Keskenmenon kokeneet
Raskauteni meni kesken varhaisilla viikoilla (6-7). Keskenmeno oli " täydellinen" , ei tarvittu kaavintaa eikä mitään lääkkeitä. Mieli alkaa pikkuhiljaa kohota vaikka haava on vielä kovin tuore. Sellaista asiaa mietin että pitääkö odottaa yhdet kuukautiset ja käyttää ehkäisyä niin kauan ja jatkaa vauva-yritystä vasta sitten? Vai onko turvallista tulla samantien uudestaan raskaaksi? Toki tiedän ettei yksi keskenmeno tarkoita sitä että kaikki raskaudet menee kesken, mutta se pelottaa. Millaisia kokemuksia teillä muilla on? Kuinka pian olette tulleet raskaaksi keskenmenon jälkeen?
Kommentit (9)
Minulla ensimmäinen raskaus meni kesken rv 8. Jouduttiin tekemään kaavinta koska sikiö ei tullut itse pois. En edes muista sanottiinko sairaalassa ehkäisystä mitään, mutta me ei sitä käytetty. 6viikkoa meni kaavinnasta seuraaviin menkkoihin, jotka oli kyllä niin vaisut että tuskin oli paljon limakalvoa että olisi voinut raskaaksi tulla. Mutta seuraavasta kierrosta tärppäsi, nyt on poika 1v4kk ja pikkukakkosella laskettu aika helmikuussa :D
Molemmissa myöhemmissäkin raskauksissa on ollut verenvuotoa, tokassa ne johtui istukasta ja tällä kertaa luulen että kyseessä oli osittainen keskenmeno (ei mitenkään varmistettu) kun tämä on clomiraskaus.
Eli voitte kyllä ihan hyvin olla nyt jo ilman ehkäisyä, raskaus ei ala ellei sille ole edellytyksiä. Ja usein olen kuullut että km jälkeen tärppäisikin helpommin. Mutta muistakaa myös käsitellä surua :(
Jaksamista,
t. Tuuliina
Olen kokenut myös alkuvaiheessa tapahtuvan km, enkä joutunut myöskään kaavintaan tai joutunut ottamaan mitään lääkkeitä. Meille sanottiin, että kannattaa odottaa yhdet ennen varsinaista yrittämistä uudelleen. Meillä uudelleen tärppäys kesti 10 kk.
Mulla oli syyskuussa keskenmeno ja lääkkeellinen tyhjennys, noin viikolla 6-7. Seuraavia menkkoja ei ehtinyt tulla ja nyt potkii pikkunen mahassa rv 17+1.
Yksityislääkäri ei puhunut ehkäisystä vaan kehotti heti yrittämään kun taas sairaalan lääkäri ehkäisyä suositteli mutten sitä uskonut, onneksi.
Huomattiin viikoilla 12+, että oli mennyt kesken jo rv 9+ tämä clomiraskaus. Jouduin kaavintaan. Olisi pitänyt odottaa kahdet menkat ennen seuraavaa clomisatsia. Ei sitten ehtinyt tulla ensimmäisiäkään...
t: H rv 34
... että jos sattuu heti tulemaan uudestaan raskaaksi niin on vaikeamapaa arvioida uuden raskauden alkamisajankohtaa. Tämä perustelu minun mielenstäni aika köykäinen ja painoarvoton, mutta mulle lääkäri oman keskenmenon jälkeen perusteli sillä, että joskus hyvin harvoin voi kohtuun jäädä palanen istukkaa joka ei välttis ultrassakaan oon näkyny ja se alkaa kasvaa --> hcg nousee. Ja tätä on vaikea havaita jos uusi raskaus alkanu. mitä haittaa sitten on istukanpalan kasvusta, en osaa tarkemmin kertoa mutta on tosi harvinaista.
Henkkoht olen myös sitä mieltä että jos paikat eivät ole tarpeeksi vahvat vielä uuteen kiinnittymiseen niin luontohan silloin hoitaa. Joten tee kuten itsestäsi tuntuu parhaimmalle. Jaksamista sulle!Kohta paremmalla onnella uudelleen...
jotka olette kokemuksia jakaneet. Tällaiset asiat ovat yleensä niitä ettei niitä kaveriporukassakaan puhuta.
Itsellä tuli ensimmäinen keskenmeno heti alussa, kun viikkoja oli 5+. Emme odottaneet niitä kuukautisia ja huomasinkin olevani heti seuraavasta kierrosta raskaana. Se meni kesken sitten rv 10. Tyhjennettiin ensin lääkkeellisesti ja kuukauden päästä sitten kaavittiin. Tämän jälkeen odotettiin kolmet kuukautiset, että elimistö ehti palautua ja nyt odotamme pikkukakkosta rv 37. Esikoinen tärppäsi ensimmäisestä kierrosta eikä suvussa ole keskenmenoja. Tämän vuoksi en olisi uskonut sen kolahtavan itsellenikään. Mutta oman kokemukseni mukaan, kannattaa odottaa ja antaa elimistön palautua.
raskaaksi aina km:n jälkeen. Keskenmenot sattuivat aina vko 6-8 ja vuoto alkoi spontaanisti. Tämän keskenmenorumban jälkeen ollaan odotettu yhdet kuukautiset ja nyt taas yritys päällä.
Kävin keskenmenojeni takia erikoislääkärillä, joka sanoi että keskenmenon jälkeen saa yrittää vaikka HETI uutta raskautta. Minulla ei ole lääkärin mukaan rakenteellista vikaa joten peräkkäiset keskenmenoni ovat kuulema puhdasta sattumaa koska meillä on yksi lapsi, joka sai alkunsa helposti.
Itse olin vastaavassa tilanteessa elokuussa, tosin km havaittiin ja kaavittiin rv9+risat. Nuo samaiset kysymykset pyörivät minullakin mielessä ja keskenmenopalstalta löysin jotain vastauksia kysymyksiini. Nuo " odota yhdet kuukautiset" -suositus on yleinen, mutta aika monet luottavat siihen, että luonto hoitaa homman, eli uusi raskaus ei edes ala, jos kroppa ei ole siihen valmis. Sinulla on sikäli hyvä tilanne, ettei tarvittu kaavintaa, joka on kaiketi epäedullisempi kohdulle kuin luonnollinen tyhjeneminen.
Muitakin kysymyksiä pyörii varmasti mielessä ja itse sain hyvää vertaistukea vauvakuumepuolen haahuista, jotka ovat kaikki kokeneet keskenmenon.
Kerttukasperi (toistaiseksi uudelleen raskaana viikolla 11, mutta pelko on ollut persuksissa melkein koko alkuraskauden ajan...)