Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnonhakureissulle Dubliniin 4.7. Mistä kannattaa etsiä?

22.06.2008 |

Mukavaa kesää kaikille!

Olemme lähdössä mieheni kanssa Dubliniin 4.-7.7. etsimään viisihenkiselle perheellemme vuokra-asuntoa 1.8. lähtien (miehellä alkaa työt 5.8.). Emme ole käyneet koskaan aiemmin Irlannissa, joten olemme netistä löytyvien vinkkisivujen yms. pohjalta lähdössä liikenteeseen.. Meidän on tarkoitus myydä auto Suomessa, joten asunnon pitäisi olla yleisten reittien varrella ja mielellään lähellä IBM:n konttoria (Dublin 15?) tai vähintään pyöräilymatkan päässä.. Mitkähän alueet on hyviä asua, lapset 1-, 3- ja 8-vuotta. Tutustuisin mielellään myös muihin suomalaisiin äiteihin Dublinin alueella!

Kiitos jo etukäteen avustasi!

T. Hanna

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, en ole käynyt näillä sivuilla ikuisuuksiin, joten nyt vasta huomasin viestisi.. Asunto ei löytynyt sillä reissulla, päädyttiin lopulta viikoksi travelodgeen(en suosittele!) ja sieltä käsin löytyi tämä Watervillen asunto. Paikalliset suosittelivat, rauhallinen alue ja kävelymatkan päässä sekä miehen työpaikka että ostoskeskus ja kylpylä.. Mistäpäin Dublinia sinä olet? Pari viikkoa täällä ilman aikuisen kontaktia alkaa tehdä minut hulluksi, vielä en ole onnistunut edes tutustumaan paikallisiin.. Nyt yritän epätoivoisesti selvittää mikä koulu olisi hyvä kahdeksan vuotiaallemme vai pitääkö minun opettaa häntä kotona kun poika ei osaa englantia.. Osaako kukaan auttaa tässä asiassa?

T. Hanna

Vierailija
2/12 |
17.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Hanna,

Taalla yksi suomalainen kolmen lapsen aiti ilmoittautuu. Meilla kaksi vanhinta ovat kouluikaisia ja pienin 2v. Olemme asuneet Dublinissa nelja vuotta ja viihtyneet valilla todella hyvin ja valilla hiukan heikommin. Yleisesti ottaen viihtyminen on viela plussan puolella joten taalla edelleen asustelemme. Tervetuloa Dubliniin, toivottavasti viihdytte taalla. Autan mielellani sinua kaikissa kaytannon kysymyksissa joita mieleen juolahtaa. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
17.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Hanna,

unohdin tuohon edelliseen viestiini mainita etta kylla 8-vuotiaanne kannattaa paikalliseen kouluun laittaa. Englannin osaamattomuus ei ole mikaan este. Dublinissa asuu todella paljon maahanmuuttajia ja koulut ovat tottuneet englantia osaamattomiin lapsiin ja useimmat koulut antavat ylimaaraisin englannin tunteja kielitaidottomille lapsille.

Kun tulimme tanne 4v sitten, ei kumpikaan isommista lapsistamme osannut englantia ja menivat heti taalla kouluun, keskimmainen taisi olla 4v koulun aloittaessaan ja syyslukukauden loppuun mennessa olivat molemmat jo oppineet englantia niin hyvin etta pystyivat keskustelemaan kavereidensa kanssa. Opettaja sanoi alussa etta tytto oli lahinna kuunteluoppilaana pari kuukautta ja siita pikkuhiljaa sanavaraston kehittyessa alkoi osalistua enemman. Lapset oppivat todella nopeasti kielen. Meidan tytto ei juuri puhunut tunneilla syys-marraskuun valilla mutta yhtakkia juuri ennen joululomaa alkoi tunneillakin osallistumaan.

Koulusta lapsi saa kavereita, paasee paremmin paikalliseen elamaan mukaan ja oppii kielen hyvin. Irlantilaiset ovat mielestani oikein mukavaa vakea ja meillakin ihan alusta asti lapset on otettu mukaan synttareille, tapahtumiin, sleep over:hin jne. Ensimmaisilta luokkakaverin synttareilta (kun olimme asuneet 1 kk Irlannissa) kotiin tulleessaan tyttareni sanoi etta ihan kivaa oli vaikka en ymmartanyt mitaan. Laurenilla oli kuitenkin kiva koira :D

Vierailija
4/12 |
17.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan vain kommentoida tuota jonkun mainitsemaa daft.ie nettisivustoa, että sieltä ei kannata asuntoa lähteä etsimään. Itse olin vain lyhyellä työmatkalla Dublinissa ja tarvitsin asunnon kolmeksi viikoksi. Netin kautta sitten etsin ja sivut lupasivat jotain aivan muuta kuin mitä sain. Jouduin Dubliniin saavuttuani ja asuntoni nähtyä, samantien etsimään asunnon muualta. Siis älkää uskoko niihin valokuviin mitä sivustoilla on, tai kehuihin asunnosta. Ja vuokrat ovat todella pilvissä. Suomalaiseen asumisen tasoon tottuneena pettymyksiä on vaikea välttää.

Vierailija
5/12 |
21.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös Dublinissa asuva lapsiperhe!

Meillä on 7- ja 2-vuotiaat lapset sekä aivan pian syntyvä vauva. Olisi kivaa tutustua muihin suomalaisiin täällä, kun jään pian äitiyslomalle ja sitten on aikaa tapailla...

Oletteko käyneet Suomi-kerhossa lauantaisin? Itse ajattelin nyt aloittaa syksyllä siellä käymään...

Me ollaan löydetty daft.ie sivuilta jo kaksi hyvää asuntoa. Tietysti kannattaa käydä asuntoa katsomassa ennen kuin sen vuokraa, ja vuokrasopimus on hyvä rekisteröidä virallisesti.

Vierailija
6/12 |
22.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa saada viestiä suomalaisilta äideiltä, olo on ollut viime päivinä aika toivoton.. Asumme 83 asunnon talossa jonka asukkaat laidasta laitaan, perheitä ja sinkkuja, työssäkäyviä pareja, italialaisia, muslimeja, puolalaisia jne.. Ainut yhteinen piirre taitaa olla, ettei kukaan tervehdi tai muutenkaan halua olla toistensa kanssa tekemisissä..

Muutenkin tämä alku on ollut aikamoista säätämistä, pps-numerot, nettiliittymän saanti, pankkitilit, kaikki niin hankalaa ja erilaista kuin suomessa..

Papu: miten ilmoitit lapset kouluun? Olen yrittänyt etsiä tietoa netistä ja saanut lähinnä selville vain sen, että itse täytyy valita sopiva koulu ja ottaa sinne yhteyttä.. Olenkin yrittänyt soitella kouluihin, mutta kukaan ei vastaa.. Johtuukohan siitä että ovat vielä lomalla? Mutta mitä teen kun kohta alkaa jo uusi lukukausi, enkä tiedä minne poika voisi mennä.. Sitten on nämä kaikki koulupuku- , kirja- yms asiat.. minulla on täällä kotona kauhea show näiden pienten kanssa, joten tuntuu ettei millään olisi aikaa vielä selvitellä esikoisen koulu asioita..

Missä muuten toi Suomi-kerho kokoontuu? Ja pitäisköhän siihen jotenkin rekisteröiyä ensin.. Muistaakseni suomessa ollessani kävin heidän sivuillaan katselemassa, täytyypä käydä uudestaan..

Ihanaa olisi keskustella ja jakaa kokemuksia lisää, pitäisikö aloittaa ihan uusi pino sitä varten?

Kiitos ja palaillaan!

T. Hanna

Vierailija
7/12 |
23.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Hanna,

Muistan viela kun aikoinaan muutimme tanne kuinka stressaavaa aikaa se oli juuri kaikkien kaytannon asioiden jarjestamisen kanssa. Muistan kuinka juoksin "sosiaalitoimistossa" noiden PPS numeroiden perassa ja kerasimme vaikka sun mita lippua ja lappua jotta saimme pankkitilit avattua, onneksi tyonantajamme auttoi siina asiassa niin pankkitilien avaaminen onnistui. Kaikki taalla tosiaan toimii eri tavalla kuin suomessa, ja ainakin minusta kaikki on "vanhan aikaisempaa" ja hankalampaa kuin suomessa. Taallahan ei tainnut viela 4 vuotta sitten olla edes nettipankkeja mutta nykyisia taitaa jokaisella pankilla on myos nettipankkimahdollisuus. Tekniikka siina on tosin viela kaukana suomen nettipankeista mutta kylla se siita viela kehittyy.

Nyt jo harhauduin aiheestakin. Eli kouluistahan minun piti kirjoitella. Kun itse muutimme tanne niin olin ottanut jo ennakolta yhteytta paikalliseen ranskalaiseen kouluun ja anonut paikkaa sielta (koska lapsemme kavi suomessa ranskalaista koulua). Kun tulimme tanne menin kouluun kaymaan ja sopimaan asioista. Paikkoja ei kuulema ollut mutta saimme lapset kouluun kuitenkin. Koulu on taalla maksullinen (toisin kuin suomessa) ja lapset kavivat sita kolme vuotta. Viimeisen vuoden ovat olleet ihan irlantilaisissa kouluissa ja olemme olleet tyytyvaisia. Nama nykyiset koulut loysin ihan netista etsimalla. www.education.ie on sivu josta loytyy minun tietaakseni kaikki koulut ja niita voi etsia ihan alueittain. itse asumme etela-Dublinissa joten hain etela-dublinista primary schools. Siina tuli ainakin 13 sivua koulujen nimia osoitteineen ja puhelinnumeroinen. Myos paikalliset ihmiset osaavat jonkin verran kertoa mitka koulut on hyvia ja mitka ei. Taalla irlannissa valitettavasti koulujen taso ja opetus vaihtelee paljonkin alueittain. Itsellani oli sama tilanne kun paatimme vaihtaa tyttojen kouluja kesan aikana etten saanut ketaan mistaan kiinni. Koulujen toimistot kun ovat koko kesan suljettuina. Kirjoitin kaikkiin kouluihin kirjeen jossa kyselin olisiko heilla paikkoja meidan lapsille jne.. Soitin sitten peraan syksylla ja kavin tutustumassa useampaan kouluun joihin kaikiin olisi lapsemme mahtunut. Valitsimme koulut ihan summa mutikassa rehtorien kanssa keskusteltuamme ja koulussa kaytyamme. Olemme olleet ihan tyytyvaisia molempien lasten kouluihin ja lapsetkin ovat viihtyneet hyvin.

Nyt varmaan jos koulujenkin toimistot ovat auki ja pystyt soittamalla kysymaan vapaita paikkoja. Yleensa paikkoja on. Ala kirjoista huolehdi, ne ennattaa kylla hommata sittenkin kun tietaa mihin kouluun on menossa. Et sita paitsi voi niita ennakkoon edes ostaakaan koska eri kouluilla on kaytossaan eri kirjat ja jos laitat lapsesi katoliseen kouluun niin myos koulupuku tulee ostettavaksesi ja sekin on jokaisessa koulussa erilainen. Meidan lapsille ei ole koskaan ollut koulupukua kun sita ei ranskalaisessa koulussa kaytetty ja talla hetkella kayvat molemmat irlannin kirkon (protestatti) koulua jossa ei kayteta koulupukuja. Jos teille on tarkeaa loytaa juuri se paras koulu alueeltanne niin kirjakaupoissa ja kirjastoissakin on kirjoja joihin on listattu lahes kaikki irlannin/dublinin koulut paremmuusjarjestykseen. Muistaakseni tuo jarjestys maaraytyy oppimenestyksen mukaan. Olen itsekinkirjaa vilkaissut isomman lapsen koulun osalta koska han on jo collegessa ja koulu oli jossain siella taulukon puolessa valissa. Vaikka koulu ei mikaan top-koulu olekaan niin opetus on ollut ihan kiitettavaa ja monipuolista. Listan kymmenen parhaan joukossa taisi kaikki koulut olla maksullisia yksityiskouluja. Me koimme etta maksoimme kolme vuotta koulutuksesta oikeastaan ihan turhaan koska ainakin naissa kouluissa joissa lapsemme nyt ovat on opetus aivan samaa tasoa kuin siella ranskalaisessakin koulussa joka on yksityinen.

Ota siis ihan rauhassa yhteytta valitsemiisi kouluihin, kannattaa kayda tutustumassa ainakiin pariin kouluun jos mahdollista. nain saat hiukan kuvaa siita maillaisia koulut on. Sitten kun kouluun on hyvaksytty niin ennatatte hyvin ostaa kirjat vaikka Eason-kirjakaupasta viemalla sinne koulusta saadun kirjalistan ja kaiken saa yleensa samasta kaupasta. Itse ostan aina osan kirjoista kaytettyna jos mahdollista. Taalla on myos monia paikkoja joissa myydaa kaytettyja koulukirjoja. Kylla se siita lahtee rullamaan kun koulu on loytynyt..

Suomi-koulusta en juurikaan tieda kun en ole sinne viela "ennattanyt". Nelja vuotta olen aikonut sinne menna mutta aina on lauantaisin jotain muuta tekemista: uimakoulua, shoppailua, lasten kavereiden synttareita ym joten en ole tosiaan sinne viela ennattanyt. Kiinnostusta kylla olisi ollut...

Suomi-kerho (pienimmille) ja suomi-koulu kokoontuvat lauantaisin osoitteessa Luther House, 24 Adelaide Road, Dublin 2. Koulu maksaa muistaakseni 7 euroa kerta ja kerho oli hiukan halvempi.

Vierailija
8/12 |
27.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on meilläkin sitten nettiliittymä, joten pääsen tästälähtien vähän nopeammalla tahdilla vastailemaan.. saatiin siis pankkitilinumero ja sähkösopimus jolla se irtosi..

Kiitos kovasti koulua koskevista tiedoista, helpotti kovasti kun ei ole enää niin pihalla.. kävimme easonilla, mutta siellä ei kukaan tiennyt mistään kirjoista, joissa kouluja laitettu paremmuusjärjestykseen.. Toisaalta koska meillä ei ole täällä irlannissa autoa, koulu määräytyy lähinnä sen mukaan, että sinne pääsee helposti ja nopeasti.. Tuo katolinen koulu joka on lähin taitaa olla n. 2 km päässä meistä. Minä olen vielä toistaiseksi kotona lasten kanssa, joten pääsen helposti viemään ja hakemaan pojan, mutta entäs sitten kun olen töissä? Olen kuullut että ainakin joillakin kouluilla on selkeä sääntö siitä että lapsi pitää aina tuoda ja hakea kouluun tai saa sos. viranomaiset oven taa (näin oli tapahtunut 11v lapsen suomalaisille vanhemmille)..

Yksi asia mikä vielä askarruttaa, vaikkei olekaan ihan vielä ajankohtainen, on meidän nuorempien muksujen hoito jos ja kun lähden itse töihin.. Vanhempi tyttö on kolme, preschool? Nuorin on vasta 14 kk ja tarvitsee syliä yms, onko täällä sellaisia paikkoja josta hän saa tarvitsemansa huomion ja hoidon?

No, nyt heitän nämä mietteet hetkeksi ja lähden ylihuomenna suomeen muksujen kanssa. Olen ollut leikkausjonossa keväästä rannekanavan ahtauman leikkaukseen (toinen käsi leikattiin jo talvella) ja sain juuri kutsun vasemman käden operointiin.. Meidän muutto tänne on vielä väliaikainen (alle vuoden), joten minulla on oikeus mennä virallisen asuinkuntani hoitamaan leikkaukseen.. Tulen takaisin kun käsi on sen verran parantunut että uskallan lentää muksujen kanssa.. menee varmaan ainakin pari viikkoa jos yhtään samanlainen kuin oikea käsi talvella..

Kiitos ja palaillaan!

T. Hanna

Vierailija
9/12 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun nyt kuitenkin olen muuttanut, ympari Eurooppaa ja viimeksi tanne Amerikkaan, n. 7 kertaa viimeisen 7 vuoden aikana, niin...

Ensiarvoisen tarkeaa on hankkia hyva valittaja (kai Irlannissakin on valittajia). Ottakaa yhteytta useampaan ja kertokaa mahdollisimman tarkasti kriteerinne ja sopikaa tapaaminen 2-3 parhaimman kanssa.

Netin pohjalta joissakin maissa on todella mahdoton loytaa asuntoa, esim. Unkarissa kaikki netissa roikkuvat asunnot ovat todellisuudessa vuokrattuja mutta roikkuvat "vapaina" tarjolla verotuksellisista syista.

Taalta Amerikasta emme olisi ikina loytaneet etsimaamme ilman todella tehokasta valittajaamme. Han ymmarsi mita etsimme, ja lopulta valitsin talomme yhden kuvan ja kirjoitettujen tietojen perusteella ulkomailta kasin, ja parempaa taloa emme olisi voineet saada!

Tsemppia asunnon metsastykseen!

iida

Vierailija
10/12 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ihan kivaa seutua asua.. Ei ainakaan muutama vuosi takaperin. Ja varsinkin koko Blanchardstownin alue on hieman kyseenalaista. Jos miehesi ei pienestä bussimatkasta välitä niin sitten Casteknock kenties..

Vierailija
11/12 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

www.daft.ie tai www.let.ie ovat ihan asiallisia sivustoja. Hinnat vaan hipoo taivaita ja suomalaiseen makuun talot ja huoneistot on aika ahtaita.

Vierailija
12/12 |
13.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Hanna, miten meni asunnon etsinta, loytyiko sopivaa? Nyt vasta luin viestisi, asun itse Dublinissa, mutta lapsi on vasta suunnitteilla, mutta kylla taalta loytyy suomalaisia aiteja kanssa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi