Muita, joille lääkäri on suositellut kiinteiden aloittamista 3kk iässä?
Meidän poika on nyt 3,5 kk ja käytin häntä eilen yksityisellä lastenlääkärillä. Poika on ollut melko vaativa lapsi syntymästään asti; nukkunut huonosti, viihtynyt sylissä ja kovaäänisesti ilmoittaa pienimmästäkin epämukavuudesta. Koliikkikategoriaan ei kuitenkaan mene. Kolme kuukautta lasta kanneskeltuamme päätimme mieheni kanssa kuitenkin käyttää lasta lääkärillä, että mitään fyysistä syytä jatkuvaan kitinään ja huutamiseen ei löytyisi taustalta. Mitään vikaa ei pojasta löytynyt. Päin vastoin. Lääkäri piti poikaa terveenä kuin pukki : ) eli on vain " hankala" luonne.
Poika on kuitenkin jo 8 kg painava ja lääkäri suositteli kiinteiden (iltavellin) aloittamista. Saattaisi auttaa moneen " pikkuvaivaan" eli runsaaseen pulautteluun, parempiin yöuniin sekä ummetukseen. Kaikki nämä tekijät yhdessä kuitenkin lisäävät pojan tyytymättömyyttä. Varsinkin ummetus ehkä selkeiten vaivaa pientä. Lääkärin mukaan isokokoisella lapsella maito imeytyy lähes kokonaan ja kuitua ei jää enää ulostemassan tuottamiseen.
Järki sanoo, että lääkäri on asiantuntija, mutta olenko nyt aivopessyt itseni, kun jotenkin pidän tuota 4 kk ikää kiinteiden aloittamiselle raamatunsanana. Mieheni yrittää sanoa, että pari viikkoa sinne tai tänne ei varmasti merkkaa mitään (lääkärinkään mielestä), mutta mulla on joku pakkomielle tuosta 4 kk iästä. Olen jotenkin ajatellut, että koska poika on suorastaan valtavaksi maidolla kasvanut, niin kiinteitä ei juuri siksi tarvitsisi. Mitä mieltä olette? Onko muita joille kiinteitä olisi suositeltu 3 kk iässä syystä tai toisesta?
Kommentit (11)
Moi!
poiketen aiemmasta vastauksesta uskon, että alan monivuotisen koulutuksen saanut henkilö on kykeneväisempi antamaan suosituksia, kuin joku yleinen suositus on. Etenkin kun kyse on muutamasta viikosta. Itse en oikein voi ymmärtää aiemman vastaajan asennetta, tuntui tosi ilkeältä, etenkin, kun ei ole kyse alle kaksikuisesta ja muutenkin.. Ehkä toiset luottaa mutu-tuntumaan lääkärin sanoista huolimatta, ja ovat kaikessa parempeja äitejä kuin muut. (En tarkoita sinua ap.)
Meillä auttoi ummetukseen ja ilmavaivoihin Valion Gefilus Plus maitohappobakteerit, ja ne voisi tuoda helpotusta myös teidän pikkumiehen vatsavaivoihin. Mie annoin tytölle iltamaidon kanssa yhden kapselin, ja noiden jälkeen alkoikin masu toimimaan paremmin.
Mie olen sitä mieltä (anteeksi kaikki, jos tulee vedettyä herneet nenään) että jos lääkäri on ollut sitä mieltä, että kannattaa kokeilla iltavelliä vaikka olisikin alle 4 kk, niin miksi ette sitä kokeilisi. Mutta mie olenkin monien mielestä tosi ärsyttävä, kun en tuota 4 kk ikää pidä maagisena rajana kiinteiden aloitukselle :)
Eihän teidän sitten tarvitse toisaalta sitä vellin antamista jatkaa, jos tuntuu ettei se auta vauvan oloon mitenkään tai jos siitä tulee lisää masuvaivoja. Mutta jos tuntuu, ettei millään halua antaa mitään muuta alle 4 kk niin sitten odottelette sen pari viikkoa ja annatte sitten.
Te olette kuitenkin lapsenne vanhemmat ja teette miten itsestä tuntuu hyvältä ja teette sen perusteella tämän ratkaisun. Toivottavasti pojan olo helpottuu!
Lääkäri suositteli meille risaisiin öihin, pulautteluun ja tuohon vaativuuteen iltavellin aloittamista vähän 4kk jälkeen. Ei auttanut mitenkään. Ja nyt kyllä kaduttaa etten odottanut muutamaa viikkoa/kuukautta. En ikinä anna itselleni anteeksi jos pojalle tulee tuon turhan aikaisen kiinteiden aloittamisen takia allergioita.
Meillä vaativuus on alkanut helpottamaan nyt kun itse pääsee liikkeelle, poika kohta 9kk. Edelleen syödään öisin 2krt. ja päivisin ei oikeastaan oteta kuin muutamat pienet torkut. Ja pulautellaan.
Tämä poika vaan on tälläinen!
Ummetuksesta en tiedä, meillä ei ole ollut sitä ongelmaa koskaan.
Meitä 70-luvun lapsia syötettiin porkkanaraasteella jo 3kk iässä, vaikka hampaita ei ollut. Suositukset kiinteiden aloittamisesta muuttuvat EU-direktiivien ja muiden suositusten mukaan muutaman vuoden välein. Jos lääkärikin on sitä mieltä, että lapsi tarvitsee muuta kuin nestemäistä ravintoa, eikö olisi paras ottaa maalaisjärki käteen ja tehdä lapsen olo mahdollisimman hyväksi. 8 kiloista terhakkaa poikaa ei pidä rinnastaa 5 kiloiseen, jolle riittää se rintamaidon määrä, jota äiti pystyy tuottamaan. Omalla pojallani, joka oli myöskin terhakka, isokokoinen ja kehittyi nopeasti, kiinteät aloitettiin " suosituksia" aikaisemmin ja terve nuori 5v miehen alku tuosta on kasvanut. Kun ei tarvi itkeä nälkää ja vatsavaivoja, antaa se mielestäni paremmat eväät elämälle. Järki kädessä aion katsella myös vastasyntyneen vauvamme ruuan tarvetta tuijottamatta liikaa siihen, mitä " virkamiehet" kaikessa paperiviisaudessaan meille suosittavat.
http://www.imetystukilista.net/faq/kiintea.php
Sieltä saat vähän kannustustakin jos kerran haluat jatkaa imetystä. Lääkärin sana imetyksestä ei todellakaan ole välttämättä mikään asiantuntijan lausunto imetyksestä. Yllättävön moni ei tiedä siitä juuri mitään, eikä koulutuksessa imetyksestä kauheesti tietoa saa, joten jos lääkäri ei ole itse kerännyt tietoa imetyksestä - kuten kuka tahansa meistä - niin ei se tiedä siitä juuri mitään. Tee niin kuin susta tuntuu!
mäki suosittelen noita maitohappobakteereja (älä ota tippoja, jos öljyohjasesta d-vitamiinista tullut mahavaivoja). annan neitille yhden kaselin käsinlypsettyyn maitoon sekoitettuna joka aamu (merkki biophilus). kato pari kolme viikkoa miten alkaa vaikuttaa ja sitte päätä imetyksestä - tää on mun neuvo miljoonista =)
t. Viikunapuu
Olen tässä aamun/aamupäivän surffaillut netissä ja pohtinut tätä vellidilemmaa. Taidan vielä lykätä asiaa ainakin sinne 4 kk saakka (pari viikkoa). Pohdin vain sitä, että teenkö nyt lapseni parhaaksi vai en. Siis tiedän toki syyt miksi kiinteitä ei saisi antaa ennen tuota 4 kk ikää. Hyödyt tai haitat on lähinnä elinikäisellä tasolla, kun taas vellin anto heti on kenties helpotus lapselle välittömästi tai sitten ei...(lähinnä tuo ummetusasia vaivaa minua). Itselleni sinänsä kynnys antaa velliä ei ole korkea sitten kun aika koettaa, koska poika on ollut osittaisimetyksellä koko ikänsä (Nania lisäruokana). Velliähän ei suositella täysimetetylle annettavaksi ollenkaan, koska on periaatteessa vain paksumpaa (kuitupitoisempaa) korviketta. Jokatapauksessa syö siis korviketta, joten miksi ei siis söisi hieman tuhdimpaa iltakorviketta. Pahus, kun on hankala päätös!
ummetus vaivana ja muutenkin kitisi ja kätisi. Kävimme vyöhyketerapeutilla 3 kertaa ja sinne jäi ummetus ja kitinät. Enpä olisi uskonut, mutta kaveripiirissä oli niin monelle auttanut. V-terapeutti lisäksi neuvoi miten hieroa itse vauvan jalkapohjista ja kantapäistä ja kun tein tätä pari kertaa päivässä, niin hyvin luisti. :) Jos unohdin hieroa, niin heti alkoi kakkaväli pitenemään.
Maissivelli aloitettiin paria viikkoa ennen 4kk ja se auttoi tosi paljon siinä mielessä, että kun aiemmin kakka oli pelkkää lirua ja itkun kans sitä vauva teki, niin nyt vähän tahnamaisen kakan rupsauttaa tuosta vain. Ja yöt rauhoittui selvästi vellin + tumppujen käsiin laittamisen myötä (kun räpelsi yökaudet kun oppi ottamaan tavaroista kiinni).
Meillä aloitettiin maissivelli 2kk 3 vkoa ikäisenä. Syyt olivat moninaiset, esim. maitoa meni liki puolitoista litraa vuorokaudessa. Alhainen syntymäpaino, alun tehohoitojakso jne jne. olivat meillä syinä. Neuvolan täti ja neuvolanlääkäri suositteli molemmat että voimme pikkuhiljaa antaa maissivelliä korvikkeen seassa koska tuollainen maitomäärä ei ole enää terveellistä! Aloitin tosi varovasti, soseet tuli mukaan vasta pari viikkoa tuosta eteenpäin.
Itse teet ratkaisusi mutta minä luotin asiantuntijoihin ja omaan maalaisjärkeeni. Mitä syytä on " rääkätä" lasta jatkuvalla nälällä ja herättää tunnin välein yöllä syömään. Nyt varmaan joku sanoo että ihan normaaliahan tuo on mutta itse koin järkevämmäksi antaa hiukan tuhdimpaa ruokaa :)
Hei!
Minäkin lukeudun vahvasti niiden joukkoon, jotka luottaisivat ensisijaisesti lääkärin sanaan! Eikä siitä sitäpaitsi ole kuin 6 vai 7 vuotta kun kaikissa purkeissa joissa nyt lukee 4kk luki 3kk, joten aika nopeaan tahtiin nämä suosituksetkin vaihtuvat. Varsinkin ison vauvan ollessa kyseessa en olisi niin päivän päälle tarkka (varsinkin suoraan lääkärintarkastuksesta tulossa), jos vauva olisi selvästi alipainoinen ja hentoinen pitäisi olla tarkempi mielestäni mitä tarjoaa ja kuinka paljon.
tiia
Poikani on myös melkein kahdeksan kiloa ja on alle kolme kuukautta.
Saanut ainoastaan rintamaitoa. Ongelmana ummetus, joka neljäs päivä ehkä kakkaa tulee. Mielenkiintoista lääkärin lausunto ruoan tarkasta hyväksikäyttämisestä ja kuidun vähäisyydestä. Uskon siihen täysin. Ei muutama viikko sinne tänne mitään haittaa, lapsesi koko vastaa neljän, jopa viiden kuukauden ikäisen vauvan keskiarvopainoja.
Ja ymmärsin, että itsekin jatkat imetystä. Itse imetin edellistä poikaani yli neljä vuotiaaksi ja silloin aloitettiin lisäruoan antaminen kolmenkuukauden ikäisenä. Poika nyt 18v, iso ja terve mies.
Itse olen terveydenhoitaja ja uskon, että lapsia pitää katsoa yksilökohtaisesti ja luottaa maalaisjärkeen. Mikä sopii yhdelle, ei sovi kaikille. Luota lääkärin sanaan! Jaksamista äidille.
kasvanut. Mä odotan tuohon maagiseen 4kk, joka oli itseasiassa eilen.
Teillä on enää kyseessä 2 vaivaisesta viikosta. Voit odottaa, jos se sinun mieltäsi rauhoittaa.
Tätä palstaa lukiessa huomaa, että monet aloittaa vellittelyt mutu- tuntumalla jo alle 2 kuisille vauvoille ja ovat vissiin hengissä selvinneet.
Joten tehkää oma päätöksenne. Tsemiä vaativan lapsen kanssa!