napanuora kireänä kaulaympärillä??
Onnellisena pariviikkoisen tyttövauvan äitinä on minua alkanut huolestuttamaan, koska vauvamme syntyi vetelänä ja napanuora tiukkana kaulan ympärillä. Napanuora leikattiin heti kun vauvan pää oli ulkona..ja synnytyksessä oli yht`äkkiä kolme kätilöä ja kauhea meininki. Nyt en voi muuta kuin odotella, että onko tullut vammoja vauvalle. Napanuoran happiarvot olivat hyvät ja ponnistusvaihe kesti vain 5min joten kätilöt sanoivat, että luultavasti mitään vahinkoa ei ole käynyt. Kuitenkin ottaisin tietoa vastaan jos jonkun muunkin vauva syntynyt edellä mainitusti ja missä nyt mennään??
Kommentit (4)
napanuora kaulan ympärillä, ekalla kahdesti vieläpä. säikähdin varsinkin ekan kanssa kun kuulin asiasta ja olin huolestunut, mutta kuulemma tosiaan hyvin usein niin käy synnytyksessa ja vauvat kestävät sen hyvin. ihan terveitä ja fiksuja nuo meidänkin pojat tuntuvat olevan =0). eli ei tarvitse huolehtia turhia. vauvaparat on kai sopeutuneet kaikenlaiseen siinä syntymän hetkellä.
Tyttömme syntyi napanuora kaulan ja vartalon ympärillä. Pisteet oli 2-5-8. Ihan eloton kun tuli ulos lopulta imukupin avulla (piti vetää kiireesti). Virkosi nopeasti ja ollut aina tosi virkeä vauva. Nyt 2,5kk ja en ainakaan huomaa mitään " vikaa" . Tosi terävä tenava :)
ja nyt on jo terhakka parivuotias taapero, ei mitään vaurioita jäänyt! :-)
..napanuora kaulan ympärillä, täsmälleen samat kuviot oli synnytyksessä kuin parilla muullakin tässä viestissä: kiireellä ulos imukupilla avustettuna, veltohko sininen tyttö, jolle pisteet tuli pelkästä sydämensykkeestä 2. Hoitohuoneeseen ja lämpökaappiin pääsi vähän yli tunniksi, ja seuraavat pisteet oli 5 ja 8, eli nopeasti toipui. Hoitohenkilökuntaa oli synnytyksessä ympärillä pilvin pimein. Sairaalassa vielä huolehdin tuliko jotain, mutta kaikki vakuuttivat, että koska toipui noin nopeasti, ei tarvi olla huolissaan. Nyt tyttö on melkein 9 kk, kävelee itse kun joku taluttaa, nousee tukea vasten, konttaa, syö kaikkea mitä tarjotaan, " juttelee" , on seurallinen, nukkuu todella hyvin ja muutenkin kaikki asiat kunnossa. Kehityksessä ei ole ollut kerrassaan mitään huolestuttavaa, päin vastoin. Eli ällös huoli vaan nauti täysillä vauva-arjesta!!