1560-luvun aihe vapaa
Kommentit (2082)
Värjäsin äsken lankaa sienillä ja nyt joka paikassa näkyy outoja, kirkkaita värejä ja tuntuu että minua ei oikeastaan ole? Onko jollekin muulle käynyt näin ja onko kyseessä mahdollisesti kirous?
Pesetat äyrit markat frangi kirjoitti:
Raha oli jo olemassa kyllä . Äyrit.
Ja mittayksiköt: mittayksiköistä (lästi, punta, panni ja vakka).
Miksi nuoria piikasia viehattää hopeahapsinen leskiporvari? Siellä nuorten neitosten silmät laajenavat ihastuksesta, kun ryhdikäs kypsä mies kävelee ohi hopeakettuviitassaan.
Kyl niitte ny kelpaa: Nousiainen muodosti 42 % koko Maskun voutikunnan vehnämäärästä.
Ja Juhana Herttuan hovissa Turuus, linnassa 1560-luvulla pidettii seuratansiiasii.
Tuleeko minun ihan tosissani paljastaa häpyni lapsivuoteessa?
Miehen sukulaiset tunkevat savupirttiimme ja elävät sitten kuin siat.
Naapurus saivat pojan, laittoivat Tahvon. Tahvo William.
Lyytikkää ensin meinasivat, mutta Tahvo siitä tuli, niin minäkin kuulin. Kastajaist pidetään kirkossa ja sahtia panevat, kun kutsuvat kaikki kyläläiset juhlaan. Onhan se kun pojan saivat vanhoilla päivillään.
Mikä nimeksi Iku-Turson, Ignatiuksen, Innosentiuksen ja Ingrid-Margarithan pikkusiskolle?
Joku ol Raisios kihlannu kultaasella sormuksel naisensa. Aattele ny, kyl o rakkaus sekoittanut sen miehen pään. Kyl se tinanen ois sille kelvannu.
Vierailija kirjoitti:
Joku ol Raisios kihlannu kultaasella sormuksel naisensa. Aattele ny, kyl o rakkaus sekoittanut sen miehen pään. Kyl se tinanen ois sille kelvannu.
Voi vaan kuvitella että se nainen on joku rikkauden perässä juokseva letukka, jolle oikea aviomiehen kunnioitus ja herranpelko ovat tuntemattomia.
Vierailija kirjoitti:
Mikä nimeksi Iku-Turson, Ignatiuksen, Innosentiuksen ja Ingrid-Margarithan pikkusiskolle?
Valpuri on uusi nimi, jos e käy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vaan kuvitella että se nainen on joku rikkauden perässä juokseva letukka, jolle oikea aviomiehen kunnioitus ja herranpelko ovat tuntemattomia.
Mies on joku köyhtyny aatelinen, yrittää kai morsion isän tiluksille . Kultaanen sormus, kaikkea sitä.
Viljapäivä nimi on tuolla Porvoossa yleistynyt.
Mis söi lapsille keittämäni ohrahutun, jätänkö sen sian?
Voi rähmä, mut poltettiin roviolla noitana.
Ei hätää sieluni pelastui ja siirtyi vuoteen 1700, sain ruton ja kuolin, sielu siirtyi välitilaan, ja kummittelin sieltä asti tänne 2022 vuoteen.
Olen se joka käyttää mustaa lierihattua ja lähestyn ihmisiä kun he ovat nukahtamaisillaan, osaan myös pudotella tavaroita.
Mä oon joskus kirkonmenojen jälkeen salaa menny sinne alttarille ja vähän kattonu sitä wsi testamentia. Osaisinpa lukea. Onneksi papit nykyään lukee sitä Agricolan käännöstä eikä latinan Vulgataa, josta ei ymmärtänyt hölkäsen pöläystä.
Ootko sä joku kääkkä? Tuohan sattui jo neljäkymmentä vuotta sitten. Kuka enää jaksaa tuollaisia muistella?
Se on Boomeri, Sannan mielestä.