1560-luvun aihe vapaa
Kommentit (2082)
Huusit on ylellistä, jumala rankasee semmoisesta, kyllä riittää riuku talontakana.
Winterreise Tallinnaan jäätä pitkin. Tehtiin etelärannikolta kuukausittain. Tallinnasta sai mm. mausteita, viiniä ja riisiä 1500-luvulla.
genewieve noitui päähäni täitä.
Vierailija kirjoitti:
Kirkossa pappi lukee saarnat aina suuresta kirjasta ja sitten sillä on joku paperi, josta se lukee muita ilmoituksia. Entä jos olisi niin viisas kansa, että se osaisi itse lukea ja kaikille taloille jaettaisiin vaikka joka perjantaiaamu sellainen paperi, jossa olisi ilmoituksia meidän kylältä, naapurikylältä ja sitten jostain kaukaa meren takaa. Olisi se aika hurjaa.
- Mitä siinä taas uneksit, ala mättää heinää seipäälle!
- Joo, joo.
Heinähaasiat (haasia) on olleet tuohon aikaan käytössä, heinäseipäiden käyttö levisi Suomeen vasta 1900-luvun alussa.
Isäntä on alkanut röyhkiä ja piereskellä jopa ruokaa syödessämme. Ja vieläpä nauraa päälle. Ja haju aivan hirveä. Eikös se ole vallan jumalatonta elämää? Pitäisikö ilmoittaa papille, että tulisi pitämään kuria ja kuranssia äijälle?
Sukulaisparantajatar kuoli ja testamenttasi parannusvehkeensäja taikansa minulle. Missä säilyttäisin niitä, että en joutuisi kirkonkiroukseen ja peräti roviolle?
Vierailija kirjoitti:
Sukulaisparantajatar kuoli ja testamenttasi parannusvehkeensäja taikansa minulle. Missä säilyttäisin niitä, että en joutuisi kirkonkiroukseen ja peräti roviolle?
Kaiva ne naapurin puolelle maahan
Vierailija kirjoitti:
Isäntä on alkanut röyhkiä ja piereskellä jopa ruokaa syödessämme. Ja vieläpä nauraa päälle. Ja haju aivan hirveä. Eikös se ole vallan jumalatonta elämää? Pitäisikö ilmoittaa papille, että tulisi pitämään kuria ja kuranssia äijälle?
Laita se syömään yksinän, laita sille hapansilaccoita kerran tykkää hajuwista.
- Olen ihastunut tyttöön, jolla on maailman kaunein nilkka.
- Onhan niitä muitakin nilkkoja.
- Mutta kun minä haluan juuri tuon nilkan.
Minkä joukkon sujuttasin korwasienen, kun anopi on nin tarka?
Olen menossa Turkuun kuukaudeksi ojankaivuuseen. Voisitteko suositella poikamiehelle sopivia kapakoita, joissa voi pitää hauskaa iloisten naisten kanssa?
Löytyykö seuraa pyhiinvaellusmatkalle Pyhän Jaakon luostariin? Ajattelin lähteä keväällä lumien sulamisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Löytyykö seuraa pyhiinvaellusmatkalle Pyhän Jaakon luostariin? Ajattelin lähteä keväällä lumien sulamisen jälkeen.
Mitä syndiä sinun on sovittaminen?
Naapurin isäntä on oppinut viinanpolton salat matkoillaan. Nyt polttelee kaikesta, minkä saa käymään. Jopa sontakin on aineena. Myy sitä sitten kylillä. Olisiko minunkin alettava samaan?
Ei ole herralta torppaa siunaantunut, vaikka peltoa on kynnetty jo kolmatta kymmenettä vuotta. Sen emäntä vain huutelee ikkunasta, että menkää töihin. Ihan kohta loppuu kärsivällisyys ja kaivan nuijan esiin.
Herrat kirjoitti lain, jonka mukaan jos mies miehen eli waimo waimon welhoudella surmapi, nin että hän sijtä cuoleman saapi, mistatkan hengens sen caltaisesta työstä, miehen pitä wiruelle pandaman ja waimo poltettaman...
Elämmä vuotta 1586 ja kemiläisen nuapur kertona, että kemiläinen Heikki Jauhopää welhoudella surmasi ja cuoleman sai.
Vierailija kirjoitti:
Herrat kirjoitti lain, jonka mukaan jos mies miehen eli waimo waimon welhoudella surmapi, nin että hän sijtä cuoleman saapi, mistatkan hengens sen caltaisesta työstä, miehen pitä wiruelle pandaman ja waimo poltettaman...
Elämmä vuotta 1586 ja kemiläisen nuapur kertona, että kemiläinen Heikki Jauhopää welhoudella surmasi ja cuoleman sai.
Jauhopää oli varmaan nykyisen jauhojengin kantaisä. 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä syndiä sinun on sovittaminen?
Kaikkia syndejä seitsemää. Raskasta on syndisäkkiä kantaa.
Hyvin pyyhkii jos nauriita riittää.
Mailmankirjat menny sekasin, liika lämmintä, nauriit märäntyny ja huusinalusta pehmeni ja huusi nurin kun ukko istu siellä ja eikös katkassu kinttunsa. Mikä on se kolmas asia tuleva noitten kahden jälken?