Nyt 4-vuotias tyttö syömään, kaikki keinot kehiin
Nyt minulla paloi käämit tän ruokailun kanssa. Meidän ruokailuongelma on kestänyt jo 2.5 vuotta. En ole halunnut arvovaltakiistaa aiheesta, mutta nyt luovutan, lapsi voitti, mä en enää tiedä mitä tehdä.
Tyttö syö leipää, makaronia, riisiä (jos riisissä tai makaronissa mitään lisänä niin ei käy, ei voi edes keittää vihannesten kanssa samassa vedessä), muroja, juustoa, jogurttia ja joskus omenaa tai banaania. Ei mitään lihaa, kalaa, papuja tai vihanneksia. Ei siis edes maista, ei hyvällä eikä pahalla. Ei edes yhtä hernettä laita suuhunsa, vaikka saisi siitä jätskiä. On ennemmin ilman. Herkkuja ei saa, kun karkkipäiväna, jonkun pienen karkin tai suklaan. Nyt ei saa jälkiruokia ja nyt ei edes iltapalaa, jos ei ole päivällistä maistanut. Aamulla saa aika paljon, kun en minä voi alipainoista lasta ihan ilman ruokaakaan pitää. Muuten lapsi on terve ja reipas. Hyvin kalpea kyllä on.
Ollaan kokeiltu pieniä annoksia, jotka on saanut itse tehdä, ollaan kokeiltu valmiita kaupan lastenaterioita, mikään ei käy, ei edes mäkkäri. Yritettiin pitää nälässäkin, eikä annettu kuin aamupalaksi weetabixia jos ei maista makaronilaatikosta yhtä makaronin palaa, lapsi taisteli apinan raivolla kuivasta leivän palasta kolmantena päivänä, mutta ei edes maistanut. Toiste mä en kyllä noin rajusti suostu toimimaan, se oli epätoivossa tehtyä. Kun ei lapsi muka näänny nälkään lautasen eteen, en ole siitä enää mitenkään varma. On meillä kyllä ollut päiviä kun suosiolla annetaan pelkkää makaronia, ei sitä aina jaksa.
Kommentit (15)
Kuulostaa toi teidän tilanne nyt siltä että kannattais mennä avun piiriin.Koko ruokakuvio kuulostaa valtataisteluineen siltä että jollainlailla on saatava asiaan parannusta.Jo alipainon takia.
joka meni auttamaan epatoivoista aitia, jonka poika ei syonyt kuin juuri muutamaa ruoka lajia, riisi oli se ykkonen, ja vain aidin tekema kavi, ja sekin piti olla tarkalleen keitetty juuri sopivan ajan. Jos meni vahankin yli, ei poika sita syonyt.
Kuitenkin, psykologi neuvoi aitia olemaan taistelematta pojan kanssa, ja antaa hanen syoda ihan mita lystaa ja aks kummaa, poika alkoi syoda ihan uusia juttuja vahan ajan sisaan, kun huomasi aidin lopettaneen jahtauksen ja ei saanut silla enaa huomioita.
minä olen ollut kuulema vauvasta asti tosi huono syömään. ensin annettiin perunaa ym. mutta ei mennyt oikein alas, sitten tuli marjasose ja se olikin ainoa mitä suostuin syömään..lisävitamiina jouduttiin antamaan jne.
" nirsoilu" jatkui koko lapsuuden.ainoa liha mitä söin oli nakit ja lihapullat sekä makaronilaatikko+puurot. näillä eväin meni koko lapsuus.
itse aloin murrosiässä maistelemaan uusia ruoka ja mitä enemmän ikää on tullut sitä enemmän on tullut kokeilunhaluakin. edelleen minut lasketaan nirsoksi..mutta syön kuitenkin todella hyvin verrattuna lapsuuteeni.
ja siitä olen onnellinen ettei minua koskaan pakotettu syömään mitään...olen siitä kiitellyt vanhempianikin.
terve olen ollut koko ikäni. ja hyvin hengissä pysynyt :)
joten älä sinäkään stressaa..kyllä lapsesi sitten itse opettelee uusiin ruokalajeihin kun on valmis :)
Meillä myös toisinaan 4-vuotiaalla tytöllä nirsoilua ja etenkin tuo makaronit makaronina ja riisit riisinä -juttu on tuttu. Aiemmin eivät esimerkiksi lihapullat maistuneet yhtään, mutta kun ollaan nyt niitä alusta asti yhdessä tehty, niin johan maistuu. Sama juttu esimerkiksi pizzan kanssa, kun saa itse valita täytteet ja ne pizzalle levitellä. Entä menisivätkö esimerkiksi kurkut ja porkkanat dipattavina tikkuina? Makaronilaatikko alkoi meillä maistua, kun se sotkettiin porkkanaraasteeseen, mutta jos tyttösi ei syö porkkanaakaan... Kovapäiseltä kyllä tyttäresi kuulostaa, ei muuta kuin jaksamista!
Rankaistu on siten, että ei saa katsoa telkkaria. Telkkarilla on yritetty lahjoakkin, tuloksetta.
Ruokaa hän tykkää tehdä, mutta niitäkään ei maista. Vaikka saa itse valita aineksetkin kaupasta.
Yritämme pitää mahdollisimman pientä numeroa ruokailusta, mutta nyt minulle tuli ihan hätä ja huoli ja asioiden on muututtava.
Kiitos rohkaisevista viesteistä
t:AP
Muistan olleeni lapsena huono syömään. Söin pääasiassa leipää, pullaa, marjasoppaa ja perunaa voin kanssa. Hedelmät maistuivat mainiosti, samoin raa' at nakit. Porkkana meni raakana, perunakin mieluummin raakana kuin keitettynä. Äitini ei pakottanut syömään mitään, vaan kaikki pöydässä oleva oli kaupan. Söin siitä, mitä söin, ja hyvin pärjäsin.
Olisikohan teillä mahdollista pistää pöytään aina jotakin, mikä kelpaa ja muita ruokia lisäksi ja jättää sitten loppu lapsen itse päätettäväksi? Niin ei kuole nälkään, eikä tarvitse tapella. Vitamiinit ja hivenaineet voisi varmaan antaa luontaistuotetabletteina, esim. kapseleina tai mehuun sekoitettuina jauheina/nesteinä. Niitä ei kukaan saa ruuasta tarpeeksi, joten ovat ihan hyvä lisä kaikille.
Minullekin tuli mieleen, että auttaisiko jos lapsi saisi itse laittaa ruokaa. Voisi laittaa itse omat ruokansa vanhempien avustuksella, jolloin ruoka olisi varmaan mieleistä.
meillä poika taas syö erittäin vähän (samanikäinen)
mutta syö kyllä kaikkia ruokalajeja
Hän on lastenlääkärin seurannassa tuon painon vuoksi, mutta hänella on hyvä lihaksisto ja on voimakas tyttö. Nyt on vähän parempi, yhdessä vaiheessa hän oli ihan tikkarimallia.
Kun saisin hänet vain jotain maistamaan. Eilen jäi taas päivallinen lautaselle. En kyllä edes maanitellut.
Eiköhän se taas tästä, minulle vaan eilen iski niin kova epätoivo, uutisissa kun oli nuoresta miehestä joka kuoli 20-vuotiaana maksakirroosiin, koska söi ikänsä vain valkoista leipää ja tölkkipapuja.
m_g
asia tuli mieleen, että jos tytöllä on esim. apspergerin syndrooma tai taipumusta siihen, niin nirsoilu voi johtua esim. inhosta sekoittaa ruokalajeja, ruokien hajuista, niiden koostumuksesta jne. Esim. itseäni inhottaa erilaiset " möykyt" ruuassa, ne ovat etovia. Tai sellainen ruoka kuten risotto,jossa on sotkettu kaikkea sekaisin. Tai riisin/muusin sotkeminen kastikkeella tms. Eli ruoan pitää olla yksinkertaista ja ERILLÄÄN lautasella.
pakottaminen on huono asia.
miten mehut? Voisihan tytölle tarjota soijajuomaa, pirtelöitä, vaikka proteiinipirtelöä, jos se kelpaisi? juoman muodossakin ruoka voi olla terveellistä ja täyttävää.
Tytölle juotettiin hyvin siivilöityä pirtelö pillillä. Pikkuhiljaa aloin sekoittamaan sinne porkkanaa yms. Ei hän mitään huomannut, mutta tottui makuunpikkuhiljaa. Suosittelen ravitsemusterapeutilla käymistä. Jospa syy onkin ihan psyykkinen? Esim. Jonkinasteinen anoreksia? Kun me käytiin neuvonnassa, oli siellä hoidossa 5-vuotias anorektikko. Mutta terveeksi tuli hänkin! : )
oletko kokeillut antaa kastiketta ja esim perunaa erikseen?
minäkin olen kuullut tapauksia että ei ole suostunut syömään muusia kastikkeen kanssa vaan on pitänyt tarjota ne erikseen
koitappa vetää ihan tavallinen ruoka tehosekoittimella aivan muussiksi
söisikö sitä kun ei näe että mitä syö
Välillä menee monikin ruoka,yleensä päätyy kaikki syljettynä lattialle.
spagetti,jugurtti,hedelmäsoseet,rahkat,nakit ja porkkanaraaste tällä hetkellä ainoot mitkä menee.nii ja puurot.
Olis kiva kanssa saada vinkkejä tohon ruokailuun,kamala hätä kun kaikki syljetään pois.Ja mitä syö niin määrä on vähäinen.
Jugurttia söisi aina,iltapalaksikin veti 250g rasvatonta marjajugurttia.Puuro lensi lattialle.Iltaisin ei kelpaa=(
Alkaa olemaan aika pelottavaa kun tuntuu että näkeekö nälkää tai jotain...huoh!!
Oma 5 vuotiaani osaa kanssa tuon syömisen vaikeuden.Toisinaan syö hyvin ja ottaa jopa lisää,jos on sitä mistä pitää:jauhelihakeittoa,makkarakeittoa,makaroonilaatikkoa..normaalit kastikkeet ja perunat ja onneksi edes kurkkua ja tomaattia ja porkkanaakin..joskus kausia,ettei mee alas mikään.kalaa ei söisi eikä kanaa.Tyttö on 112.5 cm pitkä ja painaa 17.5 kg.Hoikka on kyllä kun mikä..mutta uskon,että rupeaa ajan kanssa maistelemaan eri-ruokia..pakota en,mutta siihen pyritään,että maistaa pitäis kaikkea,syö tai ei.Pikkuveljensä 2.5v. onkin sitten aivan päinvastoin ja syö kaikkia mitä eteen laitan..painavat saman verran :)
mutta tyttäresi päihittää hänet kirkkaasti!
Sori, en osaa auttaa.