Mitäs siellä 3v neuvolassa tehdäänkään?
Mua alkaa jo kauhistuttaan lähestyvä 3v neuvola kun tuntuu ettei meidän uhmis tee mitään pyydettäessä ; ) Pitääkö osata jo oikea kynäote? Meillä ei ainakaan osata. Pallon piirtää jotenkuten. Pukeminen ei innosta mutta legoista tehdään torneja. Kauhistuttaa jotkut näkö ja koolotestit. Ei tasan tuu onnistuun meillä ; ) Kyselläänkö siellä väreistä jo? Tiedän että aiheesta varmaan paljon puhuttu täällä mutta jos taas jaksaisitte kertoa mitä siellä tehdään. Kiitos jo etukäteen.
Kommentit (3)
Ja hengissä selvittiin.
Käynnillä mitataan tietysti normaalit pituus ja paino, sekä pään ympärys. Viivaa pitkin piti kävellä, hyppiä tasajalkaa ja kävellä varpailla. Meidän poika ei ollut koskaan kävellyt varpailla, ja meinasi ensin ettei osaa, mutta kun minä näytin esimerkkiä, käveli poikakin ja vielä vaikeammin eli varpaan päillä niinkuin balettitanssijat.
Piirtämistehtävänä oli ympyrä. Neuvolatäti oli piirtänyt mallin ja käski
piirtää samanlaisen ympyrän. Poika valitsi itse värin ja piirsi kaksi ympyrää vierekkäin. Kotona ei ole suostunut piirtelemään juuri ollenkaan, autoleikit lähinnä kiinnostaa. Sitten täti testasi hieman väritietämystä, ja testasi ymmärtääkö lapsi termit ala- ja yläpuolella.
Kuulostesti oli yksinkertainen. Poika istui minun sylissä huoneen toisella laidalla ja neuvolatäti kuiskaili sanoja huoneen toiselta laidalta. Poika vain nauroi eikä suostunut ollenkaan toistamaan sanoja. Onneksi kokenut terveydenhoitaja huomasi heti ettei tällä systeemillä onnistu, ja rupesi juttelemaan ihan muista asioista kuiskaamalla. Ja kohtahan poika kommentoi ja vastaili, eli kuuli kyllä kuiskauksen.
Näkötestissä piti sanoa taululta mitä kuvia näkee. Ensin molemmilla silmillä ja sitten päähän laitettiin lasit joissa toinen linssi oli pois ja toinen peitetty. Sekös vasta hauskaa oli. Keskittyminen vähän jo herpaantui ja meille laitettiin neuvolakorttiin merkintä että kesällä pikkusiskon neuvolakäynnillä tarkastetaan tuo näköhomma uudelleen. Vaikka minun mielestä poika näki ihan hyvin, täytyy terveydenhoitajan kuitenkin saada varmuus että lapsi näkee se tietyn rivin.
Palapelitehtävä oli helppo. Normaali nuppipalapeli piti tehdä ja se onnistuu meillä ainakin helposti. Vaikka ei poika ole niitäkään malttanut kotona harjoitella.
Puheen kehitykseen kuulemma kiinnitetään erityistä huomiota. Terv.hoit. jututtu poikaa pitkän tovin. Ja hyvin näytti jutut luistavan. Ensimmäisenä poika nimittäin varmisti, että " Ethän sitten rokota minua?"
Turha sitä käyntiä on jännittää. Ainakin meidän uhmis, jota ei vois vähempää kiinnostaa piirtäminen tai palapelit, suoriutui niistä loistavasti neuvolassa. Ja palkinnoksi saatu Puuha Pete-kiiltokuva kruunasi kaiken.
Eikä meidänkään poika siellä juuri mitään suostunut tekemään tai ei ainakaan oikopäätä mihinkään suostunut. Terveydenhoitaja oli kiva, sanoi ettei tarvitse pakottaa vaan poika tekee sen mitä haluaa. Ja on siis hyvin tavallista ettei pienet uhmikset ole kovin yhteistyöhaluisia. Kyseisestä syystä meidän neuvolassa kuulotesti onkin vasta 4v tarkastuksen yhteydessä (= luotettavampi tulos).
Palapeliä ei poika suostunut kokoamaan, mutta kertoi mitä kuvissa oli. Piirsi suostuttelun jälkeen jonkinlaisen ympyrän. Osasi näyttää kuvasta mikä pallo/ympyrä oli suurin (ja näytti oma-aloitteisesti mikä oli pienin) mutta toisesta kuvasta ei osannut näyttää mikä talo oli suurin (ei enää malttanut pysyä paikoillaan). Isojen vaa´assa punnittiin ja pituus mitattiin seisaaltaan (kiinni pitäen...). Näkötestissä sai ensin nimetä hahmot (pallo=ympyrä, talo, ovi=neliö ja omena=sydän) ja itse näkötesti tehtiin kahdessa osassa, välillä punnittiin pikkuveikkaakin. Mutta hyvin selvittiin ja th lohdutti, että pääasia on, että he näkevät lapsen voivan hyvin, osaavan kommunikoida ja ymmärtävän puhetta. Ja omaa tahtoa kuuluu kuulemma ollakin. =)
Meidän 3-vuotias ei alkanu paljon yhteistyöhön 3-vuotisneuvolassa, mutta ei se haittaa, ei oo kuulemma mitenkään tavatonta. Kynäotteen ei tarvi olla oikea, kunhan vähän piirrettiin (poika kieltäytyi, ja sanoi terkkarille " piirrä sinä" ). Kuulo ja näkötesti tehtiin, hankalaa oli sekin. Palapelejä rakenneltiin. Eli ei kovin kummonen, ja ymmärtävät uhman hyvin. Älä huolehdi, kyllä se sujuu! Hirvitti kyllä sillon, mutta eihän se maata kaada... Hyvät naurut ollaan saatu näin jälkeenpäin.