Milloin lapsen pitäisi oppia sanomaan "R"?
Meidän tyttö täytti juuri 4v, eikä tietoakaan r-äänteestä, kaikki on ällää. Muuten tyttö kyllä artikuloi superselkeästi, ja sanavarasto on tosi runsas.
Kauanko tuota R-äännettä voi rennosti odottaa?
Kommentit (17)
reilu 4v. tyttö meilläkin ja samanlaiset kuviot. Tosin äitinsäkään ei oppinut r-kirjainta kuin vasta ekaluokalla ja puheterapian avittamana.
Ollaan tarkkana sitten!
Itse olen vieraiden kielten ope, ja olen ihan samaa mieltä kuin erityisopettaja siitä, että kun väärän oppii liian hyvin, on tavasta erityisen vaikea ns. oppia pois.
Eli tässä kodissa aletaan pärisytellä säännöllisesti jo tänään!
Nykyään suurin osa puheterapeuteista ja erityisopeista on sitä mieltä, että otollisinta olisi alkaa äännevirheitä korjaamaan jo ennen kouluikää. Monissa kunnissa vaan tuntuu olevan mahdotonta saada puheopetusta ennen kouluikää. Omassa työssäni olen kuitenkin huomannut, että jos sitä ärrää tai ässää aletaan vasta ekaluokalla opettamaan, ollaan usein erittäin vaikean haasteen edessä - lapsi kun on tottunut puhumaan sillä väärällä äänteellä ja käyttänyt sitä jo pitkään. Mielestäni viisivuotias on jo sen ikäinen, että tietynlainen sitoutuminen puheopetukseen onnistuu ja siinä iässä äännevikojen korjaaminen olisi hedelmällisintä. Eli viimeistään viisivuotisneuvolassa kannattaa asia ottaa puheeksi ja vaatia lähetettä puheterapeutille. (ellei oikea äänne ole sitä ennen jo löytynyt). Ja kotiharjoittelu on se tärkeä juttu! Mikäli äännettä kotona ahkerasti ohjeiden mukaan harjoitellaan, voi se hyvinkin löytyä todella pikaisesti.
käyttää ärrää puheessa vasta 10 vuotiaana. Kiitos luokanopettajalle, kun kannusti. Terapiassa osasin ärrän jo vuosia aiemmin. Olin ehkä liian tottunut puhevikaani ja terapeutti oli mitä oli. Ei se ainakaan innostanut.
lässytystä jos ei R kirjainta sano plaah.
kyllä jo 4 vuotiaan pitäis osata tai vikaa on vanhemmissä! rasittavaa lässytystä jos ei R kirjainta sano plaah.
että miten muutoin sitä ärrän opettelua sitten voisi kotona kannustaa kuin puhumalla selkeästi ja opastamalla? r-loruilla? pärisyttelyllä?
meillä täällä kotona on juuri 3v. täyttänyt tyttö jolla ei yhtään vielä löydy ärrää puheesta. no isovelikin sen taisi tosin hoksata vasta reilu 3v. yhtäkkiä, sitä ennen oli myös ällä tms. eli se kirjain jäi välistä vain.
mietin mahtaako asiaa hankaloittaa kun aiemmin tyttö oli päiväkodissa mutta nyt kun muutimme hiljattain ulkomaille asumaan, on ikätoverien seura harvemmassa ja suomalaista ärrää ei kuule kuin yleensä vain perheen kesken puhuttaessa.
Kaksi vanhinta kävi puheterapeutilla jo 5-vuotiaasta alkaen ja kotona harjoiteltiin paljon, mutta ärrä löytyi vasta koulussa. Kaksi nuorinta oppi 4-vuotiaana.
Meidän neiti ei osannut vielä 5-vuotis neuvolassa sanoa r-kirjainta ja silloin vein hänet puheterapeutin luokse. Neiti kävi siellä kolme kertaa 20 min. ja harjoitteli todella ahkerasti ja vielä omatoimisesti annettuja kotitehtäviä. Vain kolme viikkoa harjoittelua ja nyt r-kirjain tulee upeasti.
Kaupungissamme on tapana, että jos 5-vuotiaalla on artikulaatiovirheitä, niin silloin ohjataan puheterapeutin juttusille.
kun lapsi kohta 5v ei osaa ärrän lisäksi ässääkään kunnolla, "sössöttää" sen kieli vähän ulos suusta tjtn että sylki roiskuu välillä ja ärrä ei ole ällä vaan selkeästi ärrä-vikaisen ärrä eli sellainen deen ja viallisen ärrän väliltä :(
T. jo toisen lapsen kanssa "ärräkoulussa" oleva
Meillä 4,5-vuotiaalla R tulee välillä, mutta yleensä se on L. Olen ajatellut odottaa tuohon 5v neuvolaan jossa siihen puututaan meidänkin kunnassa. Ihan sillä, että joku puheope sanoi täällä joskus, että jos harjoituttaa väärin, niin sen korjaaminen vasta työlästä onkin - mietin siis mikä on oikea tapa? Yrittää opettaa ennen neuvolaa (MITEN?) vai antaa asian olla? Lapsi itse harjoittelee välillä kovastikin, koska häntä harmittaa tuo yhden kirjaimen puuttuminen. Välillä se tuottaa ymmärtämisvaikeuksiakin (esim. HIIRI - HIILI, PULLA - PURRA jne.)
vihkosen mukaan jossa oli ohjeita r:än opetteluun. Tyttö oppi sen avulla n kahdessa kuukaudessa. Oli tosi monipuolisia harjoituksia kielen rullaamisesta alkaen. Kannattaa kysyä omasta neuvolasta.
Jos r ei tule, niin ei se pärryytys paljon auta. Esim d:n kautta voi harjoitella ensin. Jos d:n sanominen onnistuu, niin r:kin tulee onnistumaan. Eli meillä puhuttiin kuukausi d-kieltä. Eli lapsi opetteli laittamaan d-kirjaimen siihen missä pitäisi olla r. Tässä lapsen täytyy kuitenkin sen ikäinen että tajuaa missä sen r:n pitäisi olla. N 5-vuotias on siihen sopivan kypsä
R:n opetteluun.
meillä poika meni puheterapiaan jo 4-vuotiaana, ja muutamassa kerrassa tuli seka S että R.
Ja pikkuveljensä, vajaa 3-v on nyt omatoimisesti alkanut sano R:n D:nä, ja välillä se jo pärähtää ihan R:näkin.
Meidän neiti jättää sen puheessaan kokonaan pois tai sanoo H:na. Ja on nyt siis 3v..
Meillä poika (5v) kävi just kaksi kertaa puheterapeutilla ja elokuussa menossa kireän kielijänteen katkaisuun.
R -kirjain tulee yksittäin, mutta ei sanoissa.