1560-luvun aihe vapaa
Kommentit (2082)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nuoria piikasia viehattää hopeahapsinen leskiporvari? Siellä nuorten neitosten silmät laajenavat ihastuksesta, kun ryhdikäs kypsä mies kävelee ohi hopeakettuviitassaan.
Oliko myös jyhkeä kalukukkaro?
Hopeacettututurckinen leskiporwari voi valita piicaisen quin piicaisen. Pide hausca ja jalgalapset elick hooripenicat wojt anda muille porwareille oppepoicasix taiCka picatytterix. Sen weran varotuxen sana, ele anda sellasell ioca on tunnettu pildein secanduja eli sodomiitti.
Vierailija kirjoitti:
Naapurus saivat pojan, laittoivat Tahvon. Tahvo William.
Liene guitengin wiralisesti Stefanos sen pyhän martyrin, ioca piti cuoleman kiwidemell, mucan.
Vierailija kirjoitti:
Poikani pääsi mukaan Pyhän Henrikin munkkikuoroon! T: Ylpeä äiti.
En tiede, piteko paickans, mutte poickecooro, jos poicke EE walidse munckiura! Niin ei huye ette poicaset saatawat tulla castroidux tuleman, ette laulu sailü circan eli heliene. Lisexi olen ciullud ette moni coorimees woij olla mieldünüd piltein elicke lasten kansa haureuuta eli sodomia harjoitewad. Ette mieti Ylpie eme, onko se lapselle hywexi?
Taas tätä langan kehräämistä ja pellavan loukutusta. Ja tyttöjen tukat - omakin - pitää letittää tiukille leteille joka aamu. Vauva huutaa myös, vaikka laitoin rädyn ja lehmänsarven suuhun, mikä lie lapsella. Kiulukin hajosi. Onneksi mies Juhonpoika sitten talvella viitsii puusta väkertää. Riittääköhän nuo päreet? On niin huono näkö, ja vaan muutama hammas jäljellä.
Eikun räsyn! Kiireessä musteella piirtelin näitä kirjaimia, minä se sentään meidän kylässä osaan kirjoittaa.
Miten ootte istuneet talvella kirkon penkissä? Minulla aina vilu ja kankeat jäsenet. Eipä viitsi olla menemättä joka sunnuntai kirkkoon, vaikka sinne on matkaa neljä peninkulmaa. Se pappi kuulemma herkästi ilmoittaa jos ei ole kirkossa. Niin, mikä avuksi? Aina paleltaa. Kuulemma jossain on käytetty läkkipellistä tehtyä jotain ihme lyhtyä hameen alla. Mikä lie vouhoutus?
Mitä muorille lahjacsi? Ei cuccia cun ei enää näe eicä mitään purecsittavaacaan cun ovat hampaansa jo aicaa sitten mädättyneet. Muori elänyt jo 25 cesää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä muorille lahjacsi? Ei cuccia cun ei enää näe eicä mitään purecsittavaacaan cun ovat hampaansa jo aicaa sitten mädättyneet. Muori elänyt jo 25 cesää.
Voisi echdotta mopedi, ios sellainen olis kexity, ette vanhamoori pesisi culceman, muta ehce tulevien wosisatoine sitte?
Kyllä nykyajan pojjat ei oo mistään kotoosin. Aamulla nukutaan kukolauluun saakka ja valitetaan kun alustan oljet on toissavuotisia, vaikka sellaiset oli luksusta kun minä olin nuori. Ei jakseta peninkulmaa kulkea tervahaudalle, vaan puuroa ja pettuleipää pitäisi saada ennen töitä. Onneksi tosta Liisasta tullee jotakin, kun Pehtoori haluaa ottaa sen vaimoksi, vaikka sillä on jo 16 kesää takana. Ei kuolleista pahhaa pittäis puhua, mutta kyllä se oli onni, kun se Pehtoorin vaimo kuoli kuukausi sitten. Hyvä, että vauva jäi eloon, niin Liisa ehtii harjoitella sen kanssa ennen kuin omaa mukulaa pukkaa pihalle.
Pittää lähtee kohta kylän vanhimpien kokkoukseen, siellä kun pittää selvittää, onko se naapurikylän noita kironnu meijänkin pellot ja täytyy laittaa hakemaan pappia kaupungista, niin voi ajjoo paholaiset pois siitä ihan varmuuen vuoksi. Varmuuen vuoksi ukko vei vielä Uhrin Tapiolle, että karhut ja suet ei syö meijän toista poikaa, niinku kuopuksen vei viime kesänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesettekö jauhensisälmykset ennen kypsentämistä?
Ainahan jauhensisälmykset pitää pestä ennen kuin siitä ruokaa laittaa! Muuten on lapsikatraalla maha täynnä matoja ja ties mitä!
Minä säästän aina sen pesuveden seuraavan päivän jauhensisälmyksen pesua tai ruuanlaittoa varten. Monet muutkin kuulemma tekee niin! Ei tarvi jatkuvasti olla sitä vettä tuolta lähimetsän lähteestä kantamassa, kun vähän järkevöittää veden tuhlaamista.
Mine sästän sen huchteluweden ruumiinpesua warte. Saunalla taas kaxi lawantaudin caatamaa pesua wailla.
Oletteco uscaltaneet wetää cäteenne? Mieleni tecisi, mutta pelcään, että cämmeniini caswaa carwapeite ja joudun paholaisen pannuun cäristymään.
Isäni wannotti minua pitcään etten saa certoa cenellecään. Hän tarwitsee apuani toimissaan, joita on salaa harrastanut wuosicaudet. Yöllä pitäisi lähteä isän mucaan parille lähialueen mestauspaicalle ceräämään wainajien ruumiinosia. Niistä saa cuulemma hywän corwaucsen, cun tietää ostajan, joca noitarohtoja ja lääceliemiä niistä jauhettuna ceittelee. Olen cauhusta cancea, encä tiedä pitääcö rucoilla teilipyörältä ja hirttolawalta cotimatcalle päästyä Neitsyt Mariaa vai tätä Lutherin Iesusta. Vai olisico parasta tehdä parit suojaavat taiat, mutta cun en niitä itse osaa?
Poiconen 15 wee
Metsästä kuului viimeyönä taas kummia ääniä vaikka vasta heitettiin se suokorven noita-akka jokeen ja se hukku. Kaikki ei kyllä usko, että hukku, kun on nähty musta kissa kuleksimassa, jolla on ihan samanväriset silmät.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 07:30"]Onneksi Kuningas Kustaa Vaasa kuoli niin nyt voidaan palata takaisin ainoaan oikeaan Katoliseen uskoon! Törkeää saksalaista mamutusta tuo uskonpuhdistus ihan harhaoppista ja kerettiläisyyttä!
Parasta olisi palata takaisin kalevalaiseen uskoon, ja hylätä koko tämä monikulttuurinen painajainen, jota kristinusko edustaa! Meillä ei ainakaan mitään Jeesus-ulkomaanpellejä palvota!
Ai ai sendään. Noilla puheilla tienaat itsellesi kuolemanrancaistuksen jumalanpilcasta, ja kovennettuna. eliccäs enstex leikatan kieli katki, sen jälcen kädet ja jalat korttelin pätcinä, ja lopuxi kaula katki ja raato haudataan tunciolle.
se on ankara mutta kohtuullinen rankaistus vacavasta ricoxesta.
Isä sanoi vievänsä minut työharjoitteluun Olavin linnaan. On kuulemma hyvä posti, kun palkaksi saa juoda seitsemän litraa olutta päivässä. Siinä sujuu kahakat sitten paremmin eikä ole nälkäkään.
Raumalla on monta kyynärää pitkä merihirviö ryöminyt kadulle. Kauheat torahampaat sillä on! Nyt meitä synneistämme rangaistaan.
Vierailija kirjoitti:
Oletteco uscaltaneet wetää cäteenne? Mieleni tecisi, mutta pelcään, että cämmeniini caswaa carwapeite ja joudun paholaisen pannuun cäristymään.
Se ompi syndi ia hepie ia sen lisexi ette carwad cämmenin casuawad, nijn selgeydin mätäwöize ette mös Alcadp sokieutua ja edellen hiuxet algavad peset lehti. Ios teme eij sinua,haida wojt wispata caluasi nij paljon guin haluad. Siis ios eij Helwedi ja syndi ia cadhotus eli rumillised waivad sinua haida.
Vierailija kirjoitti:
Raumalla on monta kyynärää pitkä merihirviö ryöminyt kadulle. Kauheat torahampaat sillä on! Nyt meitä synneistämme rangaistaan.
Minä cuulin, että olisi oikein ycsisarvinen, tecee ihmetecoja, saa rammatcin cävelemään.
Wiime wiikolla mursujen mursu rantautui rannallemme, kylän miehet sen heti teurastiwat onnistuneesti ja nyt meillä on mursun lihaa pitkäksi aikaa, osa riippuu kuiwumassa aitan kuistilla.
Se on suuri syndi ia häpie. Tulet palamaan Helvedin tuless.