voisiko jokuaidinkielentaitaja selostaa tyhmakke KUN ja KUIN sanojen eron?Pitaako kirjottaa ennen kun vai ennen kuin?muita esimerkkeja?
Kommentit (4)
Kun-sana ilmaisee suhteellisesti aikaa: Sitten kun tulet, syömme illallista eli odotamme kunnes olet tullut jonka jälkeen vasta syömme. Kun olet pukenut, lähdet töihin eli panet ensin vaatteet päällesi ja lähdet vasta sitten. Kun olet syönyt liikaa, vatsasi on kipeä.
Kuin-sana vertailee: Ölet kolme senttiä pidempi kuin Taavi. Minulla on punaisemmat hiukset kuin sinulla. Aurinko on suurempi kuin kuu. Yöllä on pimeämpää kuin päivällä.
Minulla on pidemmät hiukset KUIN sinulla. KUN kasvatat hiuksiasi etkä leikkaa niitä niin KUIN minä teen, sinulla on pian pidemmät hiukset KUIN minulla.
Selvensikö yhtään?
KUN aloittaa usein sivulauseen ja sitä ennen tulee yleensä pilkku (tähänkin oli jotain poikkeuksia....). Esim. Syön omenan, kun menen ruokatunnille.
KUIN on vertailusana eli esim. Omena on parempi kuin päärynä.
Ja KUN ja KUIN eivät ole vaihtoehtoisia vaan tarkoittavat eri asiaa.
Ja vielä esimerkkejä:
Haluan mennä naimisiin ennen kun lapseni syntyy. (Tuohon ei tule pilkkua koska kun-sana on jotenkin yhteydessä tuohon ennen-sanaan)
Lopetan tämän selostuksen ennen kuin joku kysyy mitä oikein yritän sanoa.
Siis perusteluita en muista, ne voisi joku ope kirjoittaa.....
Meni vähän pieleen tämä:
" Ja vielä esimerkkejä:
Haluan mennä naimisiin ennen kun lapseni syntyy. (Tuohon ei tule pilkkua koska kun-sana on jotenkin yhteydessä tuohon ennen-sanaan)"
Tuohon kuuluisi juuri se KUIN. ja ennen kun sanaa tulee AINA pilkku.
Että, jotta, koska, kun, jos, vaikka jne., jne.
Mun mielestä vois olla vaikka
ennen kun = ennen kun tapasimme tehdä niin, nykyisin teemme näin
ennen kuin = ennen kuin lumisade alkaa
tai
Menemme kesällä piknikille, kun on lämmintä.
Syöt kuin norsu.