Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sisarukset samaan vai eri ryhmään?

23.06.2008 |

Päiväkodin aloitus on edessä ja kyselisin kokemuksia sisarusten ryhmävalinnasta. Mitä mieltä olette, onko sama vai eri ryhmä hyvä siskoille? Iän puolesta samakin ryhmä käy.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kokemusta molemmista ratkaisuista ja sanoisin, että ainakin meillä sama ryhmä on parempi kuin eri. Jakavat saman todellisuuden niin kotona kuin hoidossa eivätkä ole niin "yksin maailmassa". Toisen läsnäolosta on turvaa, vaikka omiakin kavereita on.

Riippuu tietysti myös siitä, kuinka hyvin tulevat toimeen keskenään ja minkä luonteisia ovat. En kyllä löydä montakaan hyvää puolta eri ryhmistä. Ja vanhemmillekin on mukavaa, kun voi viedä samaan paikkaan ja tutustua pienempään määrään hoitajia. Hakutilanteetkin ovat kiireettömämpiä ja ehtii paremmin kysellä molempien kuulumiset samalta hoitajalta.

Vierailija
2/3 |
25.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt samaa, mutta itse olen kallistumassa eri ryhmiin laittamisen puolelle. Meillä ikäeroa on kuitenkin niinkin paljon kuin 2 vuotta. Eli olisivat samassa 3-6vuotiaiden ryhmässä. Koen, että vanhempi lapsi joutuisi kenties huolehtimaan pienemmästä, koska pienempi menee tarhaan ekaa kertaa. Isompi meillä muutenkin "huolehtija" ja peräänkatsoja. Haluaisin turvata hänelle omat isompien leikit ja kaverit ilman, että pienempi koko ajan tunkee mukaan niin kuin takuuvarmasti tekisi. Pienemmällä taas tekee ehkä hyvääkin olla erillään eikä aina isomman "varjossa", koska isompi tietenkin osaa kaiken paremmin ja taitavammin. Asiaan ehkä vaikuttaa se, että olen itse kaksonen ja aina on oltu samassa ryhmässä; koskaan ei ollut omia kavereita, aina verrattiin jne. Minusta siis erillisyyteenkin pitää kannustaa, jokaiselle lapselle muodostuu oma luonne, oma paikka lapsiryhmässä jne. Sisarukset voivat oikeasti todella haitata toistensa luonteiden ja kaverisuhteiden muodostumista. Kotona kuitenkin ovat aina yhdessä ja tulevat toimeen rittäin hyvin eli ongelmia meillä ei ole keskinäisessä kanssakäymisessä. Asiasta olen puhunut jo tulevan tarhan kanssa ja heillä oli samat mielipiteet, koska loppujen lopuksi kyseisessä tarhassa sisarukset harvoin edes pääsevät samaan ryhmään. Eli tietoisesti erottavat heidät, jopa siis kaksoset. Uskoisin, että tämä on kasvattajien nykymielipide tai siis näemmä ainakin tuossa meidän lähitarhassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsilla ikäeroa 1v6kk. Nuorempi oli vähän alle 2 vuotta kun tarha alkoi ja hän meni pienten ryhmään jossa on enemmän hoitajia. Isompi noin3,5v meni toiseen ryhmään jossa on 3-4v. Vaikka ovat kuin paita ja peppu kotona tottuivat pian tähän järjestelyyn, molemmilla on omat kaverinsa ja juttunsa tarhassa ja ryhmissä tehdään iän mukaan kädentaitoja ja muita harjoituksia. Pienemmät saavat enemmän huomiota pienempien ryhmässä. Vanhempi lapsemme on reipastunut kovasti tarhassa ja mielestäni hänelle on tehnyt hyvää se että hänen ei tarvitse huolehtia pienemmästään (luonteeltaan turhankin huolehtivainen).

Suosittelen hakemaan pienempään päiväkotiin jossa lapsilla on mahdollisuus tavata toisiaan halutessaan. Meidän tarhassa näin voivat tehdä, ulkoilut ovat samalla pihalla ja usein heillä on yhteisiä laulu- ja leikkituokioita salissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme