Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

islamilaisesta liitosta tietävät

22.01.2006 |

ja haluan asiallisia vastauksia en tuomitsemista,enkä moraalisaarnoja.

minut ja mieheni on vihitty imaamilla, nyt kuitenkin mies asuu muualla,minä tulevan lapsemme kanssa eri osoitteessa. mies tunnustaa isyyden jne.asiat on kunnossa.

mies halusi käydä vihkiytymässä imaamilla, ettei lapsi synny avioliiton ulkopuolella, mutta näyttää hänelle olevan ihan sama onko hänet vihitty tai ei ja missä.

mutta miten on, siirtyykö huoltajuus isälle lapsen täytettyä 7, tuleva lapsemme on tyttö?? suomen lain mukaan minä tulen olemaan lapsen huoltaja ja aion myös vaatia yksinhuoltajuutta, en kiusatakseni vaan se helpottaa elämäämme huomattavasti,sillä mies on ilmeisesti muuttamassa belgiaan. eikä huoltajuus muuta isyyttä mitenkään tai tapaamisia,enkä niitä ole estämässäkään. eikä jossain hätätilanteissa voi lähteä belgiaan hakemaan/soittelemaan lupia isältä. mies ymmärtää asian ihan täysin, joten sekään ei ole ongelma.

miten islamilaisesta liitosta voi erota,vai voiko? voinko minä vaatia eroa, mies haluaa asua yksin ja elää omaa elämäänsä. miestä kiinnostaa enemmän kaverit, sinkkuus ja huoleton baarielämä, kyse ei todellakaan ole mistään teinipojasta,puhumme nyt 37 vuotiaasta miehestä. minun elämä on taas ihan erilaista.

voinko vaatia sitä " lahjaa" (en tiedä miksi sitä kutsutaan) itselleni,joka naimisiin menon yhteydessä asetetaan. miten siinä tapauksessa menetellään?? ei kyllä sillä mitään merkitystä nyt ole,mutta kysyn kuitenkin.

tehdäänkö siitä vihkimisestä joku paperi, en nimittäin ole nähnyt sellaista missään vaiheessa??

voisiko joku ystävällisesti neuvoa minua??

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö kukaan asiasta tietävää ole nyt paikalla?

no osaisko kukaan edes kertoo mistä voisin asiaa selvittää?

sit semmonen vielä et onko mies sitten omassa maassaan lapsen huoltaja vai miten?

auttakaa pikaisesti asiasta tietävät

Vierailija
2/18 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta miehesi ei vaikuta oikealta sydämen muslimilta, joten hän ei

kyllä voi sinulta vaatia islamiin liittyviä asioitakaan.

Ovatko nuo asiat, joista puhut miehesi sinulle kertomia vai huhupuheita?

Jos miehesi ei halua nytkään asua teidän kanssanne, miksi hän sitten

yhtäkkiä haluaisi tyttärensä mukaan 7-vuotiaana??

Luulenpa, että voit olla täysin huoleti. Mies tuskin tulee vaatimaan

oikeuksiaan, ja jos tulee, lapsen huoltajuus tuskin tuon kertomasi käytöksen nojalla siirtyy hänelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies ei olekkaan mikään harrasmuslimi,kyse ei ole nyt siitä.enkä aio tähän uskonnollisuuteen sen enemmän paneutua.

mies haluaa osallistua lapsen elämään nyt ja myöhemmin, eli haluaa antaa lapselle nimensä, haluaa virallisen isyyden tunnustamisen ja haluaa tulla mukaan synnytykseen. eli kyse ei ole siitä etteikö mies ole kiinnostunut jälkeläisestään .ja uskon, että miehestä tulee hyvä isä tyttärelleen.

kyse oli nyt siitä että miten minä sitä eroa haen ja mistä. ja voiko huoltajuus olla isällä hänen omassa kotimaassaan.

Vierailija
4/18 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloinhan asiat menevät Suomen lain mukaan, ellet jostain syystä halua noudattaa islamin lakia.

Tapauksenne on aika monimutkainen olit sitten muslimi tai et, eikä siitä kukaan voi antaa mitään fatwoja tuntematta tapausta (minä en voi antaa vaikka tapauksen tuntisinkin, kun en ole mikään oppinut), ja molempien osapuolien totuutta asiaan.

Sen voin sanoa, että kyllä tietysti islamilaisesta liitosta voi erota.

Se miten Suomessa saa eron, on sitten vähän hankalampi asia..

Missä teidät on vihitty? Olisi varmasti helpointa alkaa purkaa vyyhtiä sieltä suunnasta, missä se on alkujaan solmuun laitettu.

Islamissa on talaq, jos mies antaa eron, eli hän vain " erottaa" sinut, se on varmasti helpointa jos mies kerran on myöntyväinen tähän. Miehesi varmasti tietää asiasta jos muslimi on, ja voi sen tehdä.

Toinen vaihtoehto on khulaa, eli maksat sen avioliittoa solmiessasi saamasi lahjan takaisin miehellesi.

Toisaalta Suomessa sinua sitoo vain Suomen laki, ja sen mukaan ette taida olla naimisissa lainkaan?

Nuo huoltajuusasiat ovat vähän monimutkaisia.

Olitteko naimisissa kun lapsi sai alkunsa? Jos ette, niin voi olla, että islamin mukaan lastasi ei edes lueta miehesi lapseksi:

http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=browse&QR=33591&dgn=4

Vierailija
5/18 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

menevät varmastikin ko maan lainsäädännön mukaan. Oletteko miehen kotimaan lain edessä naimisissa?

Mutta jos asutte Suomessa, niin mitä merkitystä sillä on?

Miksi mies haluaisi huoltajuuden siellä, jos ei Suomessa halua edes jaettua huoltajuutta?

Käytännöt aivan varmasti vaihtelevat maittain.

Vierailija
6/18 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli imaam tuli kotiimme toisesta kaupungista vihkimistä varten.hän on siis eri kaupungista kuin missä asumme.

suomen lain mukaan emme ole naimisissa. rekisteröidäänkö islamilaiset liitot mihinkään?

niin ja en ole muslimi itse.

minä ajattelen tulevaisuutta, kuvitellaan tilanne:mies haluaa matkustaa lapsen kanssa kotimaahansa ja hakee siellä huoltajuutta. ei minulta siinä vaiheessa kysytä mitään. en tietenkään usko että näin tulisi käymään, mutta en halua luottaa sinisilmäisesti kehenkään.enkä halua elää vaaleanpunaiset lasit päässä nykymaailmassa.

meidät on vihitty ennen plussatestin tekoa, jos näin nyt voisi sanoa,eli mies kyllä katsotaan lapsen isäksi.

Vierailija
7/18 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

unreal_life:

eli imaam tuli kotiimme toisesta kaupungista vihkimistä varten.hän on siis eri kaupungista kuin missä asumme.

suomen lain mukaan emme ole naimisissa. rekisteröidäänkö islamilaiset liitot mihinkään?

niin ja en ole muslimi itse.

minä ajattelen tulevaisuutta, kuvitellaan tilanne:mies haluaa matkustaa lapsen kanssa kotimaahansa ja hakee siellä huoltajuutta. ei minulta siinä vaiheessa kysytä mitään. en tietenkään usko että näin tulisi käymään, mutta en halua luottaa sinisilmäisesti kehenkään.enkä halua elää vaaleanpunaiset lasit päässä nykymaailmassa.

meidät on vihitty ennen plussatestin tekoa, jos näin nyt voisi sanoa,eli mies kyllä katsotaan lapsen isäksi.

jolloin olisitte Suomen lainkin mukaan naimisissa. Mutta silloin varmasti olisit tietoinen siitä.

Useimmiten kyllä käsittääksei jonkinlaisen paperin saa, vaikka olisikin naimisissa " vain" islamilaisittain.

Maata tietämättä on todella vaikea sanoa lainsäädännöstä ja käytänteistä. Esim oman mieheni kotimaasta en saa lapsia (avioliitossa syntyneet, isänsä nimellä olevat) mukaani maasta poistuessani ilman isän tai isänisän suostumusta, ellei siis mies matkusta kanssani. Millään huoltajuuksilla ei ole siinä vaiheessa mitään merkitystä.

Vierailija
8/18 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa tilanteessa en minä antais viedä lasta miehen kotimaahan, vois kyädä etten näkis enää lasta, varsinkin kun on vielä tytöstä kyse.

Vierailija
9/18 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim oman mieheni kotimaasta en saa lapsia (avioliitossa syntyneet, isänsä nimellä olevat) mukaani maasta poistuessani ilman isän tai isänisän suostumusta, ellei siis mies matkusta kanssani. Millään huoltajuuksilla ei ole siinä vaiheessa mitään merkitystä.

HALUAISIN TIETÄÄ MISTÄ OLET TÄMÄN SAANUT SELVILLE,

JA JOS SAAN OLLA UTELIAS MINKÄMAALAINEN MIEHESI ON??

Vierailija
10/18 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi kysymys oli sinulle.

Vierailija
11/18 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muslimimaissa syynataan vanhemmuusasiat tarkkaan naisen (aidin) yrittaessa poistua maasta lapsensa kanssa - oli muslimi tai ei - ja usein todellakin vaaditaan uskottava lupapaperi isalta, etta saa matkustaa.

Jollei mieheni olisi seissyt lentokentalla virkailijan nakosalla, en olisi voinut vieda lasta Arabiemiraateista Suomeen (mieheni tuli perassa). Ja kohdallani kyse on verrattain liberaalista maasta, ja silti sain osakseni aika mutkikkaan keskustelun passintarkastuksessa.

Lampimasti suosittelen, ettei lasta vieda muslimimaahan yksin, ellei syy ole tosi pateva ja lapsen turvallisuudesta ja vapaudesta liikkua maahan ja maasta voidaan olla 110% varmoja. En halua pelotella, mutta pahaa ajattelevien sukulaisten mieli voi myrkyttaa ympariston - mukaanlukien miehen (isan) mielen ja sitten onkin metkaa yrittaa saada lapsi takaisin Suomeen tai muualle pois maasta.

Vierailija
12/18 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä isyys selvittämättä

Vierailija
13/18 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiaa on tullut selvitettyä, kun olen ollut maassa yksin.

Näitä asioita todella kannattaa ajatella, ennen kuin ongelmia jo on.

Toinen mielenkiintoinen puoli mieheni kotimaan passiasioissa on se, että lapselle saa passin, ilman että vaimo tietää asiasta mitään.

Vierailija
14/18 |
10.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihan mielenkiinnosta kysyn teiltä, joiden lapset eivät pääse ilman isän lupaa maasta pois. Joten minkä maan passi teidän lapsillanne on? Onko Suomen passi, arabimaan passi vaiko molemmat passit? Minkä passin kanssa on tullut noita ongelmia, ettei ole meinannut maasta päästä pois suomalaisen äidin kanssa?

Vierailija
15/18 |
10.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimestä kyllä tajuaa sen, että isä on ko maan kansalainen...

En tiedä miten asia olisi, jos lapsen nimi olisi Matti Meikäläinen ja minun nimeni Maija Meikäläinen...

Olet muuten S-e-i-j-a aikamoisen tunnettu hahmo;)

Vierailija
16/18 |
12.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Islamissa avioero on sallittu. Eroja on kahdenlaisia. Miehen antama ero ja sitten naisen hakema ' avioliiton mitätöinti' eli khul. Jos nainen hakee mitätöintiä, silloin hänellä ei ole oikeutta mahriin (huomenlahjaan), mutta jos avioeroa hakee mies, niin silloin mahr jää naiselle. Oikeampi tapa olisi luovuttaa mahr naiselle, kun avioliitto solmitaan. Huoltajuus ei automaattisesti siirry miehelle lapsen täyetyttyä 7. Yleensä lapset siirtyvät miehen huollettaviksi, kun nainen avioituu uudelleen. Mutta tämäkään ei ole automaattinen ratkaisu. Periaatteessa lapsen kuuluisi jäädä sille puolisolle, joka pystyy kasvattamaan lapsen islamilaisittain paremmin. Tällaisessa tilanteessa, jossa mies ei ilmeisesti hoida mitään aviollisia velvollisuuksia (asu yhdessä, elätä, kasvata ym), huoltajuuden saaminen näyttää epätodennäköiseltä. Tietenkin lainsäädäntö vaihtelee maittain, joten voit yrittää tarkistaa vaikka konsulaatin kautta, miten huoltajuus asiat menevät kyseisessä maassa.

Vierailija
17/18 |
12.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä vihkimisestä tehdään paperi, johon merkitään mahr ja mahdolliset avioehdot, vihkijän nimi, vihittävä pariskunta (ja heidän allekirjoituksensa) ja todistajien nimet ja allekirjoitukset.

Vierailija
18/18 |
14.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nyt en oikeen ymmärtänyt... että onko tämä Suomessa mahdollista Suomen lakien mukaan että tyttö siirtyy isällensä täytettyä 7- vuotta jos vanhemmat on eronnu ja isä on muslimi ja tyttö on muslimiksi kasvatettu.Tai jos äiti menee uudestaan naimisiin. Eli jos Suomessa muslimies yrittää hakea äidiltä huoltajuutta vedoten koraanin lakiin niin saako isä mahdollisesti sitten huoltajuuden? Vaikuttaako tämä koraanin laki jollain tapaa Suomen oikeussalissa? Vai puhutaanko nyt joistain arabimaista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan