Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opintotuen takaisin perinnästä kysymys. Osaiskos joku auttaa?

Vierailija
26.01.2006 |

Kela lähetti siskolleni kirjeen, että hänelle on maksettu opintotukea liikaa (Kelan moka) ja hänen pitää maksaa tuo 181 euroa takaisin tai Kela perii sen muista tuista. Hän saa tällä hetkellä asumistukea. Tuossa oli eräpäivä tämän kuun kolmas, mutta siskoni sai tuon kirjeen vasta pari päivää sitten, kirje oli mennyt naapurin postilaatikkoon ja naapuri oli ollut lomalla tms. Siskoni ei ole ehtinyt vielä soittaa Kelaan. Mutta siis kysymys on, että periikö Kela siskoni asumistuesta puolet ensi kuussa vai miten se nyt meneekään? Mitään huomautus kirjettä ei Kelasta ole tullut.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sain itse päättää maksanko takaisin, vai peritäänkö lapsilisästä. Kannattaa olla Kelaan yhteydessä ja sopia asiasta, aika joustavia ovat asiassa.

Vierailija
2/5 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin Kelalta tuli kirje jossa ehdotettiin, että sopiiko mulle, että perivät tuota summaa (mulla 1500e) takas joka kuukausi lapsilisistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takaisinperittävä määrä 250 Euroa on maksettava viimeistään 5.1. Ellei maksua ole saatu määräajassa, takaisinperittävän määrä peritään seuraavasti. Maksettavasta asumistuen erästä vähennetään 1/3. Tarvittaessa kuittaamista jatketaan, kunnes takaisinperittävä summa on saatu takaisin.

Mitäs tämä nyt tarkoittaa. Kela maksaa mulle asumistukea, kun lapsia ei vielä ole; la on toukokuussa, mutta olen kylläkin työssä. Eli ottavatko he nyt ensi kuun asumistuesta melkein 70 Euroa? Mitään huomautuskirjettä ei ole tullut tms. Tuo kirje oli tullut lomani aikana; olin äitini luona pohjoisessa jouluaatosta asti ja tuli pari päivää sitten kotiin (isäni oli vakavasti sairas ja hän kuoli kaksi viikkoa sitten :(). Kyse on puolitoista vuotta sitten maksetusta opintotuesta.

Vierailija
4/5 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se mtn voi ilman lupaa periä yhtäkkiä.

Vierailija
5/5 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainakin tulee etukäteen joka kuukausi Kelalta lappu jossa kerrotaan, että vähentävät maksettavista lapsilisistä 100e.

Aikaisemmin kun makselin vanhoja opintotukia takas, soittelin Kelalle ja kerroin maksavani " silloin ja silloin sen ja sen verran" . Aina se sopi niille. Mutta kannattaa tosiaan itse olla aktiivinen osapuoli asioiden sopimisessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi