Näkeekö täällä kukaan muu enneunia kuin mä?
Muistan yhdenkin unen todella elävästi. Isäni syöpä oli uusiutunut ja hoidot olivat vasta alussa, mutta kaikki olivat todella varmoja, että hän selviää. Tämä oli syksyä. Näin sitten eräänä yönä todella todentuntuisen unen, jossa oli kevät (ulkona lauloivat linnut, puut olivat alkaneet viheriöimään, aurinko paistoi jne.), kirkko oli tuo meidän lähikappeli, edessä on valkoinen arkku ja pappi tekee just hautaan siunausta ja sanoo nimen, jota en kuullut, koska sanoi sen niin epäselvästi. Aamulla sitten sanoin äidilleni, että uskotkos, että ensi kevääseen mennessä meillä on hautajaiset. Äitini sanoi siihen, että älä puhu paskaa, ei tässä kukaan ole kuolemassa. Noh, isäni tila huononi jouluna ja meni koko ajan alas päin pitkin kevättä kunnes sitten maaliskuussa nukkui pois. Ja hautajaisissa oli valkoinen arkku aivan kuin unessani.
Näen yleensä noita unia kuukausia ennen kuin mitään tapahtuu ja yleensä unet eivät ole selviä; esim. näin vuonna 2001 unen, jossa lentokoneet törmäsivät isoon pilvenpiirtäjään, mutta paikka oli epäselvä. Eli unessa se paikka tai henkilö tai mikä tahansa ei ole selvillä.
Näen myös unta kuolleista; isovanhemmistani ja nyt myös isästäni. Unet ovat aina todella eläviä; vainajat puhuvat ym. kuin eläessään ja joka kerta herätessäni ihmettelen, että oliko se unta vai totta, mutta hei, nehän ovat jo kuolleet yli kymmenen vuotta sitten.
Samoin pystyn sanomaan kuka on raskaana, vaikkei asianomainen tuota edes tiedä vielä. Olen ollut samanlainen jo lapsesta asti. Ja joka ikinen nainen on ollut raskaana, kun olen niin sanonut.