Raskausdiabetesmammat-mitä seuraa synnytyksen jälkeen?
Heippa!
Jäin sokerirasitustestissä kiinni ja nyt seuraillaan verensokeria kolmatta viikkoa kotona tehtävillä mittailuilla. Paastoarvot pomppivat edelleen ja lähete taysiin on vetämässä, joten jatkosta en vielä tiedä tarkemmin, mitä tuleman pitää. Neuvolan terkka sanoi vain, että tämä tarkoittaa sitä, että minun ja vauvan verensokeria mittaillaan synnytyksen jälkeen. Saitteko vauvan heti rinnalle/osastolle mukaan? Mitenkä kauan teidän piti viipyä sairaalassa? Otettiinko mittauksia kovinkin usein? Ihan jo säälittää valmiiksi pikkuinen, jota heti ryhdytään pistelemään... Entäs sitten kotiuduttua? Seuranta ilmeisesti jatkui vielä neuvolankin puolella, vai?
Tuhannesti kiitoksia, jos löytyisi aikaa vastailla mieltä askarruttaviin kysymyksiin! :)
Terkuin nyytti rv34+3
Kommentit (16)
Vauvan sain mukaan osastolle ja oli vierihoidossakoko sairaalassa olo ajan (syntyi ma- aamuna ja kotiin torstaina, eli normaali 3 päivää oltiin). Ensimmäisen yön vauva oli hoitajien luona, jotka toi vauvan syömään neljän tunnin välein. En ole varma olisiko vauva ollut hoitajien hoteissa joka tapauksessa, vai johtuiko se siitä, että olin itse ihan poikki ja mies oli hoitajilta pyytänyt, että saisin nukkua yöllä. Itkua se oli sekä äidille että tytölle se kantapäämittaus, mutta sitä ei onneksi tehty kovin usein. Ehkä useammin kuitenkin kuin ensimmäiselle vastaajalle, koska meillä epäiltiin tulehdusta ja tulehdusarvoje seurailtiin. Maitoa vauvalle tarjottiin muutaman kerran, eikä se ainakaan meillä vaikuttanut imetyksen onnistumiseen.
minulla seurattiin vain uudessa sokerirasituksessa puoli vuotta synnytyksestä. Sairaalassa minun sokereitani ei katsottu kertaakaan.
Tayssissa vauva pääsee mukaasi synnyttäneiden osastolle ja häneltä seurataan 4-4 tunnin välein sokeriarvoja. Luultavasti hanakasti tarjoillaan myös lisämaitoa jotta vältytään glukoositipan laitolta. Jos taas ne sokerit romahtaa ja vauva joutuu siihen tippaan niin se hoidetaan sitten lastenosastolla erikseen.
Minä jouduin alottamaan juuri insuliinin pistämisen nyt rv 33 menossa. Ja tayssissa kaikki insuliinihoitoisten äitein vauvat viedään automaattisesti ainakin vuorokaudeksi lasten osastolle tarkkailuun. Se minua harmittaa että joudun pian synnytyksen jälkeen eroon vauvastani jopa vuorokaudeksi. Sinänsä siis olisi hyvä jos sitä insuliinia ei tarvittais..
Siellä lasten osastolla sitten on tarkat syöttöajat kuulemma aina klo 9, 12, 15, 18, 21 jne ja äiti saa olla siellä paljon hoitelemassa vauvaa oman kuntonsa mukaan, mikä taas ihan hieno asia. Ainoastaan omalla osastolla saa ruuan yms lääkkeet jos tarvii.
Minulla todennäköisesti edessä myös sektio vauvan perätilan takia joten kuka mua sängyllä sinne lastenosastolle kuskaa vauvaa katsomaan muutakuin vauvan isä?! Hoitajat eivät kait ehdi vätlttämättä. Ekana vuorokautenahan en saa nousta ylös sängystä jos mut leikataan..joten eipä paljon mieltä ylennä lähteä synnyttämään. Ja varmaan saa heittää romukoppaan haaveet onnistuneesta imetyksestä jos vauvalle siellä pulloa tarjotaan kolmen tunnin välein : ( Mutta et varmaan näin negatiivista halunnut kuulla..Siellä lastenosastolla saa muuten käydä tutustumassa jos haluaa jo etukäteen ja siellä on mahtava henkilökunta. Mun yks tuttu siä töissä jolta sain nää kaikki tietoni.
Juu, kiitos kovasti, kun vastailitte! Nyt ainakin tietää, mitä on suunnilleen tulossa. Toivottavasti vaan selviäisin ilman insuliinia, että saisin tosiaan pikkuisen ihan ' omaksi' heti alusta. Täytyy toivoa parasta!
Niin ja LYYTIKILLE kovasti tsemppiä jo etukäteen! Jos vain vielä tätä lukaiset, niin viitsisitkö vielä kertoa, että mikä oli kriteeri sille, että jouduit insuliinia pistämään? Itselläni on tullut nyt verensokeriseurannassa 8 arvossa ylitys 38 mittauksessa. Ei siis kuulosta hirveän paljolta, mutta taitaa silti olla liikaa...
Onnellisia odotuspäiviä kaikille odottajille ja onnellisia vauvapäiviä teille jo synnyttäneille!
Terkuin nyytti
mutta tosi herkästi sitä insuliinia tyrkyttävät. Karkea arvio on että kun se aterian jälkeinen arvo saa tunnin päästä olla 7,5 niin mulla oli korkeimmillaan vaan 8,5 ja näitä arvoja vain 2. Suurin osa oli sellaista 7,5-7,8 eli himpun verran yli muttei näitäkään joka päivä. Mä kävin polilla ekan kerran rv 27 ja sillin oli jo ne arvot välillä koholla. Sain uuden ajanja olin siis viikko sitten rv 31+4 ja arvot edelleen nousussa vähän muttei paljon ja sitten sainkin silloin jo tuon insuliinin..Joten tosi pienestä sen antavat mutta saahan siitä kiletäytyäkin..otin kuitenkin. En koe inhottavana tota pistelyä kun nykypäivänä niin pienet ja ohuet neulat ja kynät helppokäyttöisiä. Tosin mieluummin olisin ilman mutta kyllä sen kestää kun se toivottavasti päättyy sitten synnytykseen. Kiitos tsempeistä ja tsemppiä myös sulle.
Aika herkästä olet insuliinin saanut. Missäpäin asustat?
Minulla on molemmissa raskauksissa ollut ruokavaliohoitoinen diabetes. Ekassa paasto arvot olivat koholla, mutta en joutunut tekemään kotona mitään mittauksia. kävin 4vk välein äitipolilla seurannassa. Toiselta oli juuri tuo tunnin jälkeinen arvo (pitäsi olla alle 10) koholla-> jouduin kotona mittailemeen sokereita, ei muita toimenpiteitä.
Kummaltakaan lapselta ei ole otettu sokereita sairaalassa kun ovat painaneet alle 4500g ja sokerit on pysynyt kurissa ruokavaliolla.
Vaikka sinulla ei olisi raskausdiabetestä ja saisit yli 4500g lapsen niin häneltä seurattaisiin sokereita.
Näin Mikkelissä ja Jyväskylässä....
synnytyspaikkani on siis TAYS. Juu huomannu olen että vähän turhan herkästi tarjoavat insuliinia. Monelle mun kaverillekin tarjonneet joista yks kieltäytyikin..Taitaa olla muoti ilmiö tayssissa ; )
Kiitos tosiaan vielä LYYTIKILLE :) Kiva, että ennätit vastaamaan! Mulla on pikemminkin nuo paastoarvot olleet koholla ja ruokailun jälkeen vaan pari kertaa. Saas nähdä, kuinka käy, kunhan maanantaina menen käymään äitipolilla taysissa.
Mulla on tosiaan sinänsä aika jännä tilanne, että pikkuinen tuolla masussa on pikemminkin pieni kuin liian suuri ja sehän tässä on ihmetyttänytkin. Rv34+2 saatiin painoarvioksi sokereistani huolimatta 2,1kg eli siis hitusen normaalikäyrän alapuolella mennään. No, nyt on mennyt kivasti jo sunnuntaista lähtien eikä yksikään arvo ole pompannut. Toivottavasti jatkossakin pysyvät ruokavaliolla kurissa!
Terkuin nyytti ja möhkis rv34+5
miten niin ekaan vuorokauteen ei saa nousta sängystä. Yleensä jalkeille ajetaan heti, kun puudutus häviää jaloista. Ja sen parempi mitä nopeammin ylös pääsee.
tehty sektio tayssissa aamupäivästä ja heitä on patistettu ylös vasta seuraavana aamuna.. Siis istuun juu on ehkä päässy sängyn reunalla muttei sängystä pois talutettu. Kavereilla molemmilla ollu suunnitellut sektiot ja itsekin sanoivat ettei olsi varmaan kyennykään nousemaan sängystä ennen sitä. Toinen kun oli noussut vuoteen reunalle niin verenpaineet oli romahtanu ja kipu ollu sietämätön haavan alueella. Kait nekin on eri käytäntöjä eri sairaalassa.
Eka raskaus, hoitona pelkkä dietti. Lopuksi en voinut syödä juuri mitään, koska arvot aina nousivat. Lapsi painoi syntyessään 4350g/55 cm. Ponnistusaika: 2h 5min. Olin pitkään ihan rikki, siis alapäästä. Ainoa onni oli, että vauvan sokerit ei romahtanut eli dietti oli riittävä.
Toinen raskaus, sokereita seurattiin rv 20 alkaen jatkuvasti. Rv 23 insuliinit peliin. Täällä koholla arvot, kun yli 7,5! Kun lapsi vielä insuliineillä kasvoi yläkäyrillä, rajaksi määrättiin 6,5 1/2h ruokailun jälkeen. Minä myös yritin kävellä vähintään 10 000 askelta per päivä ja luonnollisesti söin erittäin terveellisesti (esim. karkkilakko). Kun vauva syntyi rv 38+6 painoa oli 3440g/49cm. Ilman insuliinia lapsi oli kasvanut pitkälle päälle 4kg. En kertakaikkiaan jaksa kävellä tarpeeksi ja syödä niin vähän, ettei lapsi kasvaisi. Minulle painoa tuli raskaudesta lisää +2kg (laiduin 4kg rv 23 jälkeen). Insuliini tekekee raskausdiabeetikon elämästä vähän inhimillisemmän. Vauvan sokerit eivät tälläkään kertaa romahtaneet ja lapseni ovat saaneet olla vierihoidossa alusta asti.
parempi se kuin nälässä olo vaikka edelleen on tosi tiukka ruokavalio meneillään. Ja kun se tosiaan sitten loppuu synnytykseen tuo pistäminen. Tayssissa siis varotoimenpiteenä viedään kaikki insuliini äitien vauvat vuorokaudeksi teholle tarkkailuun joten vaikka vauvan sokrut hyvät olisikin en silti saa häntä vierihoitoon ja sekös ihmetyttää ja harmittaa. En ymmärrä mikseivät voi tarkkailla niitä synnyttäneiden osastolla ja tarpeen vaatiessa vievät teholle sokeritippaan. Suorastaan jo ihan masentaa tieto että joudun eroon vauvastani ja itkeny oon sen takia. Se siitä loppuraskauden ilosta ja odotuksesta. Mä ainakin odotan jo aikaa että pääsen vauvan kans onnelliseti kotiin. Voi kumpa se jo olisi nyt tässä.
Mulla otettiin insuliini (novorapid) käyttöön rv33-34 annoksella 6+6+6+4
Sitä ennen rv:ltä 20 ruokavalio-ohjeet. Myönnän etten niitä ihan tarkoin noudattanut. Tulihan siinä nälkä.
Tuloksena: kiireellinen sektio (yksi syy vauvan arvioitu suuri koko+paljon muita syitä) sekä lapsen suuri koko 5160g, 55.5cm.
SEKÄ PAHIMPANA:
lapseni oli ensimmäiset 5vkr keskoskaapissa, lähinnä suuren koon vuoksi.
Pulmonaarinen hypertensio (kirjoitinkohan oikein) = sydämen ja keuhkojen välillä joku suon (duktus tms) ei sulkeutunut normaalisti.
Sydämestä kuului vakava sivuääni, 2h iässä Lastenklinikalle tutkittavaksi Hämeenlinnasta.
Lisähappi meni koko ajan- keuhkot eivät saaneet riittävästi verta vai sydän ei saanut riittävästi happea.
Yritä nyt muistaa sitten (olin todella huonossa kunnossa sektion jälkeen, hb monta päivää 82-85)
Nämä lapsemme ongelmat ovat kuulema yleisiä suurikokoisilla lapsilla!
Heillähän keuhkotki kehittyy viimeisenä, koska ovat käyttäneet ravinnon itsensä lihottamiseen..
Eli vaatikaa ihmeessä hyvää hoitoa!!
10kaks ja ukko (onneksi lopulta terve ja reipas poika) 2kk
heitä kirvestä kaivoon imetyksen suhteen
" Ja varmaan saa heittää romukoppaan haaveet onnistuneesta imetyksestä jos vauvalle siellä pulloa tarjotaan kolmen tunnin välein :("
Oma vauvani oli vastasyntyneiden osastolla ensimmäisen viikon, osan ruuasta sai pullosta ja osan nenä-mahaletkulla. Siitä huolimatta hän oli kotiin päästyämme täysimetyksellä ensimmäiset 6kk ja edelleen pääruokana on rintamaito. Kyllä se imetys onnistuu jos on onnistuakseen vaikka vauva sokeritarkkailuun joutuukin.
Sektiolla synnytin ja olen 1-tyypin diabeetikko eli mitään mahdollisuutta saada vauvaa vierihoitoon heti syntymän jälkeen ei minulla ollut. Mutta sitä on ihan turha itkeä etukäteen koska kaikki tehdään vauvan parhaaksi ettei verensokeri pääse romahtamaan.
Minulla siis insuliinit käytössä rv 23-rv - 38+3. Insuliinimäärät nousivat tasaisesti noin rv 34 asti, sen jälkeen sain alkaa pienentää niitä, sillä seurauksella, että pystyin lopettamaan insuliinin pistämisen jo rv 38+3. Sen jälkeen enää tiukka dietti. Se että insuliinin pistämisen voi lopettaa jo ennen synnytystä on harvinaista, mutta ei mitenkään ainut laatuista. Lapsi syntyi keisarinleikkauksella peräjalka tarjonnan vuoksi (kolme päivää insuliinin lopettamisen jälkeen), enkä siis pystynyt heti jatkuvaan vierihoitoon, mutta maito nousi paremmin kuin esikoisen kanssa, joka syntyi alateitse. Täysiimetin 4,5kk. Eli kuten joku muukin sanoi, ei imetyksen onnistuminen vaadi heti vierihoitoa. Yrittää ehkä pitää hieman enemmän (mäkin pumppasin, heti kun kykenin ja join kotikaljaa yök :-)
Kävin muuten juuri ottamassa pitkäaikaissokerin, joka tulee otta kerran vuodessa varotoimenpiteenä. Mulla se oli 5 ja miehellä 6. Normaali on siis 4-6 :-)
Kotkassa lapsesta otetaan näytteet kantapäästä, olisiko ollut 3h välein suunnilleen ja kun kolme peräkkäistä arvoa on ok niin seuranta lopetetaan. Sairaalasta ja arvoista riippuen lapselle annetaan lisämaitoa (usein vaan varmuuden vuoksi jota vastustan...). Lapsen sain heti rinnalle ja oli kyllä mun kanssa ihan koko ajan. Jos arvot olisi laskeneet liikaa niin sitten olisi joutunut sokeritippaan lastenosastolle, mutta meillä kaikki kolme arvoa oli ihan heti hyvät. Mutta mulle kyllä sitä maitoa tuputettiin ja annettiin pojalle ennen kun multa edes kysyttiin >:(