kilpirauhassairaus
olen melkosen varma että mulla on ko.vaiva, onko kokemuksia / tietoa, kuinka se vaikuttaa raskaaksituloon? Onko toivoa ?
Kommentit (3)
Itselläni on ollut kilpirauhasen vajaatoiminta yli 20 vuotta. Lääkitysksen määrää on joutunut säätelemään vähän väliä ja labrakokeissa ravaamaan välillä alle 3 kuukaudenkin välein.
Mutta, mutta, itselläni on kolme tervettä lasta jotka ovat saaneet alkunsa jokainen heti kun yritystä on ollut. Joten ainakaan minun kohdallani ei ole ollut ongelmia raskaaksi tulossa.
Mutta lääkärissä kannattaa käydä jotta saat asiaan selvyyden . on muuten aika yleinen sairaus, tämä vajaatoiminta siis...
Kyllä varmaan vaikuttaa raskaaksi tuloon, jos arvot ei ole kohillaan. Mulla on ollut vajaatoimintaan lääkitys viidettä vuotta. Raskaaksi olen tullut ihan helposti. Kolmosta tosin odoteltiin puoli vuotta, ennekun tärppäsi. Sekin oli vaan siit, kun synnytyksestä kului se puoli vuotta, kun kilpirauhas arvot saatiin synnytyksen jälkeen kohalleen. Ja heti sen jälkeen tärppäsi. Nyt raskausaikana seurataan aika tiheästi, kun lääkitystä pitää nostaa masuvauvan takia.
Ei muuta ku menet lääkäriin. Se selviää normaalista verikokeesta.
S@ga, kolmikko & masuvaavi viikoilla 25....
sanomani piti, että mene ihmeessä lääkärin juttusille, jos kilppariongelmia epäilet.
Jo pelkästään oman terveyden vuoksi olisi kilpirauhasasiat hyäv olla kunnossa.
Ja mitä raskaaksi tulemisen kanssa on, niin ainakin vajaatoiminnalla raskaaksi tuleminen on vaikeampaa (ellei jopa mahdotonta) ja sikiön kasvu muutenkin heikompaa, jos kilppariarvot ei kohdallaan. Siksi raskauden aikanakin kilpirauhasarvoja seurataan normaalia tiheämmin.
t. Kilpirauhasongelmainen kahden lapsen äiti