auttakaahan...
2vko sitten syntyi taloomme kaksoset Joela ja " Pöntti" esikoinen on vasta vajaat 1v9kk. Koulu on kesen ja talossa riittää myös huisketta koiran ja kanin kanssa. Suurimpina ongelmina meillä on nyt RAHA ja lasten kuljettaminen paikasta toiseen (mies aloittaa kesällä autokoulun ja nyt kuljemme joka paikkaan KÄVELLEN) Ykkösten rattaat on, jotka ovat esikoisen vanhat. Telkkari on myyty pois ja tilalle ostettu tosi pieni (käytetty). Kone on talossa pakko olla koska mies tekee sen kautta kotona töitä. Itse en tietenkään ole töissä, olen 19v ja kolme pientä lasta. Mummit ja vaarit auttaa parhaansa mukaan (sen minkä jaksaa.. iältään he ovat 70, 65, 71 ja 72.)
Onko joillain kokemuksia tälläisestä " rahapula tilanteesta" ?? Kiitollisena ottaisin vastaan kokemuksia. Kolmen pienen lapsen kuljetuksesta, ilman autoa ja kokemuksia esim. Äiti illat töissä ja isä päivät kotona (mutta tekee kotona töitä) onko tuollainen toiminnu?? aattelin kokeilla..
Kiitollisena vastauksia odotellen -KarsaPaali.
myös meiliä saa laittaa os. minna.parsa@netti.fi
Kommentit (6)
Itse olen pärjännyt pitkälle ilman sossun tukea, mutta kun muutimme, sossu maksoi takuuvuokrat! En ois mitenkään saanu sellasia rahoja kokoon.. Käsittääkseni on ihan tavallista että sossu esim. ostaa perheelle juuri vaunut tai rattaat. Olen kuullut että joku on saanut jopa pesukoneen! Vaikeaa oli ainakin minulle mennä pyytämään rahaa, kun oon tottunu pärjäämään, mutta sitä varten se sossu on että sillon ku on hätä, sieltä pyydetään apua. Voimia teille! :)
Eli sossu laskee niin että n320e/aikuinen ja n.230e/lapsi, eli teille pitäis jäädä n. 1330euroa kuussa vuokran ja sähkölaskun jälkeen...tosin se on joku 7prosenttia minkä maksatte tosta vuokrasta niinku itse, tai en oikein osaa selittää, mutta kannattaa käydä sossusta kysymässä. Ja ne kyllä kustantaa vaunut,ym. jos katsoo sen tarpeelliseksi. Ja sossulta saa myös " kotiapulaisen" tarvittaessa, joka on mun tietääkseni ihan ilmainen. Se niinku esim. leikkii/vahtii lasten kanssa, kun siivoat tai vastaavaa. Kannattaa pyytää apua, jos et rohkene, niin ajattele että maksat takas saamasi verot kun menet töihin ;). Niin mäkin ajattelen.
tiedän monta tuttuani joilla on pieniä lapsia niin kotiavustaja käy n.1-3krt vkossa.itse pääsee esim.kauppaan jne.tsemppiä ja onnea pikkuisista:)
ja niitä saa edullisesti nettikirppiksiltä ja muualtakin. Siis kun tuosta katraastasi laitat yhden liinaan, niin helpottuu tuo kulkeminen, Yksi liinaan, yksi vaunuihin ja yksi kävelemään tai talvella pulkkaan? Toimisko teillä? Meil on siis vain kaks lasta, mutta ei vaunuja eli tuo 2v kävelee ja juniori matkustaa liinassa. Liinalinkkejä os. http://personal.inet.fi/yhdistys/kestoliinailijat
niin siis pieninä kaksosia voi kantaa liinalla yhtäaikaa ja sitten kun ne kasvaa, niin yhtä kerrallaan. Tämä siis kuljetusvinkiksi. Jos ette vielä käytä kestovaippoja, niin se kyllä kannattaa. Alkuinvestointi voi tuntua kalliilta, mutta kun lasket pitemmällä aikavälillä, niin kaksoset vaipatat samoilla vaipoilla koko ajan eli ostat n.500¿kestoja ja verrattuna kerdeihin, säästät n3000¿. Sit kun oot ne käyttäny, niin myyt eteenpäin ja hyvällä tsägällä saat ton 500 melkein kokonaisuudessaan takasi. Ja ei se oikeesti vaikeeta oo, eikä äiti pyykkivuoreen hautaudu, niinku jotku puhuu, se on yks koneellinen päivässä kahdelta lapselta, kone pesee, isi ripustaa eikä tartte vaippapaaleja roudata kaupasta. Suosittelen;-)
Mulla tuli mieleen että millaset tulot teillä on?Jospa sossu voisi auttaa raha tilanteessa.Tai kela asumistukeen.Jaksaisko teidän vanhempi lapsi jo oleskellä siinä seisoma jutussa joka laitetaan rattaisiin?Ja oliko sulla kaksoset?Jos kaksosten rattaat helpottais...Ja lasten hoitoon saa tukea ainakin sossusta.Harmi en muista sitä toista joilla on netti sivut=(Neuvolasi ilmoitus taululla saattaisi löytyä kotiavustajia(todella edullisia)Itse en hirveesti tiedä mutta kun ystävälläni on toi koti apulainen ja se saa tukia sossusta ja kelalta.Toivottavasti auttoi edes vähän!
P.s. kannattaa kattoa noita käytettyjä kaksosten rattaita vauva lehden sivuilta...tulee halvemmaks ostta kun uutena=)