Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli 1-vuotiaan vieroittamisesta...

26.01.2006 |

Imetän 1v2kk ikäistä vielä iltaisin ja nyt tuntuu siltä että olisi hyvä lopettaa imetys. Mietin että miten se vieroittaminen taas tehtiinkään... eli ajattelin niin että eilen en imettänyt, tänään imetän ja sitten jätän kokonaan pois. Onko liian hätäistä? Eli pitääkö maidontuotannolle antaa pehmeämpi alasajo kuin tämä :)

Ja vielä, miten teillä on henkinen kantti kestänyt imetyksen lopettamisen? Minusta ajatus tuntuu vaikealta, järki sanoo että nyt on hyvä lopettaa mutta toisaalta on haikeaa kun tietää että meille ei vauvoja enää tule. Iltaimetys oli kuitenkin meille tärkeä yhteinen hetki päivän pyörityksen jälkeen.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöni oli 13 kk, kun jätin iltaimetyksenkin pois. Imetyksestä oli tullut leikkiä, likka ei oikeastaan syönyt juuri mitään eikä protestoinut yhtään imetyksen lopettamista (mistä olin hieman loukkaantunut ;)). Kertaakaan ei tyttö yrittänyt nostaa paitaa tms. Eli helposti meni meillä.

Pari kertaa lypsin käsin vähän maitoa pois, kun tuntui, että maito pakkautuu. Liivinsuojuksia jouduin myös käyttämään pari viikkoa.

Musta oli kiva saada rinnat takaisin itselleni, mutta johtuiko hormoneista vai mistä, olin toista kuukautta aika alamaissa.

Vierailija
2/9 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällähän keskustellaan just siitä, mistä itsekin piti tehdä aloitus!

Meillä on tilanne se, että olen raskaana, ja koen, että nyt on hyvä aika lopettaa pojan 1v1kk imetys. Jo kuukauden ajan olen imettänyt enää 2-3 kertaa päivässä, reilun viikon kerran päivässä ja nyt olen pitänyt jo parinkin päivän taukoja.

Olen vaan tuota maidon rintoihin nousua pohtinut. Että kuinka pitkään rintoja pitää tyhjennellä, jos tuntuu että niissä jotain on? Vainko sitten jos tuntuu että ne on todella pakkautuneet? Vai joka tapauksessa, jos on vähänkään sellainen tunne, että siellä jotain on? Vai häviääkö se sieltä itsestään..?!

Ja onkohan sitten parempi antaa lapsen imeä ne viimeiset kerrat vai lypsää..? Ajatellen sekä lapsen että rintojen kannalta?

Kertokaapa kokeneemmat!!

-Tua : )

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kärsin kovista nivelkivuista jotka viimeksikin loppuivat imetyksen lopettamisen jälkeen. Se on suurin syy siihen miksi olen ajatellut lopettaa. Mielestäni myös poika vaikuttaa valmiilta siirtymään lopullisesti mukimaitoon koska eilenkään ei tisua erityisemmin huudellut ja muutenkin tuntuu ettei se ole sille niin kovin tärkeää enää, kunhan on vain tapa nukahtaa :)

kiitos vastauksista, luulen että meillä on tänään viimeinen imetyskerta, jos mulla vaan kantti kestää. Itku meinaa tulla jo nyt, niisk. Mutta yhtä vaikeaa se on vuoden päästäkin, tiedän :) Viimeksi oli helpompaa kun tiesi että meille tulee vielä yksi vauva mutta nyt tämä on niin lopullista.

Vierailija
4/9 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lypsin vain silloin, kun olo tuntui epämukavalta, rinnat pingottuneelta. Ja ihan vähän vain, sen verran, että kiristys meni ohi. Lypsin käsin, en pumpulla. Ei monta kertaa tarvinnut tyhjennellä.

Joskus maitoa saattoi alkaa valua itsestään, esim. suihkussa tai tytön itkiessä.

Tua:

Olen vaan tuota maidon rintoihin nousua pohtinut. Että kuinka pitkään rintoja pitää tyhjennellä, jos tuntuu että niissä jotain on? Vainko sitten jos tuntuu että ne on todella pakkautuneet? Vai joka tapauksessa, jos on vähänkään sellainen tunne, että siellä jotain on? Vai häviääkö se sieltä itsestään..?!

Vierailija
5/9 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

rintoja jos ei ole aivan tukalaa se pakkautuminen. maidontuotannossahan on se kysynnan ja tarjonnan laki eli mita enemman tyhjennat sita enemman maitoa muodostuu, ei tietysti lypsamalla ihan samassa mittakaavassa kuin imettamalla mutta kuitenkin. eli vain jos tuntuu tukalalta niin tyhjentaisin, ja tyhjentaisin lypsamalla enka imettamalla niin loppuu nopeammin.

Vierailija
6/9 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vieroitukseen ryhdyttiin, koska yöheräilyjä ei mitenkään muuten saatu loppumaan. Yöimetys jäi viimeiseksi imetyskerraksi. Päivävieroitus ajoitettiin joulun tienoille, jolloin oli paljon ohjelmaa kyläilyineen ja vieraineen, ja seurallinen poika nautti olostaan. Ensimmäinen tissitön päivä meni niin, että poika jonkun kerran pyysi, mutta ohjasin huomion muualle ja luovutti aika vähällä. Pidin poolopaitoja tms. peittäviä vaatteita, ettei kiusausta syntynyt. Yöimetystä oli yritetty karsia usein ennenkin ja jos se olisi onnistunut, en ehkä vielä olisi vieroittanut. Aloitettiin niin, että mies nukkui pojan kanssa makuuhuoneessa kaksi yötä, kun minä olin patjalla olohuoneessa. Poika heräili ja heräsi lopullisestikin varhain, jolloin heti annettiin puuroa ja mukimaitoa. Kolmantena yönä minä rauhoittelin, mutta en antanut tissiä enkä ottanut viereen. Sitten kävikin niin, että poika sai ensimmäisen korvatulehduksensa, joka ehkä olisi vieroittanut luonnostaankin (imeminen vaikeaa).

Imetyksen lopettamisesta on nyt kolmisen viikkoa. En ole lypsänyt kertaakaan, ei ole ollut tarvetta. Ilmeisesti, kun on ollut vain se yöimetys, rinnat olivat jo aika sopeutuneet maidontulon vähenemiseen. Nykyisin poika kaivelee silloin tällöin paitani alta ja kikattaa, mutta ei pyri imemään. Ja ne yöt? No, nyt meillä nukutaan :)))

Vierailija
7/9 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,5v. pojan imettämisen viime syksynä. Yleensä suositellaan vähittäistä lopettamista, mikä ap:lla tietysti jo onkin jos vain iltaisin imetät. Meillä vähittäinen lopettaminen ei vain toiminut.

Minulla kesti noin viikon, että rinnat olivat pakkautuneet ja kipeätkin välillä. Lypsin ihan käsin vähän pahimpia pakkautumia pois, silloin kun oli ehdotomasti tarpeen. Viikon jälkeenkin maitoa tuli, mutta rinnat eivät enää olleet pakkautuneet. Itse asiassa maidon tulo ei kai vieläkään ole kokonaan loppunut, vaan edelleenkin pisara tulee jos kokeilen (ei ehkä kannattaisi kokeille - pitääkö sekin jotain yllä?).

Pojalle oli lopetus aluksi aika rankka pala, pari viikkoa ainakin meni niin, että hän pyrki nostelemaan paitaa yms. Ensimmäisen viikon ajan isä muistaakseni hoiti iltanukutuksen. Kuukauden jälkeen oli kuitenkin unohtanut homman jo aika hyvin ja parin kuukauden jälkeen saatoin huoletta näyttäytyä " yläosattomissa" . Loppujen lopuksi, vaikka ensimmäinen viikko olikin kamala, olen tyytyväinen päätökseeni. Eikä pojallekaan siitä mitään traumoja varmastikaan jäänyt.

Vierailija
8/9 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yöimetys oli meillä lopettu jo aikaisemmin.

Vierailija
9/9 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan ensiksi sanoisin (ihan vaan sen takia kun itse tunnut olevan vahan kahden vaiheilla, kukin tehkoot omat paatoksensa naissa asioissa ;-)) etta mikaan pakkohan se ei ole imetysta lopettaa jos ei itse tai lapsi ole siihen viela valmis. maailman terveysjarjestokin muistaakseni suosittaa imetyksen jatkamista kahteen vuoteen saakka (jos etsit viela hyvaa syyta jatkaa)... ;-) monet suosii lopettamisessa sita metodia etta lapsen itsensa annetaan vieroittua ts. ala kiella, ala tarjoa. no, talla metodilla ma imettaisin vielakin koska tytto on edelleen selvasti kiinnostunut aidinmaidosta, nyt yli puolen vuoden jalkeenkin (nyt ei vaan imetys onnistu koska olen viimeisillani raskaana, ja vaikka joillakin raskaus ja imetys sopii yhteen niin mulla on sellaisia raskauskomplikaatioita etta mulle se ei sovi). eli ma lopetin aktiivisesti; jos sulla on enaa yksi imetyskerta niin kylla sen voi yleensa jattaa vaan pois. toisaalta jos se nayttaa silta etta lapsi ei hyvaksy sita ollenkaan ja/tai sulla pakkautuu maitoa niin ehka kannattaa viela jatkaa hiukan ja vaikka lyhentaa sita kertaa ajallisesti ensin.