Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Peppukiitäjät leikki-iässä (eli jotka konttaamisen sijaan liikkuivat istualtaan)

26.01.2006 |

Tyttäreni, joka huhtikuussa täyttää kolme vuotta, on ns. peppukiitäjä eli jätti konttaamisvaiheen väliin ja viiletti pitkin lattioita istuallaan. Kävelemään oppi ollessaan 1v4kk ja konttaamaan jotenkuten joskus kauan sen jälkeen.

Kuulin että peppukiidolla saattaisi olla tekemistä lukihäiriöiden kanssa. Itse olen huomannut että tyttäreni on ikäisekseen aika kömpelö, kankea ja puhuessa/laulaessa sanat tulevat hitaassa tahdissa. Ajattelen tämän liittyvän jotenkin konttaamattomuuteen.

Millaisia kokemuksia teillä muilla on peppukiitäjän kehityksestä? Puututtiinko teillä vauva-aikana neuvolassa konttaamattomuuteen? Meillä ei (asumme Tampereella).

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen oli myös peppukiitäjä. Ikää tytöllä on nyt 2v 7kk. Kävelemään hän lähti 1v 2kk iässä. Neuvolassa ei puututtu peppukiitoon ollenkaan, sanottiin vaan, että jokainen keksii jonkin keinon liikkua ja että noin 10-15 % lapsista on peppukiitäjiä.

Meidän tyttö puhuu paljon (= jatkuvasti) ja nopeasti ja sanavarasto on todella laaja. Tosin, kuten usein tämän ikäiset, hän sotkee jonkinverran äänteitä, mutta ne korjaantuvat ajan kanssa. Liikkeissä en ole havainnut kömpelyyttä lainkaan vaan tyttö on aika apina kun sille päälle sattuu. ;0)

Minäkin olen jostain lukenut, että lukihäiriöllä ja peppukiitämisellä olisi tilastollinen yhteys toisiinsa. Katsotaan mitä tulevaisuus tuo.

Vierailija
2/7 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä peppukiito suvussa mieheni puolelta, mieheni ja hänen veljensä kumpikin peppukiitäjiä. Kummallakaan ei mitään lukuhäiriöitä ja opiskelut muutenkin sujunut mallikkaasti.

En tiedä onko tuossa perää koska meillä tyttö tavattoman hyvä puhumaan. Kaikki ihmettelevät että miten voi puhua näin hyvin alle 2v ja laskee 1-7. Lähti muuten myös kävelemään sinä päivänä kun täytti 1v 4kk. Kävely oli tosi vakaata eli oli ottaa varman päälle. Neuvolassa sanottiin että tyttömme on ns varovaisia liikkelähtiöitä eli tuumii aikansa ja sitten meno onkin vakaata. Eikä muutenkaan ota riskejä. En voisi edes kuvitella että kiipeilisi kirjahyllyyn tai pöydille.

Kysyin tästä neuvolan mielipidettä ja tyttö kiipeili siellä malliksi tuolille ja kuulemma täysin normaalilta meno näyttää. Meillä pitää paikkansa sanonta että puhe vie jalat alta ja toisinpäin eli kaikki tutut jaksoivat ihmetellä että miksi tyttö ei lähde jo kävelemään ja nyt ihmettelevät että miten osaa puhua noin hyvin ;)

MeLady

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö ja ikää tässä kuussa tuli jo 5v. Kehistys ollut normaali. Puheessa myös kaikki sanat jne.. tulee niinkuin pitääkin. Kävelemään alettiin melkein heti kun 1v tuli täyteen. Meillä myös kolmas lapsi on peppukiitäjä ja kovasti yrittää jo alkaa kävelemään. Nousee seisomaan ilman tukea ja muutaman askeleen jo saakin :) Ikää tuli keskiviikkona tasan 1v. keskimmäinen ei sitten ollut peppukiitäjä ja käveli silti vasta 1v2kk ikäisenä. Tuntuu ettei se vaikuta olisko kontannut tai ollut peppukiitäjä.

Vierailija
4/7 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kontannut ja kävelemään lähti 1v2kk. Koulussa on aina hyvin menestynyt ja ei ole mitään lukihäiriötä. Oppi myös aikaisin puhumaan. Ainoa mikä on, että hänellä todettiin lievää skolioosia selässä ja olen ajatellut sen johtuvan siitä aikaisesta istumaan oppimisesta ja siitä kun tosiaan aina istuvilleen meni eteenpäin. Näinhän se kuormittaa selkää kuin se että konttaisi.

Vierailija
5/7 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin olemme Tampereelta ja meidän peppukiitäjä lähetettiin fysioterapeutille n. 10 kk:n iässä, koska ei seisomaan nostettaessa varannut jaloilleen, vaan nosti ne istuma-asentoon (ja oli tehnyt tätä jo ihan vauvasta asti). Fysioterapeutti sanoi nähtyään pojan, että teillä on tässä peppukiitäjä, joka konttaa vasta opittuaan kävelemään. Näin kävikin: poika oppi kävelemään 1v3-4kk:n ikäisenä ja konttaili sujuvasti autojensa perässä siinä 2-vuotiaana, koska autoleikeissä tämä taito tuntuu olevan a ja o.

Terapeutin mukaan peppukiito on yleensä perinnöllistä, mikä saattaa hyvinkin pitää paikkaansa, sillä minä olen ollut sellainen. Kävelemään olen oppinut 1v2kk iässä (mikä oli fys.terapeutin mukaan melko aikaista tämän lajin liikkujille). Minä olen ollut kova kiipeilemään (ja tippumaan), mutta poikani on tosi varovainen (tai minä olen opettanut sellaiseksi). Ei hypi vielä (2v4kk) tasajalkaa, mutta muuten ei ole fyysisissä taidoissa ikäisiään jäljessä.

Minä olen oppinut aika aikaisin puhumaan. Ensimmäiset sanani olen sanonut jo 8-kuisena eikä minulla ole ollut lukihäiriötä tai oppimisvaikeuksia. Lukemaan olen oppinut 4-vuotiaana ilman opettamista. Meidän poika on ollut hidas puhuja: osasi sanoa viisi sanaa 1v11kk:na ja nyt tulee kaksisanaisia lauseita. Vieraat eivät kyllä kaikesta saa selvää, mutta tasaisesti ollaan edistytty.

Neuvolasta kannattaisi pyytää lähetettä puheterapeutin arvioitavaksi tai jutella muuten asiasta, niin tietäisit, ap, onko lapsesi kehitys kuitenkin ihan normaalilla tolalla. Mutta myönnettävä on minunkin, että lukihäiriöt ovat käyneet mielessäni poikani kohdalla, vaikka kehitys vielä on edennyt " normaalin" rajoissa.

Vierailija
6/7 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ainakaan peppukiito ole hidastanut puhumaan oppimista. Kävelemään oppi 1v3kk. KOnttaamaanoppimisikää en muista, mut konttas kyllä ennen kävelemään oppimista. Puhunut on puoltoista vuotiaasta jo paljon. Nyt kun 2 v lähestyy puhua pulputtaa ja laulelee jatkuvasti. Osaa sanoa r ja s. Osaa myös joitain kirjaimia, kun sille päälle sattuu, isänsä opetttnut kun tyttö on kysellyt... Motorisesti on kehityksessä ihan aikataulussa mutta ei mitenkään edellä.On harkitsevainen luonne ja ei olekaan paljoa itseään kolhinut, kun ei ole joka paikkaan kiivennyt. Hyppiä ei veilä osaa. Hienomotorisesti on tarkka ja pitää pikkunäpräämisetä enemmän kuin juoksemisesta. Hienomotoriikka ja puhuminen kai liittyvätkin toisiinsa.

Vierailija
7/7 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi istui jokseenkin paikoillaan, kunnes alkoi nousta tukia vasten. Kävelemään lähti vähän ennen 11 kk ikää. Nyt reilu 2-vuotiaana on melko ketterä, ja ikäisekseen puhuu paljon ja hyvin. En ole missään vaiheessa ollut huolissani konttaamattomuudesta. Kukin liikkuu (tai on liikkumatta) omalla tavallaan.