden mukaan sitten kokeilimme pikkuhiljaa kananmunaa, eikä oireita enää tullut. Nyt sitten moneen viikkoon ei olla annettu kananmunaa ollenkaan, kunnes tänään ruoassa.
Etsiskelin netistä tietoa kyseisestä allergiasta, mutta mitään siitä ei oikein löytynyt. Eli ilmeisesti kananmuna-allergiasta voi parantua nopeastikin ikään kuin " siedätyshoidolla" ? Kuinka muilla, miten teillä on lastenne parantuminen tästä edennyt? Ja minkälaisia oireita muilla kananmuna-allergisilla on ollut?
Kiitos suuresti, jos joku viitsii vastata! =)
Nalle ja poika 11,5kk
Kommentit (6)
Kanamuna-allergiaa ei pahemmin sidätyshoideta, ja meillä annettiin ainakin täydellinen kananmunakielto. Lääkäri tosin lohdutti että suurin osa näistä maito-vilja- ja kananmuna-allergioista ovat onneksi vain väliaikaisia, sillä lapsen elimistö ei niitä vielä vain kestä, ja siksi reagoi allergialla. Meillä oli siis maito- vehnä- ja kananmuna-allergia, joka todettiin samanikäisenä kuin teillä. 2-vuotiaana sopi jo kaikki.
Suurin osa näistä vauva-ajan allergioista häviää parissa vuodessa. Toivottavasti teilläkin. Alku on aina hankalaa, itse en edes halua muistella.
Meillä toiseksi nuorimmainen poika reagoi vain raa' alle kananmunalle l . taikinoita ei voinut antaa maistaa. Se tuli kerralla selväksi, kun nuoli ihan pikkuisen vajaa vuoden ikäisenä kääretorttua leipoessani taikinakokoukut... Tuli mieletön kiire sairaalaan. Huh - ei hirviä edes ajatella.
Mutta sitten KYSYMYS, joka kans liittyy kananmunaan. Meillä on tällä hetkellä 2kk ikäinen poika jonka kasvojen ja päänahan iho on aivan järkyttävä tällä hetkellä. Mietin, että voisko sekin johtua kananmunasta. Olen omassa ruokavaliossani lisännyt valtavasti kananmunan käyttöä, kun olen alkanut tarkkailemaan hiilihydraattien määrää. Samaan aikaan pojan kasvot ovat punehtuneet ja välillä ihottuma aivan selvästi märkii. Onko kellään kokemusta imeväisikäisen kananmuna-allergiasta?
Meillä kävi vanhimmalla pojalla näin:
Hän oli 6 kk vanha ja imetin. Söin itse kaksi kananmunaa ja muutaman tunnin ja parin imetyksen kuluttua pojalla tuli vaippa-alue aivan täyteen haavaumia. aivan hirveää. En muistanut, että kananmuna on allergisoiva, sen jälkeen kyllä! Kauhea morkkis =(
Kunnon kerros vaseliinia pyllyyn ja onneksi parani nopeasti.
Nyt poika on 10 v ja tykkää kananmunasta todella paljon =)
Eli pojallame, 9kk, on ilmeisesti myös kananmuna-allergia. Annoimme viikko sitten illalla kananmunaa ja perunaa soseena ja heti sen jälkeen kasvoille nousi punaisia läiskiä, jotka sitten levisivät alavartalolle. Mekin kyllä ehdittiin säikähtää mutta onneksi reaktio meni ohi aika nopeasti. Poika sai sairaalassa Ataraxia ja nukkuikin sitten kuin enkeli, ilmeisesti lääkkeen väsyttävän vaikutuksen ansiosta... Mielenkiintoista on vaan se, että häneltä tutkittiin pari kuukautta sitten allergioita ja siellä todettiin, että kananmuna-allergiaa ei ole! Eipä niihin testeihin tosiaan voi luottaa näin pienellä lapsella.
Meidän pojalla on muuten myös ollut ihottumaa kasvoissa ja päässä ihan muutaman kuukauden ikäisestä, ja siitä se sitten levisi muutaman kuukauden päästä koko vartalolle. Johtuu siis varmaan imetyksestä ja mun kananmunan syönnistä... No nyt laitetaan hänet ainakin toistaiseksi kananmunattomalle dieetille.
... oli vauvana ja vielä taaperonakin useita ruoka-aineallergioita. Ainoastaan kananmuna-allergia on jäänyt ja sitä hän ei vielä nyt eskarilaisenakaan siedä. Allergia ilmenee kovana oksenteluna, jos syö ruokaa, missä vähänkin kananmunaa.
Valitettavasti en muista oliko kananmunaoireilu myös vauvana tuota oksentamista. Nyt kuitenkin vanhempana huomaa itse heti mahatuntemuksena, jos syö vahingossa jotain missä kananmunaa. Hetken päästä alkaa sitten tuo oksentelu :(.
Tästä johtuen en ole pojallemme (6,5 kk) vielä kananmunaa antanut vaikka lihaa on jo kuukauden syönytkin. Minulla itselläni kanamuna-allergia oireili kuulemma myös hengenahdistuksena. Allergia hävisi äitini kertoman mukaan noin 1,5 vuotiaana.