Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1560-luvun aihe vapaa

Vierailija
06.08.2015 |

Isäntä sitten sairastui ruttoon ja kuoli.

Kommentit (2082)

Vierailija
1521/2082 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi on ilkeä ja väkivaltainen minua kohtaan, en jaksa enää! Isälleni tuli kiire naittaa minut ennen kuin vatsani näkyi ja aika isot maa-alat joutui antamaan myötäjäisinä. Mieheni sai sitten tasokkaan vaimon ylemmästä säädystä. Mies sanoo olevansa kiltti mutta on kovin outo, täysin äitinsä tossun alla.

Lapsi syntyy pian ja nyt pelkään, että anoppi vie lapsen tunkiolle heti kun se syntyy. Kaipaan niin lapseni isää!

Vierailija
1522/2082 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulin uutislähetyksestä kummia: Pitäis terveyen vuoks syyä nauriita ja lanttuloita, kala olis terveellistä kans, mut suola se vasta myrkky on. Kovasti nostaa tuota verisuonten kalkkeutumista. No miten ihmeisessä se kala säilynee, jonsei suolata voi???

Lopettelen tuo uutis-aviisin seuraamisen, kyllä tosi on näin

Kuulet sie ääniä? Oot sie joku shammaani tai noita? Vai pahkeisen kätyri immeisiä harhaan johtamassa?

Sammaa uattelin jotta vielä uutislähetys:)? Houruja kuulee! Jos tuuli tuo järven yli huutoa että venhettä lainaan on se uutinen ei ole tapana kuulla olemattomia silloinkaan muuten tulee turha soutureissu!

Notta savumerkeistä kuulin, ja näin, hupsusti asjani selitin.

Mitenhä mie noin sekavasti sepustin. Syväst pahottelen...

No ei sitä sitten tarvi vakavasti ottaa, kun se ei ole vielä kirkossa kuulutettu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1523/2082 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaipaan neuvojanne. Nuorin tyttäreni on kasvamassa naiseksi. Hän on jo yksitoistavuotias ja pelkään että syntiset ajatukset erästä nuorta trubaduuria kohtaan ovat vallanneet hänen mielensä.

Hänen avioliittonsa on jo sovittu serkkuni, tanskalaisen herttuan kanssa, joka on tällä hetkellä sodassa.

Mikä olisi sopiva luostari, johon voisin sulkea tyttäreni avioliittoon asti?

Serkkuni on jo vanha mies, kunnioitettavat 50 vuotta. Hän hoitaa viriiliyttään muskottipähkinällä ja kyyhkysenlannalla. Haluan kaiken olevan valmista avioliittoon. Tyttäreni ei saa kadota jonkun trubaduurin kanssa ja hänen pitää olla neitsyt.

Nytpä pannahisen suolsit! Helpompi on kaitsea kahta kirppuakin kun kahta lempiväistä. Tarkkana joudut olemaan ja lukitsemaan tyttöultasi aittaan yöaikaan. Ja kuuntelemaan syöntäsärkevää valitustaan. En noista luostareista tiiä ettei siellä vaan pamada paksuksi ja nunnat pakota kötkemään sikiön kaivoon.

Trubaduurin riähkä se asettuu susikeihäällä.

Johan se Wanha Cansakin sanoi, että helpompi on vahtia kapallista kirppuja kuin yhtä vikkelää vit**ua!

Vierailija
1524/2082 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas uuci ciusa tulossa. Aadeluus on sitn perinnölict. Röyhceät adelperillicet ilman itteanciota ovat rahvaa cimpus ihtiäs suurena ja mahtiwana pitämäs. Häpiäiswä curjaa käytöstäns ja pelcäis helwetiä teostans palcacs.

Kyllä se taitaa sotaa taas tietää! Nuijasotaa!

Vierailija
1525/2082 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotatteko te muutkin jo 1600-lukua ja barokkia?

Päästään viimeinkin eroon näistä hirveistä kureliiveistä? Tänäänkin pyörryin kaksi kertaa.

Kun tulee barokki, saadaan syödä ja lihoa mielinmäärin, eikä tarvitse kiduttaa itseään korsetilla kun naisen pitää olla rehevä, vyötärötön, tasapaksu pallo, jolla on kunnon takamus maha ja läskiset reidet!!!

Kun barokki tulee, niin minäkin alan syömään!!! Hittoon suolasilakka ja nauris päivässä-dieetti ja tilalle kyyhkynrintaa voissa ja kermassa ja hunajasokerikakkusia

Ihan vaan sanon ettei ne kaikki sienet siinä sopassa ole kaikille terveydeksi.

Hyi sieniä! Itse en syö moisia ikinä! Minä hoidan terveyttäni syömällä hullukaalia. Se auttaa mustan sapen eritykseen ja hammassärkyyn.

Jaha. Minä taas kuivaan hullukaalin juurakoita, jauhan ne ja secoitan raswaan. Kun sitä hieroo kaulaan, kainaloihin ja nivustaipeisiin niin näkee willejä unia, joissa voi vaicka lendää kirnullä Blåkullaan ja tehdä siellä Pirun canssa kaikkea jännää!

Vierailija
1526/2082 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkiä pellavia hihkuttihin laskiaismäjessä, mutt hukkahan men. Tän vuuen pellavat on surkiata laatua. Mittää ei käytössä kestä. Ajatella, jos jonaki päivänä keksaistas jotaki semmosta tekokuituva, joka kestäis vaik terrierrien purennan ja kiskonnan...

Vierailija
1527/2082 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkiä pellavia hihkuttihin laskiaismäjessä, mutt hukkahan men. Tän vuuen pellavat on surkiata laatua. Mittää ei käytössä kestä. Ajatella, jos jonaki päivänä keksaistas jotaki semmosta tekokuituva, joka kestäis vaik terrierrien purennan ja kiskonnan...

Oletkos taas sieniä syönyt? Jumalatonta puhetta tuo, luonnotonta kuitua muka!

Vierailija
1528/2082 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovast on sateista keliä ollu, uudet pahnat piti vaihdettaman olkipatjoihin, mutta minkäs teet, jonsei pouta tule.

Vierailija
1529/2082 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ai, kylläpäs sahti maistuu, kun pääsin omaan kylään takaisin päivän ratsastusmatkan takaa. Kustaa Vaasa sai eilen kruununsa, ja minusta tehtiin veronkantaja itäruotsiin.

Vierailija
1530/2082 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovast on sateista keliä ollu, uudet pahnat piti vaihdettaman olkipatjoihin, mutta minkäs teet, jonsei pouta tule.

Pakko oli meilläkin jo viedä varovasti ja rapistelematta vuodeoljet pihalle ja tuikata ne tuleen. Tulipa luteille kuumat paikat! Ja se oli niille ihan oikein! Oppivatpahan olemaan! 

Vierailija
1531/2082 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päästään viimeinkin eroon näistä hirveistä kureliiveistä? Tänäänkin pyörryin kaksi kertaa.

Kun tulee barokki, saadaan syödä ja lihoa mielinmäärin, eikä tarvitse kiduttaa itseään korsetilla kun naisen pitää olla rehevä, vyötärötön, tasapaksu pallo, jolla on kunnon takamus maha ja läskiset reidet!!!

Kun barokki tulee, niin minäkin alan syömään!!! Hittoon suolasilakka ja nauris päivässä-dieetti ja tilalle kyyhkynrintaa voissa ja kermassa ja hunajasokerikakkusia

Hyi sieniä! Itse en syö moisia ikinä! Minä hoidan terveyttäni syömällä hullukaalia. Se auttaa mustan sapen eritykseen ja hammassärkyyn.

Jaha. Minä taas kuivaan hullukaalin juurakoita, jauhan ne ja secoitan raswaan. Kun sitä hieroo kaulaan, kainaloihin ja nivustaipeisiin niin näkee willejä unia, joissa voi vaicka lendää kirnullä Blåkullaan ja tehdä siellä Pirun canssa kaikkea jännää!

Vaan jocos olet maistanut niitä pieniä, vaaleita suippohattuisia sieniä, joita casvaa lehmihaassa warjon puolella lähellä metsänrajaa?

Vierailija
1532/2082 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että vaimoni on noita, miten selvitän totuuden?

Coeta vescoceella. Jos pinnalcelluu, on hexe ja rankkurille vietäv. Jos syvälle painuu ja huccuu, ei ole hexe ja voet raahas ola.

Vierailija
1533/2082 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että vaimoni on noita, miten selvitän totuuden?

Wacawa paicka, sanoisin!

Idze epäilen tuon naapurin ä m m ä n olevan sellainen wironsusi!

Ainacin se murisee ja luimistelee aina wastaan tullessaan carwat pörhöllänsä ja joscus yöllä kuuluu sen pirtistä carmeaa ulwondaa! 

Vierailija
1534/2082 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onco se totta mitä kerrotaan, että Pirulla on kaks'haarainen Se, niin että se riittää secä sinne että tänne yht'aicaa?

Vierailija
1535/2082 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englannin Henrik kahdeksas - hot or not? Mitä mieltä?

Edesmennyt jo, vanhana raihnainen, säärihaavansa löyhkäsi niin, että kärpäset pyöri ympärillä. Maan meinasi syöstä köyhyyteen.

Kyllä Elisabeth on kruununsa väärti. Sanokaa minun sanoneen, hän tekee maastamme vielä suurvallan.

Vierailija
1536/2082 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edesmennyt jo, vanhana raihnainen, säärihaavansa löyhkäsi niin, että kärpäset pyöri ympärillä. Maan meinasi syöstä köyhyyteen.

Kyllä Elisabeth on kruununsa väärti. Sanokaa minun sanoneen, hän tekee maastamme vielä suurvallan.

Ja mitäs sorttia tämä Lissu nyt on vuorostaan? Poltattaako se Catholisia vaico Protestantteja?

Vierailija
1537/2082 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurvallanpa hyvinkin! Aikoo kuulemma lähettää taas knihtejään Iirinmaalle, Henricki alkoi jo vähitellen uscoa ettei sinne sassenacheja kaivata! Edellinen erä löytyy Carlowin suosta, jos jocu niidä caipaa!

Vierailija
1538/2082 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onco se totta mitä kerrotaan, että Pirulla on kaks'haarainen Se, niin että se riittää secä sinne että tänne yht'aicaa?

Sanowat myös, että Pirun Siemen on jääcylmää! Miten on?

Vierailija
1539/2082 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pärvärssit ja syntiset on sinulla mietteet, ettet vaan olisi munkki.

Vierailija
1540/2082 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pärvärssit ja syntiset on sinulla mietteet, ettet vaan olisi munkki.

Cyllä ne noidat kaiken kertovat ja vielä vähän päälle, kun niitä vain tarpeeksi rääkätään! En olisi itsekään osannut edes kuvitella, mitä ne jo toisella viikolla pyhästi tunnustavat ja todeksi vannovat ja katuen toivovat nopeata pääsyä syntisestä surkeudestaan tuonpuoleiseen! Ne kertovat kuulusteluissa sellaisia asioita, että on pakko käydä välillä flagrumilla karkoittamassa syndiset ajatukset omastakin ruumiistaan!

Ei meitä suotta sanota Herran Hurtiksi eli Dominikaaneiksi - latinaksi Domini Canes

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi