Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, joilla ensisanat antavat odottaa itseään?

18.01.2006 |

Meillä neiti pian 1v3kk eikä ensimmäistäkään tarkoituksellista sanaa ole kuulunut. En itse ole asiaa aiemmin ajatellut, mutta nyt on ympäristön kommentit pistäneet vähän mietteliääksi. Toisaalta tyttö kyllä ymmärtää hyvin puhetta ja " vahinkosanojakin" on tullut, mutta ei mitään sellaista, mikä yhdistyisi johonkin asiaan. Omia höpinöitään vain jutustaa. En usko, että mitään on vialla, mutta olisi kiva kuulla, onko muita lapsukaisia, joilla ensisanat ovat antaneet odottaa itseään.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö on myös 1v3kk, eikä vielä ole sanonut yhtään " järkevää" sanaa. Omia juttuja tulee koko ajan, muttei mitään tunnistettavaa. Joskus olen ollut tunnistavinani sanan mamma, mutta siihen se sitten jää. Neuvolassa sanottiin alkuviikolla, ettei vielä tarvii olla huolissaan, että kyllä ne sanat sieltä pikkuhiljaa alkaa tulla.

Vierailija
2/16 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ihan kuten teilläkin, meidän poika ymmärsi kyllä puhetta ja hölpötti sellaista omaa kieltään. Ja osasi mm. vaatia jotain osoittamalla ja sanomalla ' äh' ...

Vasta n. 1,5 v iässä alkoi tulla enempi sanoja ja sitten joulun aikoihin kun oli reilut 1v7kk puhe oikein ryöpsähti eteenpäin ja sen koommin ei olekaan ollut hiljaa. Nyt poika on 2v8kk vanha ja puhetta tulee paljon ja selvästi. Olen jo aikaa sitten lakannut laskemasta kuinka pitkiä lauseita tulee jne. Nykyisin on jo tilanteita kun toivoo, että oisipa tuo joskus hiljaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nyt en ole varma, etta oliko sekaan oikea sana. Nyt on ikaa 2 viikkoa vajaat 2 vuotta ja sanoja ei ole montaa, aiti, mam, bye-bye ja mine.

Poika jokelteli ekan kerran 10kk iassa, eika hirmuisesti sellaista vauvankieltakaan puhunut. 18kk neuvolassa siihen ei hirmuisesti puututtu, vaikka silloinhan hanella ei ollut yhtaan sanaa. Kuitenkin nyt tuli kutsu uudelleen neuvolaan, juuri tuosta puheesta johtuen.

Minusta han ymmartaa kylla ihan selkeasti, on vaan vahan hiljaisempi poika, mutta kylla se on jo vahan stressannutkin.

Vierailija
4/16 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin sanojen tuottaminen. Jos lapsi ymmmärtää mitä hänelle puhutaan ja esim. osaa toimia jonkin yksinkertaisen ohjeen mukaan (haetko eteisestä kengät tms.) ei varmaankaan ole syytä huoleen. Toiset vain alkavat tuottamaan sanoja myöhemmin kuin toiset.

Ja kuten eräs tuolla toteskin, kyllä tulee vielä mieleen sekin, että " oispa se joskus hiljaa" :)

Vierailija
5/16 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 1v2kk ei todellakaan puhu kuin mämmämmää ja pappappaaa eikä ole tullut mieleenikään huolestua! Muuten on välkyn tuntuinen kaveri, ymmärtää pyyntöjä (vie lelu siskolle, laita palikat laatikkoon) oppi kävelemään jo 10 kuisena jne. Tärkeintähän on että ymmärtää puhetta edes jossain määrin, puheen tuottamista odotellaan 2v päiväänkin saakka ennenkuin neuvola edes vihjaisee aisasta.

Vierailija
6/16 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnolla kehittyä vasta 2,5 -vuotiaana. 2-vuotiaana osasi vain muutamia selviä sanoja mutta puhui ja selitti kyllä omalla kielellään paljon. Tuntui myös ymmärtävän hyvin ja kommunikoi kanssamme selvästi eli ymmärsi ohjeet ja osasi " viestittää" meille mitä halusi jne.

Kyllä meilläkin jo mietittiin mistä mahtaa olla kyse ja 2v 5kk iässä saimme lähetteen puheterapeutille neuvolan kautta. Sinne pääsemme joskus vuoden päästä jonojen vuoksi. Nyt poika on 2v 8kk ja heti kun hankimme lähetteen alkoi tapahtua. Puhe on kehittynyt aivan hurjaa vauhtia ja puhua pälpättää koko ajan. Meillä toteutui ainakin se mitä olen useammalta taholta kuullut että myöhään puhumaan oppineet usein oppivat sitten hurjan paljon nopeammassa tahdissa. Nyt tulee jo 4 sanaisia lauseita.

Neuvolassa kannattaa ottaa asia puheeksi mutta silloin meille joka paikasta kyllä sanottiin että ainakin 2-vuotiaaksi odotellaan ja lopulta saimme lähetteenkin sitten vasta 2,5-vuotiaana. Alle 2-vuotiaan puheesta ei varmaankaan kannata kauheasti olla huolissaan mutta aika pian sen jälkeen kannattaa hakeutua puheterapeutille ainakin tutkimuksiin koska mitä aikaisemmin kuulemma harjoitukset ym. aloitetaan sitä parempi. Meillä eletään siinä toivossa että puheterapeutille ei loppujen lopuksi tarvitse sitten enää mennäkään kun kutsu joskus tulee.

Vierailija
7/16 |
19.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oikeastaan vasta nyt ruvennut tulemaan sanoja kunnolla, osa epäselviä osa ihan järkeviä, lauseita ei osaa muodostaa muutakuin " anna toi" ja " nyt nukkuu" jne.

Meillä täällä näyttäis 3v olevan rajana puheterapeutille. Itse en ole todellakaan huolissani, veljenikin oppi puhumaan vasta 4v ikäisenä ja nyt 30 rajapyykillä sitä kukaan edes tiedä milloin kukakin on oppinut puhumaan ;) Ja on muuten älykäs jätkä näin ohimennen sanoen :D

Tyttö on kuitenkin liikunnallisesti erittäin lahjakas, hiihtää jos saa sukset jalkaansa ja taiteellisuus näkyy jo nyt ;D

Kyllä se sieltä tulee, usko pois :)

JMMK

Vierailija
8/16 |
19.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

HUS:in lastensairaalan lastentautien erikoislääkärin mukaan esim. pojille riittää yksi (1) sana 2v syntymäpäivään mennessä ja puheen kehitys voi olla silti ok. Riittää, että lapsi ymmärtää kuulemansa.

Eilen juteltiin ja sanoin ettei meidän 1,5v poika vielä puhu kuin 5-6 selvästi ymmärrettävää sanaa.. joten en ole huolissani.

Vierailija
9/16 |
19.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on parin viikon päästä 2v.

Alko vasta puoltoista vuotiaana (kesällä) sanomaan joitakin sanoja (toisteli muiden lasten perässä) sitten syksyllä oli joitakin pitempiäkin sanoja käytössä, nyt on nekin jääneet pois (tai lyhentyneet ekaan tavuun). Sanoo siis kyllä jotakin sanoja: " pappa, mamma, kakka, vauva, tyttö, tutti" mutta tosi paljon on kaikkia äänteitä: auto pärisee, juna tsu-tsu, eläinten äänet kaikki erikseen ym. Ymmärtää todella hyvin ja kolmea kieltä (joita meillä kotona käytetään)! Eli uskoisin että on normaalia mutta aion kysyä 2v-neuvolassa asiasta kuitenkin vielä.

Liikunnallisesti kehittyi aikaisin (jos sillä nyt on merkitystä tämän suhteen?) eli 6kk konttasi, 7kk käveli tukia pitkin, 10kk käveli ilman tukea.

Vierailija
10/16 |
19.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän neuvolantäti jo tytön ollessa 8kk tiedusteli, että joko tulee sanoja kuten lamppu, kukka, isi, äiti eikä tullut. Sit seuraavan kerran 1v. neuvolassa kyseli uudestaan, että joko nyt tulee sanoa paljonkin. Siihen mennessä oli tullut vain kerran vahingossa isi, sitten pari muuta kuten hauva, pupu, anna, en syö, en ota. Tämän jälkeen ei juurikaan ole tullut uusia sanoa kuin muutama ja tyttö on 1v7kk, lauseita sanoo myös pari kuten en syö, ei tule. Kaverin tyttö puhui lauseita jo 1v4kk ikäisenä, ja kuulosti aika oudolta. Itse en ole vielä huolissani, mutta tuntuu muut olevan, kuten anoppi. Mieheni puhui jo lähes sujuvasti tuon ikäisenä ja aina kun nähdään anoppia, niin jo on tivaamassa että koskas alat puhumaan ja jaksaa päivitellä sitä kuinka hänen poikansa jo puhui tuon ikäisenä. Argh.. vähän ahistaa joka kerta kertoa, että ei, tyttömme ei vielä juuri puhu kuin omaa kieltään, mutta on ymmärtänyt jo vuoden vanhasta puhettamme ja osaa toimia sen mukaan. Mieheni veli aloitti puhumisen vasta 4v., joten ehtiihän tuota vielä. Mielestäni on tärkeämpää se, että tyttö ymmärtää puhettamme kuin se, että puhuisi jo kuin papupata. Kaikki aikanaan.

Vierailija
11/16 |
19.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kanssa ihmettelin, kun 9kk neuvolassa kyseltiin, joko tulee sanoja, kun en ollut osannut niitä vielä edes odottaa. Ja taas vuoden iässä neuvolatäti tivasi sanavarstoa ja totesi, että eiköhän ne sitten ihan kohta tule oikein urakalla. Vähän jäi sellainen olo, ettei haittaa jos ei puhetta vielä ole, mutta pitäisi kuitenkin olla. Sen jälkeen tuli seurailtua muita saman ikäisiä, ja huomasin että tosiaan, kaikilla on ainakin ensisanat jo tulleet. Mutta mukava kuulla, että siellä jossakin on myös muita, joille ei tuo puhuminen reilun vuoden iässä ole vielä auennut ensinkään. Minäkin kun olen sitä mieltä, että ymmärtäminen on paljon olennaisempaa tässä vaiheessa. Sanat tulevat sitten aikanaan.

Vierailija
12/16 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin alkoi kävellä (11kk) sanoi pari kertaa ättä sillai että ajattelin pian sieltä tulevan sanoja mutta siihen se sitten jäi. Ymmärtää kyllä lähes kaiken ja kommunikoi nyökkäämällä ja pudistamalla päätä ja yleensä saa asiansa selväksi. Ehkä siksikään ei ole ollut kiirettä puhumisella..? ;-)

Vierailija
13/16 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mekään oltu huolissamme ennen kun 2v neuvolassa lähetettiin puheterapeutille. Tänään sitten käytiin lastenlääkärillä ja lääkäri laittoin lähetteen foniatrian polille. Oli sitä mieltä, että mitä aikaisemmin puututaan ja yritetään auttaa puheen muodostuksessa sitä parempi lapsen itsetunnon kannalta.

Täytyy kyllä myöntää, että olen stressaantunut asiasta. Olen niin paljon kuullut lapsista, jotka oppivat vasta kolme vuotiaina puhumaan.

No toki haluamme, että kaikki keinot käytetään vaikka se välillä turhauttaa. Itse olen edelleen sitä mieltä, että kyllä se puhe sieltä tulee.

Meidän poika on vilkas ja iloinen. Ymmärtämisessä ei ole ongelmaa, joten on vaan kommunikoitu muilla keinoin ja ihan hyvällä menestyksellä. Lääkäri tosin totesikin, ettei puheen oppimisen viivästyminen ole mitenkään älykkyydestä kiinni.

Älkää huolestuko turhaan, jos yksi vuotiaanne eivät vielä puhu. Monella paikkakunnalla kolmea vuotta pidetään rajana ennen kuin asialle aletaan tehdä jotain. Meillä rajana on kaksi vuotta ja lääkärikin sanoi, että kyllä se puhe tulee, mutta lapsen hyvinvoinnin kannalta on aina parempi, jos hänellä on jokin muu keino ilmaista itsenään ennen puhetta.

Vierailija
14/16 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 v 6 kk oli viisi sanaa, 2-vuotiaana tuli noin 5 sanan lauseita ja sen jälkeen ei ole puheesta loppua tullut. Välillä toivon, että olisi hiljaisiakin hetkiä.

Vierailija
15/16 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja poikamme on pian 13 kk. Mua kanssa ihmetytti, kun aloin täältä palstalta lukea, kuinka joidenkin 10-kuiset jo sanovat sanoja. Tottakai poika juttelee omiaan ja olen ollut kuulevinani sanat ankka, äiti, kakka ym., mutta en laske niitä puhutuiksi sanoiksi, ennenkuin toistuvat aina selkeästi samassa yhteydessä. Kyllähän ekä " ättä" on tullut jo joskus kasikuisena, mutta sehän on luultavasti vain vahinko...

Puheen kehityksessä on VALTAVIA eroja. Serkkuni poika oli vielä 2-vuotissynttäreillään sanaton, mutta ihan yhtäkkiä alkoikin sitten pajattaa monen sanan lauseita. Työkaverini tyttö puhui lauseita ja vaikeitakin sanoja jo ennen puolentoista vuoden ikää. Itse odotan innokkaaasti, koska puhetta alkaa tulla, koska se tuntuu niin hauskalta ajatukselta - millasia juttuja alkaa sieltä tullakaan... Mutta ei auta kuin ventata!

Vierailija
16/16 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäinen sana tuli 2 kuukautta sitten ja nyt niitä on jo vaikka kuinka ja sanoo jo kaksikin sanaa peräkkäin.. eli meilläkin odotettiin mutta nyttemmin kehittyy kovaa vauhtia.