Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö paikkansa, että...

22.01.2006 |

Onko joku kuullut, että loppuraskaudessa ei saisi maata selällään tai toisella kyljellä (en muista oliko vasen vai oikea kylki)? Onko ihan kuuluopuhetta vai pitäiskö tohon uskoa? Mikä olis syy, että ei sais maata selällään tai toisella kyljellä?

pesukarhu83 rv 28+2

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

verisuonia ja voi aiheuttaa hapensaantivaikeuksia sikiölle. Yleensä kyllä äidillekin tulee aika pian huono olo selällään ollessa varsinkin kun maha on jo aika iso. Tuosta kyljellään olosta en ole kuullut.

Vierailija
2/10 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis voinko maata selälläni, jos minulle ei tule huono olo? Vai tarkoittaako se " loppuraskaudessa" sitten myöhempää aikaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyin nimittäin juuri tuota asiaa neuvolasta. Mutta toisaalta taas monissa tutkimuksissa joutuu olemaan juuri selällää, joten...

Vierailija
4/10 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei selällään saisi maata. Minulla selällään makaaminen ei tunnu mitenkään pahalta, ainakaan vielä, ja siksi onkin vaikea välttää tuota esim. öisin... Monesti herätessäni huomaan makaavani selälläni, mutta minkäs teet! Toivottavasti masuasukille ei aiheudu vaaraa... Enpä sitten tiedä miten kamalan vaarallista tuo on, kun ei siitä ole ainakaan mulle neuvolassa tai missään vihkosissa koskaan mainittu. Olen vain itse sattunut (varmaan täältä) lukemaan. Eli ilman vauva-palstaa olisin tästäkin uhkatekijästä (onnellisen) tietämätön!

joanna rv26

Vierailija
5/10 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle sanottiin neuvolassa, että nuku tyttö hyvä vaikka vatsallasi niin kauan kuin hyvältä tuntuu. Jos alkaa pyörryttää niin kannattaa kääntää kylkeä. Vauva saattaa painaa laskimoita selinmakuulla, eli äidille voi tulla huono olo ja jos äiti ei saa happea niin vaikuttaahan se vauvaankin. Mutta jos tuntuu hyvältä niin siitä vaan.. Ja liike laskentaa käskettiin tehdä vasemmalla kyljellä maatessa. Silloin kun itse olen syntynyt (äitini kertoi) on ollut kai yleinen sääntö, että vasemmalla kyljellä pitäisi nukkua, mutta mulle sekä terkka että lääkäri ovat sanoneet, että mikäli ylipäätään löytää jonkun mukavan asennon niin siinä voi olla.

Vierailija
6/10 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä kun nukun selkävamman vuoksi 98% selälläni ja se on ainoa asento, jossa selkää ei särje! Ison vatsan kanssa tilanne on varmasti selän vuoksi kamala ja varmaan joudun viimeiset kuukaudet vain makaamaan... mutta jos ei selällään saisi makaa, niin miten sitten? Siis kun kyljelläni en voi maata kuin muutaman minuutin...

No, ehkä turha ottaa asiasta vielä paniikkia.

-rv6

Vierailija
7/10 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että vasenta kylkeä suositellaan, koska se on äidin munuaisille paras asento. Ei siinä sanottu miksi oikea kylki sen huonompi olisi? Selällä makaamisesta sen verran, että jos äiti nukkuu selällään, hän vaihtaa automaattisesti asentoa, jos se rupeaa painamaan suonia. Eli vauvalle siitä ei koidu vaaraa. Näin sanottiin neuvolassa jo -99.

Mahallaan saa nukuttua pidempään kun pistää toisen jalan koukkuun sivulle. Nukuin itse näin liki loppuun asti kahta ekaa odottaessa.

Oliko se Serina(?), kuka nukkuu selällään... Kokeilepa pystyisitkö nukkumaan sillein, että laitat ohuen tyynyn toiselle puolelle selkää ja saman puolen polven ja hartioitten alle. Halvaantuneille suositellaan tällaista konstia, jos eivät pysty kyljellään nukkumaan ja tuli mieleen, että sehän voisi olla oikeastaan ihan hyvä asento, jos vain selkäsi antaa myöten.

Vierailija
8/10 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei enää rv 20 jälkeen saisi maata selällään. Aika hassua silleen, kun ei mulla ainakaan eka raskaudessa noilla viikoilla ollut edes vatsa kasvanut!

Mutta kyllä munkin on pakko selällään välillä olla, varsinkin kun jalat on nostettava seinällä useamman kerran päivässä!

Vierailija
9/10 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastasin tahan viimeksikin kun kysyttiin eli taalta tulee taas:

joillakin vauva kasvaessaan (ts. lahinna viimeisen kolmanneksen aikana) alkaa puristaa suurta suonta selassa (nimeltaan " vena cava" ) aidin maatessa selallaan (joskus jopa istuallaan, ainakin jos on vahan taaksepain kallellaan), joka aiheuttaa sitten aidille huonon olon, nopean pulssin ja matalan verenpaineen, ja sikion hapensaanti huononee (engl. nimi talle tilalle on " supine hypotension syndrome" jos haluaa googlata). on aarimmaisen harvinaista (mutta olen lukenut etta joskus aarimmaisen harvoin mahdollista) etta aiti ei itse tuntisi tata hankalana olona ja haluaisi vaihtaa asentoa, vaikka olisi sitten unessakin. yleensa taa on kuitenkin enemman ongelma esim. keisarinleikkauksissa (osaavat toki varautua tahan) tai muussa tilanteessa jossa aidilla on taju pois kuin ihan normaalissa unessa. paras asento sikion hapensaannin kannalta on maata vasemmalla kyljellaan jalat korkealla (ts. esim tyynylla), koska vena cava on hiukkasen enemman oikealla puolella, joten vasemmalla kyljella maatessa se ei joudu puristuksiin. toisaalta monet katilot jne. nayttaa olevan sita mielta etta oikealla kyljellakin on ihan ok maata, kunha ei makaa selallaan.

10/10 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...muttei se näköjään estä selällään nukkumista. Välillä herään kuin kuin hirveään krapulaan selälläni. Tosi huono olo ja oksettaa. Olisi sitä kai aikaisemminkin voinut sitten kääntyä kyljelleen...

Välillä pelottaa kun nukun kyljelläni, että litistän masukin. Olen jotenkin eteenpäin kallellaan, eli niinkuin mahallanikyljelläni.

Kiva kun muutenkin aina pitää herätä kääntyilemään sängyssä. On sen verran muhevat liitoskivut liikkuessa. Mutta muuten kyllä uni maistuu, äskenkin vetäsin 12 tuntia unta kuuppaan, vaikka eilen nukuin päikkäritkin.

t: H rv 34