pesukone vai pesutorni???
 pitäisi uusia pesukone, alkaa vedellä viimeisiään.
 mietin vain pitäisikö samalla ostaa pesutorni eli kone ja kuivausrumpu vai pelkkä pesukone.
 tuleeko sitä kuivaria käytettyä?
 meillä on pojalla siitepölyallergia, ja maalis-elokuu ulkonakuivatuskielto pyykeillä.
 olen kuullut että kuivari kutistaa vaatteita eikä kaikkia materiaaleja kuitenkaan voi siinä kuivata.
 entäs sähkölaskut? nouseeko ne paljon?
 kertokaa te joilla on jo kuivari mitä mieltä olette ja tuleeko käytettyä " hintansa edestä" ?
Kommentit (13)
Vie vähemmän tilaa ja on ehkä (?) halvempi kuin pesukone+kuivausrumpu. En nyt tiedä, kokemusta ei ole, kunhan olen lukenut mainoslehtiä :)
 Minulla on vahingossa mennyt jokunen villasukka kuivausrumpuun mutta ei niille ole mitään käynyt.
  Tietysti on materiaaleja joita ei voi kuivausrumpuun laittaa. Rummuissa on kyllä erilaisia kuivaus ohjelmia eri materiaaleille ja kylmäpuhallus mahdollisuuskin jolloin kuivaa vaatteet kylmällä ilmalla.
  Sähkölaskusta en tiedä kun en ole siihen kiinnittänyt huomiota.
 Siihen saa varmasti vastauksen kodinkone myymälästä.
Meillä hengitysilma on parantunut huomattavasti, kun ei ole märkää pyykkiä kosteutta kehittämässä. Villaset kuivatan edelleen pyykkitelineellä. Rummutan lähes kaikki muut vaatteet. Jotkut trikoopaidan tosiaan kutistuvat rummussa, mutta eivät rumpukuivausmerkillä varustetut yleensä. Ostankin yleensä reilusti kasvuvaraa lastenvaatteisiin, ettei harmita nopeasti pieneksi käynyt 80 senttinen vaate...
 ... varmaan sen puolesta kuivausrumpu hyvä juttu, mutta meillä on kyllä jäänyt tosi vähälle käytölle!
 Mä käytän sitä ainoastaan lakanoiden kuivaamiseen, koska sisällä ei ole niille kuivaus- tilaa. Vaatteita en kuivaa siinä ollenkaan, koska mun mielestä ne ensinnäkin hiukan kutistuu ja niistä tulee nopeammin sellaisia nyppysiä ja nuhruisia. Ja ainakin meidän perheen vaatteiden pesumerkintöjä kun katsoo, niin suurin osa on sellaisia, missä ei kuivuria suositella.
 Jos nyt oisin valinnan edessä, en kuivausrumpua ottaisi. Meillä se vaan sattui kuulumaan talopakettiin jo valmiiksi.
 Ja mun käsittääkseni se syö kyllä sähköä aika paljon, jos sitä paljon käyttää.
 Minulla on molemmat - kuivaava kone ja kuivausrumpu. Pitkään kitkuttelin yhden koneen kanssa. Sitten hankittiin kuivausrumpu enkä ole pesukoneen kuivausominaisuutta sen koommin käyttänyt. Syitä on. Kone pesee isomman määrän kuin kuivaa. Minä kuivailin täysiä koneellisia ja sitten loput narulla kun ei kuivunut säällisessä ajassa koneessa. Aikamoista ajanhukkaa pestä ensin koneellinen, nostaa puolet pyykistä pois, kuivata ensin puolikas ja sitten toinen puoli - ja sitten vasta pääsee pesemään seuraavaa koneellista. Ehdottomasti siis torni!
 En ole silitysrautaan juuri tarttunut kuivurin oston jälkeen. Jopa miehen kauluspaidat ovat riittävän siistejä työkäyttöön kuivauksen jälkeen. Juhlapaidat ovat sitten erikseen. Sukkiin katson kutistumisvaran ostaessa. Petivaatteet heitän koneeseen, rumpuun ja sieltä suoraan takaisin sänkyyn. Samoin kiertävät pyyhkeet, ei tarvitse viikkailla kaappiin. Lastenvaatteet (kuten omatkin) ovat ihanan pehmeitä rummun jäljiltä. Ei tarvitse silitysraudalla pehmitellä. Plyysipintaiset vaatteet ovat kuin uudet, kun rumpu nappaa kaiken nöyhdän. Työnnän kuivausrumpuun kaiken paitsi arvokkaat juhlavaatteet ja villavaatteet.
 Ostan muuten paljon lasten vaatteita huutonetistä, ja nyt on alkanut harmittaa, kun ihmiset käyttävät niin paljon silitysrautaa. Monissa vaatteissa varsinkin paksummat saumakohdat kiiltävät raudan jäljiltä. Siltäkin kulumiselta rumpu säästää. Ja on se aikamoinen ajansäästökin. Vaatteet saa suoraan kaappiin rummusta, kunhan muistaa räpsäyttää ne suoriksi ennen kuivausta. Ei ripustelua eikä (kuten jo tuli mainittua...) silitystä. Sähkölaskua en ole katsonut enkä siitä välitäkään tässä kohtaa.
 Olen välillä pessyt 3 tai 4 koneellista pyykkiä päivässä kuivausrummun ansiosta. Usein pyykkiä ehtii kerääntyä hillitön pino ja saan sitten kerralla kaikki puhtaaksi.
 Ihan kaikkea en rumpuun laita. Itse käytän paljon mustia vaatteita ja ne jätän esim. laittamatta. Mun mielestä rumpu haalistaa nopeammin tummat värit. Jotkut materiaalit tosiaan kutistuukin, muttei läheskään kaikki. Silti en enää luovu rummusta, jos ei ole pakko! Lasten vaatteet menee melkeen kaikki aina rumpuun eikä ole ollut mitään valittamista. Jotkut tietynlaiset painatukset saattaa irrota rummussa, joten niitä varon. Huomauttaisin vielä, että rummussa voi kuivata pienempiäkin eriä, kun silloin se kuivausaikakin on lyhyempi. Me myös käytetään sitä alhaisempaa lämpötilaa yleensä. Lakanoissa kuumempaa.
 Sähkönkulutuksen puolesta en osaa sanoa, kun en ole sitä niin seuraillut.
 T: Yniäinen ja LG:n tornin onnellinen omistaja:)
 Kyllä on ollut kovasti käyttöä kuivurille, oikein ihmettelen miten olen koskaan tullut sitä ilman toimeen! Minä laitan kuivuriin ihan kaikki paitsi villa-asusteet tai muut erityisen herkät materiaalit.
 Ostan yleensä puuvillavaatteet reilumpaa kokoa jotta jää kutistumisvaraa (ei ne paljon kutistu). Mielestäni kutistumiset tai värin nopeampi kuluminen ei haittaa, koska se kuivuri helpottaa niin paljon arkielämää. Uskoisin että allergian puolestakin ihan hyvä laite koska se vähentää myös tekstiilipölyä vaatteista.

Meillä on ollut kuivausrumpu nyt viitisen vuotta. Kodinkonekauppiasystäväni sen meille " väkisin"  myi, kun alunperin pidin sitä aika turhana kapistuksena. Nyt olen toista mieltä.
 Kuivari on ihan ehdoton lakanoille ja pyyhkeille. Lakanat mankeloin yleensä kuivauksen jälkeen (tosin ne voi hyvin ottaa käyttöön sänkyyn suoraankin, kuten joku jo kirjoitti), mutta pyyhkeet ovat aivan älyttömän hyväntuntuiset suoraan rummusta otettaessa. Nykyään jos joskus en malta laittaa kuivaria päälle yhden tai kahden pyyhkeen kanssa, niin hiki päässä yritän silittää narulla kovettunutta pyyhettä kuivaksi.
 Vaatteista alusvaatteet, yövaatteet, t-paidat, urheiluvaatteet ja sukat rummutan, mutta jos kuivaustilaa sillä hetkellä löytyy, ripustan kuivumaan muut vaatteet yleensä narulle. Kyllähän kuivuri kutistaa suurinta osaa vaatteista, joiden pesuohjeissa ei suositella rumpukuivausta. Olen esimerkiksi jotkut omat H&M:n halppiscollegehousuni saanut kutistumaan n. 10 cm pituudesta :). Mutta yleensä laadukkaat vaatteet kestävät rumpukuivauksen ihan hyvin ja itse valitsen pienemmän lämpötilan paremmille vaatteille. Kuten joku jo mainitsi, sukat kutistuvat enemmän ja myös jotkut yöpuvun painatukset saattavat haalentua.
 Hätätilanteissa rumpu auttaa hyvin. Muistan kun mieheni matkusti paljon työkseen ulkomailla, hän monesti edellisenä iltana rupesi vasta pakkaamaan matkavaatteitaan. Kun hän huomasi, että esim. suorat housut ovat likaiset, niin pesu+rummutus yön aikana onnistui vielä hyvin ennen aamukoneelle kiiruhtamista. Jos suorat housut olivat laadukasta materiaalia, niin eivät menneet miksikään rummussa.
 Sähkönkulutuksesta en valitettavasti osaa sanoa mitään, mutta enpä usko, että se mahdottomia on, kun meille se on ostettu. Mies yleensä katsoo aika tarkkaan noi kulutusasiat.
 Tosiaan kutistaa joitain trikoovaatteita, mutta ostan lastenvaatteet aina reiluja niin ei tule sitten yllätyksiä kuivaamisen jälkeen.
 Farkkuja, neuleita,rintaliivejä ja villasukkia en kuivuriin laita,mutta kun ripustan ne kylppäriin henkareille niin kuivuvat siinä samassa kun pieni huone tulee aika lämpimäksi koneen käynnin aikana!
 En kyllä vaihtaisi enää pois!!!
 Ostimme pesutornin kun asuimme aiemmin rivarissa ja pyykinkuivatustila sisällä oli olematon. Ihastuin kuivausrumpuun heti. Kuivaan sillä liinavaatteet, pyyhkeet ja puuvillavaatteita valikoiden. Eihän kuivuri tee vaatteita nyppyiseksi jos ei käytä liian voimakasta kuivausta (pitkä kuivausaika, voimakkaampi kuivaus eikä hellävarainen). Ainakin meillä on kuivuri jossa voi valita kuivausohjelman hyvinkin tarkkaan. En silti kuivaa parempia puuvillavaatteita siinä. Useampikin tuttuni on sanonut että kuivuri kuluttaa vaatteita jos niitä kuivataan siinä joka pesun jälkeen.
 Kuivausrumpu on aivan ehdoton valinta jos perheessä on allergikko. Pyykkeihin tarttuva siitepöly altistaa allergikkoa tarpeettomasti.
 Sähkölaskumme ei ole merkittävästi noussut hankittuamme kuivausrummun. Nyt meillä on kaksi pientä lasta ja kun pyykkiä on päivittäin, hyöty kuivausrummusta on hintansa arvoinen!!!
 En tiedä, moniko sitä tavallisesti käyttää, mutta minusta tekee vaatteet kummallisen liukkaiksi. Rumpu jättää pehmeäksi ja mukavaksi pinnan. Pitkästä aikaa ripustin vaatteet yhtenä päivänä ja ne jäi ikävän koviksi koppuroiksi.
 Olen laskeskellut, että on n. 1 e/kuivauskerta. Eli tuleehan sille hintaa, mutta on kyllä sen arvoista.
 Itse ostan lapselle trikoovaatteet ja sukat vähän suurempaa kokoa, koska kuivausrumpu niitä  vähän kutistaa.
 En osaa sanoa paljonko kuivaaminen vie sähköä, mutta itse ainakin entisenä narukuivaajana laitoin kylppäristä lattialämmitykset suuremmalle ja veihän sekin sähköä. Puhumattakaan siitä ripustamisvaivasta. Vaatteet ovat rummun jäljiltä ihanan pehmeitä, eikä meillä ainakaan huuhteluainetta käytetä. Siinäkin säästää.
 Haluaisin vain että joku keksisi vielä koneen joka viikkaisi pyykit ja veisi ne kaappiin.. : )

Itselläni on myös aika paha siitepöly sekä pöly allergia ja kuivausrumpu poistaa mielestäni hyvin pölyä vaatteista.
Meillä kuivataan joka koneellinen kuivausrummussa! Käytän alhaisempaa lämpötilaa ja en ole ainakaan huomannut suurempaa kutistumista. Jotkut vaatteet ovat hiukan kutistuneet ensimmäisellä kerralla ollessaan kuivausrummussa.
Eikä tarvitse odotella että edelliset olisivat ensin kuivuneet narulla että seuraavat voisi pestä ja mahtuisivat kuivumaan. Voin laittaa samantien uuden koneellisen pyörimään ja samaan aikaan kuivausrumpu kuivaa edellisen koneellisen.
Kannattaa katsoa että kuivausrumpuun mahtuu koko pesukoneellinen pyykkiä. Usein kyllä asia valmiiksi ajateltukin noissa torneissa.
Ja kannattaa ostaa kerralla laatua, niinkuin muissakin koneissa.