Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä oette: kannattaako syöttää vauvalle kerralla paljon ja hervemmin, vai useasti vähän kerrallaan?

20.01.2006 |

Ajatus tuli mieleeni, kun ryhdyin katselemaan Painonvartijoiden ohjeita ja siellä puhuttiin mahalaukun venymisestä isoilla ruoka-annoksilla ja siitä se sitten lähti... Siis voiko olla, että vauva herää yöllä nälkäisempänä syötyään illalla jättisatsin puuroa, kuin jos olisi syönyt klo 3lta vähän puuroa ja klo 6lta vähän lisää ja vähän maitoa päälle, ehkä?

Vai onko ihan turha kysymys? :)

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvahan tietää itse, koska sillä on nälkä ja syö niin paljon kuin on tarpeen. Itse en lähtisi yrittämään muuttaa vauvan ruokailua. Tosin aina toivon, että söisi paljon illalla (välillä tulee tuputettua nänniä vauvan suuhun, vaikka ei saisi kuulemma)että nukkuisi pitempään.

Vierailija
2/8 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kun itse olen ihan päästäni keksinyt, että syötän vauvaan kolme kertaa päivässä. Enkä neljä. Tai viisi. Siis kiinteillä ruoilla. Voisiko siis olla parempi antaa kiinteitä useammin vai harvemmin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu, luulin, että täysimetät. Niin paha mennä sanomaan. Yleensähän suositellaan, että piäisi syödä ennemmin usein ja en nyt tiedä vähän, mutta ei mitään älyttämiä annoksia. ruokailutottumuksethan mutotoutuvat jo lapsena. enpäs osaa oikein sanoa..

Vierailija
4/8 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sillä kannalla että vähemmän ja usesti. Meillä 10.5 kuinen syö 5 kertaa päivässä kiinteitä. En imetä enään. Neuvolan täti sanoi 6kk neuvolassa että sen ikäisen pitäisi vähintään syödä 6 kertaa vuorokaudessa, maito- tai velliruokailu mukaan lukien. Ja nyt siis 5 kertaa. Kyllä täytyy myöntää että se viides eli välipala välillä yksinkertaisesti jää antamatta jos likka innostuu nukkumaan tms. Mutta jotain yritän tarjota, vaikka sit sormiruokana maissinaksuja.

Vierailija
5/8 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips,

Imetyksestä ainakin sanotaan tuolla imetystukilistalla, että jos antaa isoja satseja esim. korviketta, niin vatsa venyy tarpeettomasti. En tiedä onko sama sitten ruoan kanssa.

Vierailija
6/8 |
21.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin aloitettiin kiinteät kun tyttö joi korviketta 3dl kerralla. Neuvolatädin mukaan turha venyttää vatsalaukkua ja kyllä siihen on syy, että korvikkeet pakataan 2dl purkkeihin...Alussa kun alettiin kiinteät se 2 ateriaa päivässä tyttö söi aivan hervottoman määrän kasvissosetta lounaaksi. Kun annosmäärät lisääntyivät ja kuvioihin tuli aamu ja iltapuurot tuo määrä jakautui kahdelle aterialle. Iltapuuroa syö kaikkein suurimman annoksen, riippumatta siitä onko syönyt paljon vai vähän edellisellä aterialla (vaikka olisi ollut tunti sitten). Annan kyllä syödä niin paljon kuin haluaa vaikka joskus tuntuu " että toi räjähtää kohta" . Yöasiaa en osaa kommentoida koska meillä on 2kk lähtien nukuttu yöt..

Vierailija
7/8 |
21.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pieniä annoksia ja usein. Oli jo täysimetysaikana tällainen ja neuvolantäti ei pitänyt ollenkaan pahana asiana, vaikka itse joskus aiheesta stressasin. Kun ajattelin, että syöttövälin pitäisi olla jotenkin pidempi. Nyt tyttö 1v. ja syö n. kahden-kolmen tunnin välein, eikä koskaan kovinkaan suuria määriä. Eli tytär määrää itse syömistensä tahdin, en siihen pystyisi juurikaan puuttumaan.

Tässä meidän ruokailut noin suunnilleen, kellonaikoja en laittanut, kun eivät ole kovin tarkkoja. Ruokajuomana vesi, nykyään välillä lehmänmaito.

Aamupuuro

Imetys

(päiväunet)

Lounas

Imetys tai hed.sose/jogurtti

(päiväunet)

Päivällinen

Puuro

Imetys

Vierailija
8/8 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillekin neuvolassa sanottiin, ettei vauvan vatsalaukkua kannata venyttää isoilla maitoannoksilla. Niinpä syötimme sitten niitä maksimiannoksia sitten vähän tiheämmin (muistaakseni 2,5 kk:n iässä 1,3 dl taisi olla se maksimi, minkä neuvolan täti vielä " hyväksyi" ).

Kunhan hampaat puhkeavat, niin sitten täytyy varmaan yrittää säännöllistää ruokailua enemmänkin. Eiväthän hampaat kestä kovin montaa happohyökkäystä päivässä. Eikä etenkään yöllä, mutta onneksi yösyötöistä on jo päästy.

Itsekin syön vähän, mutta usein (5-6 krt/pv). Se pitää verensokerinkin tasaisempana eikä tule ahmittua suuria annoksia kerralla.