Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolmosten odotuksesta!

24.01.2006 |

Alkuraskaus meneillään, ultrassa näytti 8+0 siltä, että kolmoset on tulossa. Ajatukset vieläkin ihan sekaisin, uusi ultra ensi viikolla.

Osaisiko joku kertoa, onko kolmosten odotuksessa suurempi keskenmenon riski? Millä viikoilla joutuu viimeistään sairaalaan makaamaan? Mikä on suurin riski äidille? Ja vielä tulevaa ajatellen: onko olemassa kolmosille vaunuja/rattaita?

Olen todella kiitollinen jos joku vastaa!

Trea ja pikkuiset

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
24.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieli myllertää ja on varmasti tuhat kysymystä päässä.

en tiedä, osaanko vastata kysymyksiisi, mutta jos tästä on jotain apua edes..

Itse odotan " vain" kaksosia, olen kolmonen itse ja syntynyt 70-luvun alussa rv:lla 28. synnytys alkoi spontaanisti vesien menolla ja kaksi meistä kilon painoisista tytöistä jäi eloon, kolmas ja pienin ehti sinnitellä vain 2 päivää. Tosin, tuohon aikaan ei osattu määrätä lepolomia ei ollut ultria, joilla seurata raskautta niin upeasti kuin tänä päivänä ja äitimmekin oli ihan normaalisti vielä töissä (sairaanhoitajana) synnytystä edeltävänä iltana.

Monikkoperheiden yhdistykseltä olen saanut aika paljon informaatiota sekä luennoilla että kirjallisessa muodossa monikkoraskauksien kulusta. keskimäärin kolmosraskaus kestää 33 vko ja lepolomalle jäädään jo hyvissä ajoin, luultavasti jo puolen välin tienoilla. itse jäin lääkärin kehoituksesta lepolomalle tuplista rv 22 jatkuvien supistelujen ja selän jaksamattomuuden takia.

Keskenmenoista en osaa sanoa, mutta varmasti mitä useampi vauva kohdun jakaa, sitä suurempi on tuokin riski.

enpä ole itse törmännyt liikkeissä ainakaan kolmosten vaunuihin, mutta ehkä ulkomaalaisista nettikaupoista voisi löytyä ja hieman edullisemminkin.

sosiaalietuuksista sen verran, että kolmomista saa 6 x äitiysavustus ja saa itse valita, ottaako rahana (6x 140e), pakkauksina vai kaikkea sekaisin. myös vanhempainvapaa on pidempi kuin yksösten vanhemmilla ja kunnaltasi saat varmasti ainakin osa-aikasesti kodinhoitajan / perhetyöntekijän avuksi alkuaikoina.

Onnea ja tsemppiä. ja käypä tutustumassa vaikka www.hmp.fi sivuilla -> keskustelut

Vierailija
2/5 |
24.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun kannattaa ensitilassa ottaa yhteys Suomen Kolmosperheet ry:een tässä linkki http://tripletti.cjb.net

Ja sieltä jo löytyy tietoa ja yhteystiedot yhdistyksemme puheenjohtajalle.

Minulla on 8-vuotiaat kolmostytöt, jotka syntyivät 32+4 ja olivat kooltaan a 2070g ja 45cm, b 1875g ja 43cm ja c 1900g ja 44 cm

Rankkaa on ollut, mutten päivääkään vaihtaisi pois ;)))))

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
24.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEi Trea,

itselläni on terveet kolmoset (1 v 3 kk), jotka syntyivät viikolla 34+0. Sairauslomalle jäänti johtuu ihan omasta voinnistasi, kohdunsuun avautumisesta, työsi vaativuudesta ym. Itse jäin sairauslomalle viikolla 20, ihan hyvävointisena, joskin väsyneenä, mutta pitkän työmatkan takia katsoivat paremmaksi laittaa mut lepäilemään kotiin, vaikkei supistellut tms. Sairaalassa makuuttaminen johtuu yleensä siitä, jos näyttää uhkaavalta, että lapsoset alkavat syntyä liian aikaisin, esim. kohdunsuun avautumisen, raskausmyrkytyksen tms. takia. Itse olin sairaalassa vain reilun viikon ennen sektiota. kylkiluu murtui flunssaa köhiessäni ja olo kävi niin kipeäksi, että oli jo mukavampikin päästä sairaalan hyvään hoivaan. Eli mikään sääntö se makuuttaminen ei ole, ihan voinnista riippuen.

Nuo eka ultrat on kyllä jännää aikaa! Mutta kun ultrassa on käynyt 12 kertaa, on se jo lähinnä pitkästyttävää... ja siellä saakin juosta! Itseäni lääkärit pelottelivat kovasti riskeistä, onneksi muutama kannustavakin tyyppi löytyi ja joskus viikolla 20 päätin, että nyt murehtiminen saa jäädä. Yleensä keskenmenoriski on suurin ekan 12 viikon aikana, se pätee myös kolmosraskauksiin. Eli nyt sormet ristiin kuukauden ajaksi! Verenvuotoakaan ei kannata säikähtää, se on hyvin yleistä monikkoraskauksissa eikä välttämättä tarkoita keskenmenoa (itsekin vuotelin useamman viikon).

Kolmosvaunuja saa lähinnä ulkomailta tilaamalla tai käytettynä. Inglesinaa ja Peg Peregoa tilaavat ainakin jotkut lastentarvikeliiikkeet Etelä-Suomessa ja Ruotsista on tilattu OneTreeHill-merkkisiä, mutta toimitusajat ovat pitkät eli kannattaa olla ajoissa liikkeellä. Muita triplavaunumerkkejä ovat ainakin Christian Wegner, Streng ja J. Mason, mutta en osaa sanoa valmistavatko yhä triplavaunuja. Käytettynäkin vaunuja saa, kolmosyhdistys ja monikkoyhdistykset ovat hyviä paikkoja haeskella. Monet kolmosäidit harrastavat kaksosvaunut ja yksösvaunut-yhdistelmää, mutta jos haluat yksinäsi vaunulenkille ja liikkeelle lasten kanssa, suosittelen kyllä kolmosvaunuja. Itselläni olisi pää levinnyt, jos en olisi päässyt lenkille ihan yksinäni. Ja kun ei noita toisten vaunujen työntäjiä aina löydy kaveriksi.

Joko sinua on kosiskeltu mukaan kolmosäitien sähköpostirinkiin? Se on hyvä foorumi kysymyksille ja vinkkejä saa kivasti.

Tsemppiä odotukseen! Kolmosten kanssa kyllä pärjää, kunhan saa riittävästi apua ja tukea läheisiltä ja mielellään myös kunnan kotipalvelulta.

Vierailija
4/5 |
25.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja paljon liimaa toivoen...:D

Vierailija
5/5 |
25.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea Trea mullistavista uutisista!! Tosiaan, olet tervetullut mukaan sähköpostirinkiimme, missä meitä kolmosmammoja on lähemmäs parikymmentä kirjoittelemassa päivittäin. Paljon tietoa ja tukea ja turvaa tiedossa - laita meiliä jos tahdot mukaan tahtoovaavin@hotmail.com

Terkuin,

1,5-vuotiaiden kolmosten äiti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi