Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

1,5-vuotiaan nukkumaanmenovaikeudet - kauanko tämä " vaihe" on teillä kestänyt?

16.01.2006 |

Tällä palstalla on ollut usein puhetta noin puolitoistavuotiaista, joiden unet ovat yhtäkkiä huonontuneet jollakin tapaa. Meillä on nyt myös tällainen tilanne, nukkumaanmeno on yhtä tuskaa ja parkua sekä päivällä että illalla ja lisäksi lapsi herää yöllä eikä halua nukkua vaan itkee. Nukuttamiseen menee tunnista kahteen tuntiin joka kerta. Näin on nyt ollut pari viikkoa.

Olisin kysynyt teiltä, joilla tällainen tilanne on olllut, että onko se muuttunut jossakin vaiheessa, ja milloin, ja miten? Kauanko tällaisia nukkumisvaikeuksia on kestänyt?

Alan olla ihan epätoivoinen ja tuntuu, että jollakin lailla olen ihan epäonnistunut kasvattajana jo alkumetreillä, kun lapsi ei todellakaan halua mennä nukkumaan milloinkaan.

Itsekkääksikin itseni tunnen, sillä en mitenkään jaksaisi ajatella, että lapsi jättäisi jo päiväunet pois, silloin minulta jäisi pois päivän lepohetki, joka on erittäin tarpeellinen, lapsen hereillä ollessa kun tulee puuhattua lähinnä hänen juttujaan.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako tämä sitä, että ko. vaihe ei olekaan mikään " vaihe" vaan tästälähtien jatkuva olotila? Tänään lapsi ei ainakaan nukkkunut ollenkaan päiväunia. Tunnin yritin, mutta turhaan. Luulin kyllä, etteivät ihan näín aikaisin päiväunia pois jättäisi mutta ilmeisesti oli väärässä luulossa.

Vierailija
2/9 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä kesti n. kuukauden tai jotain. Tarkkaan en muista mutta joulukussa alkoi yöheräilyt ja nukahtamisvaikeudet ja nyt alkavat olla ohi eli nukahtaa itsekseen n. varttitunnissa ja herää yöllä kerran jolloin vain yleensä käväisen vieressä. Suuri muutos siis muutaman viikon takaiseen jolloin nukahtamiseen meni ainakin puoli tuntia joka piti istua vieressä (koskea ei saanut, vain istua) ja yöllä hyppäsin tytön luona vähintään 3 kertaa joista kerran tyttö valvoi n. tunnin. Onneksi usein ennen mun nukkumaanmenoa mutta joskus myös aamuyöstä.

Toinen saman ikäisen lapsen äiti tuskaili levottomien öitten kanssa jo kolmatta kuukautta kun edellisen kerran olin hänen kanssaan juttusilla... Silloin heillä alkoi helpottaa.

-minskuliina

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on sitä vaihetta kestänyt, mutta vielä ei taida helpottaa. Nyt tyttö 1 v 10 kk ja on sitä jo jatkunut kuukausia. Tyttö ei oikein ole koskaan väsynyt. Nukuttamiseen menee ehkä ½-1 tunti sekä päivällä että yöllä. Yöllä herää 1-3 krt tai ei ollenkaan. Silloin nukuttamineen menee 15 min- 1 h. Tiedän, että tämä on vaihe ja päiväunia ei saisi jättää pois, mutta odottavan aika on pitkä. Voisi toisiaan joskus kokeilla aikaisemmin nukuttamista.

Vierailija
4/9 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vasta esim. viikon ja tosiaan alkanut yhtäkkiä, niin kannattaa miettiä, onko lapsi kipeä. Esim. korvatulehdus?

Jotkut lapset kyllä jättää päiväunet pois jo alle 2-vuotiaina. Varsinkin kotihoidossa. Suurin osa ei, mutta näitä vähäunisiakin löytyy.

Vierailija
5/9 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittelinkin aiheesta jo aiemmin, aika vähän vastauksia taisi tulla. Meillä ongelmia on jatkunut kohta kuukauden verran, mutta parempaan suuntaan ollaan menossa. On jo ollut kokonaan nukuttuja öitä ja välillä nukahtaminenkin sujuu kohtalaisen kivasti, vaikka välillä neitokaisemme (nyt 1v7kk) jätti päiväunetkin väliin; nyt ne taas nukutaan entiseen malliin. Hommassa tuntuu olevan ydinasiana se, että lapsi pelkää jäädä yksin sänkyynsä, eikä suostu rauhoittumaan. Yhtenä pahimpana yönä kyllästyin ja kävin irtopatjalle tyttömme viereen nukkumaan (hän nukkuu omassa huoneessaan) ja se rauhoitti kummasti. Hissukseen yritän saada hänet tajuamaan, että isi ja äiti ovat ihan lähellä, vaikkei heitä joka hetki näkyisikään nukkumaanmenoaikaan.

Voimia meille kaikille! :)

Vierailija
6/9 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta johtui todennäköisesti hoidon aloituksesta ja sitä kesti parisen viikkoa. Toivottavasti ei tulisi enää tuollaista vaihetta, kun oli se kyllä rankkaa nukuttaa parikin tuntia. Ja sit yölläkin poika piti hereillä ja aamulla sit taas piti jaksaa töihin. Huoh. Onneksi nyt näyttäis olevan takanapäin. *koputtaa puuta*

Vierailija
7/9 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...taalla pain sita on kestanyt jo yli 2kk! Tyttomme on 1v.9kk. Aina on ollut univaikeuksia, mutta syksylla meni monta kuukautta etta paivaunille nukahti heti kun paa koski tyynya ja younille meni niin, etta lahetti lentosuukkoja aidille ja nukahti itsekseen sankyynsa jne. Ihan samanlainen rytmi on edelleen, mutta jostain syysta nukuttaminen vain pahenee paiva paivalta! Toisaalta nukkuu yonsa paremmin kuin ennen...

Joudun siis valilla makaamaan pimeassa huoneessa yli tunnin ennen kuin nukahtaa. Ei itke ollenkaan, mutta ei vain halua olla yksin ja pitaa kadesta kiinni kunnes nukahtaa. Oisin heraa pitamaan kiinni (nukkuu mun vieressa)...Paivaunille mentaessa sen sijaan TODELLA protestoi ja olen jopa joutunut pitamaan " vakivalloin" aloillaan etta saan nukkumaan! :( ja yleensa nukkuu vain n.tunnin verran.

Ei ehka kovin lohdullinen vastaus....? Laheta mulle sahkopostia, Noppapeli, tai soita! :)

xxx

Vierailija
8/9 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli poika on pian 1v7kk ja nyt pari viikkoa kestänyt kamala show. Tosin meillä poika saa nukkua äidin vieressä, koska ollaan kaksin =) mutta iltaisin menee vähintään puoli tuntia nukuttamisessa. Ei temppuile mitenkään erityisesti, mutta ei vaan nukahda..!

Yhtenä iltana kun olin istunut pojan sängyn vieressä 45min, meni hermot ja jätin sen itkemään ja menin olohuoneeseen. Siellä se sitten itki vähän aikaa, ja kun menin takaisin, istui sängyssä ja sanoi nikotellen " äiti lakastaa..." . Miten siinä sitten olet vihainen?! Olen siis siirtynyt takaisin viereen-nukuttamiseen, koska huudattamiseen minusta ei ole. Ja vaikka itse " huudattaisinkin" , poika on joka kolmas yö mummolassa, sekä vk/kk isällään, eikä siellä toimittaisi samalla tavalla kuitenkaan.

Ehkä tämä joskus helpottaa..! =)

Vierailija
9/9 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siis siltä, että tilanne menee jossain vaiheessa ohi, muutaman kuukauden tätä kyllä jaksaa. Nyt tyttö (iältään siis vuosi ja 7kk) ei ole nukkunut pariin päivään päiväunia ollenkaan, mikä on hieman helpottanut nukkumaanmenoa illalla (on varmaan silloin väsyneempi). Yöunet eivät ole pidentyneet kuitenkaan. Vähän oudolta tuntuu, että jättäisi jo päiväunet pois kun on kuitenkin vasta noin pieni. Hän ei kuitenkaan ole ollut erityisen väsynyt päivällä eikä illalla. Olen nyt yrittänyt pitää jonkinlaisen rauhoittumishetken päiväunien sijaan, luetaan kirjoja sängyssä makuullaan tms.

Ollaan myös otettu lapsi meidän väliin nukkumaan yöllä, lieneekö karhunpalvelus kaikille, mutta kun ei vaan jaksa keskellä yötä itkettää ja nukuttaa...