Vinkkejä kaivataan...miten saisi maidon tuoton lisääntymään
Eli viikon verran on ikää pikkuisella ja kokoajan on imetetty tiuhaan tahtiin(vauva syö n.3h välein) ja maitoa tulikin muutaman päivän ihan niin,että rintoja rupesi pakottamaan kun tuo 3h syöttöväli rupesi täyttymään,mutta nyt maidon tuotto on vähentynyt,niin että pitää antaa korviketta lisäksi vaikka vauva edelleen syö usein.Juon päivänmittaanpaljon nestettä jne.Mutta siitä ei tunnu olevan mitään apua...
Eli nyt olisi hyvät neuvot tarpeen.Esikoisen ollessa vauva hänelle maitoa riitti viikoksi sitten sen tulo loppu kokonaan.
Voisiko lyhyet yöunet vaikuttaa asiaan,kun tosiaan vauva syö usein niin siinä ei ehdi kunnolla nukkumaan...
Kommentit (3)
Musta tuo 3h tuntuu aika pitkältä väliltä noin pienelle. Mein poika söi ekan kuukauden n.1-2 tunnin välein. En osaa sua muuten auttaa ku että imetä ja imetä ja kun olet imettänyt aloita alusta. Niin se maito vaan alkaa tulemaan.
Lepää, juo ja syö paljon. Nii-i lepää nyt siinä pienen vauvan kanssa, mut yritä edes.
Tiedän on tosi turhauttavaa, mulla meni koko sairaalassa olo aika niin ettei maito noussut, vauvaa huudatettiin ja väkisin imetettiin 4pv, ennen kuin alkoi maito nousta. No nyt tulee ihan tarpeeksi;)
Älä missään nimessä luovuta ja anna tietty korviketta jos pienelle jää nälkä. Käy myös imetystuki ry:N netti sivuilla siellä on myös kaikkee hieromisia, lämpimiä kääreitä ym. kivaa.
annu
Ja puolta vaihtelemalla maito lisääntyy kun usein tyhjennetään! Syötät monta rintaa peräkkäin, niin paljon kuin vauva vaan haluaa.
www.imetystukilista.fi
www.silkkipaa.fi
Tämä täytyy ensimmäisenä ottaa huomioon. Jos vastaus on kyllä, niin sit seuraamaan vauvan painoa. Neuvolassa voi käydä punnitsemassa vaikkei ole aikaa varattu ja tätien pitäisi kommentoida, jos äidillä on kysymyksiä painosta. Eli jos paino nousee, niin vauva saa tarpeeksi maitoa. Itse en luottaisi tuohon rintojen täysinäiseen tai tyhjään oloon niin paljon, vauvan painonnousu on varmempi merkki. Tarkista myös imemisote (pyydä asiantuntijaa tarkastamaan), ja ettei tiukka kielijänne haittaa imemistä.
Vauvatkin syö joinain päivinä enemmän, joinain vähemmän, ihan niin kuin mekin! Kolmen tunnin syöntivälit on ihan normaalit tuossa iässä. Itse asiassa, kun vauva kestää kolme tuntia tisuttelematta, se on merkki siitä, että hän imee myös rasvaisen takamaidon, joka heruu myöhemmin, eikä vain napostele ohuemmalla etumaidolla. Jos vauva (alle 6 vkoa) syö vähintään 15-20 minuuttia, hän ei vain naukkaile.
Yksi tapa varmistaa, että vauva saa tarpeeksi, on iltatankkaukset. Kun normaalisti syötät kolmen tunnin välein, ala illalla tankkausjakso: klo 17, 19, tai klo 18 ja 20. Ja sitten vielä yksi uniruoka 22 ja 23 välillä. Eli tän viimeisen uniruoan aikana vaavi on jo unessa (silloin ei myöskään tarvi röyhtäyttää, takasin vaan sänkyyn). Yöllä pitäisi vauvan sitten jaksaa nukkua 4-5 tuntia, riipuen painosta ja luonteesta.
Sitten tuohon maidon riittämiseen ja lisäämiseen. Syötä vauvaa vain yhdestä rinnasta syöttöaikana. Ensimmäiset 5-10 on ohutta janonsammuttajaa. Seuraavat 5-10 minuuttia on korkea-proteiinista maitoa, ja sitten 15-18 min myöhemmin heruu rasvainen takamaito, jossa on paljon kaloreita, ja auttaa vauvan painonnousussa. Eli jos vaihdat rintaa 10 minuutin päästä, vauva ei saa kuin etumaidon. Ja sit rinnatkin ajattelee, että eipä tässä enempää maitoa tarvitakkaan kuin noin äkkiä lopetettiin.
Jos oikeasti olet sitä mieltä, että maito on vähenemässä, pumppaa joka imetyksen jälkeen rinta ihan tyhjäksi. Kolmen päivän päästä maitoa pitäisi tulla sitten enemmän.
Juo hyvin, syö hyvin (500 kal enemmän kuin normaalidieetti), älä harrasta liian kovaa liikuntaa.
Tässäpä mitä vinkkejä itse olen saanut. Toivottavasti imetys saa jatkua kauemmin kuin esikoisen kanssa!