Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut vanhemmat keräävät lelut lattialta vaikka lapsi on ne sotkenut??

Vierailija
16.01.2006 |

En ymmärrä miksi vanhemmat siivoavat lapsen sotkut kun lapsi osaisi ne itsekin siivota. Monet ystäväpiirissäni ihmettelevät, kun meidän 2-vuotias kerää aina leikkien jälkeen lelut koppaan. Toki autetaan, mutta lapsi osallistuu aina ja ennen ei lähdetä ulos/nukkumaan ennen kun on asunto siisti. Onko tämä teidän mielestä kummallista? Olen luullut, että se on yleinenkin tapa ja meidän perheessä ei ainakaan aikuisen tarvitse väsyneenä iltaisin siivoilla kun lapsi on opetettu jo pienestä pitäen siihen että ne kerätään mitä otetaan. Ei muuten tule kaikki lelut kerralla hyllystä alas!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet niiiiin hellyttävä yhden 2-vuotiaasi kanssa :) Odotapa kun alkaa kunnon uhmaikä ja perheessäsi on lapsia 2...4kpl. Jaksatko silloin napista lelujen keräilystä? Kiltti 2v toki tykkää kerätä lelunsa niin kauan kuin haluaa, mutta on sinulla vielä monta yllätystä edessäsi...

Vierailija
2/21 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuota tenavaa pitäisi jo kohtapuoliin opettaa siihen, mutta kun se on niin paljon nopeampaa kun tekee itse...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

miski turhaan jängätä ja tapella asiasta? kyllä minä siivoan suurimman osan mutta laspeni ahkerasti auttaa,jos ei iske uhma päälle. joka ilta teen saman homman, ja sitten vanhempana sen tekee lapsi...kun on saanut esimerkin siivoamiseen.

samoinhan itse siivoan muutenkin..joten lapsi ottaa mallia minusta ja kasvamisen myötä alkaa jäljitellä tekemisiäni ja saa mallin siivoamiskäyttäytymisestä. tällä tavoin pääsen helpolla ja lapseni sitten kun kasvaa hiukan tekee automaattisesti omat hommansa ilman tappeluja koska on yksinkertaisesti kasvanut siihen.

näin säästän energiaa kun ei mene aikaa tappeluun, uhkailuun ( et pääse nukkumaan jos et siivoa..julmaa mielestäni.) ja kaikilla on hyvä olla.

ja tämä on toiminut jo kauan.

Vierailija
4/21 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miten te oikein niitä lapsianne kasvatatte?? Että tavarat saa jättää siihen mihin ne on huiskittu, ja että äiti tekee kaiken lapsen puolesta? Näättepä myöhemmin mikä on tulos. Korjatkaa ihmeessä toisten sotkut jos se on teidän mielestä oikein!ap

Vierailija
5/21 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun mielummin jättää ulkoilut, ruokailut ja unet väliin kun tekee mitä äiti haluaa. Milläs sitten uhkailet?! Meillä lapsi muuttui melkein yhdessä yössä ihanasta tottelevaisesta taaperosta pieneksi pirulaiseksi kaks vuotispäivien tienoilla.

Vierailija
6/21 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsehän siinä vanhemmat helpommalla ja lapsi/lapset oppivat siisteiksi. Pitäisi itsekin opettaa lapset korjaamaan lelunsa..

Minkä takia tästä niin moni nosti niskakarvansa pystyyn?;)

Vierailija
7/21 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtehtoisesti voin istua lasteni vieressä läpi illan ja vahtia, että siivoavat joka välissä lelunsa, tai voin vain olla ja nauttia ja tehdä jotain muutakin.

Lapset kyllä tykkäävät siivoamisesta muuten, joten en jaksa stressata. Äkkiäkös ne lelut itse kerää. Jos on kamala kaaos, niin sitten otan lapset mukaan auttamaan.

Vierailija
8/21 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei koskaan tapella asiasta, vaan se kuuluu ihan samoihin asioihin kuin että astiat viedään pöydästä pois tai että likapyykki viedään pyykkikoriin. Ei siitä tarvitse edes mainita, kun lapset on sen oppineet.

Huom. 3 lapsen äiti (5v, 8v, 9v), sille joka sanoi että monen lapsen perheessä mahdottomuus!

Vierailija
9/21 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mutta miten te oikein niitä lapsianne kasvatatte?? Että tavarat saa jättää siihen mihin ne on huiskittu, ja että äiti tekee kaiken lapsen puolesta? Näättepä myöhemmin mikä on tulos. Korjatkaa ihmeessä toisten sotkut jos se on teidän mielestä oikein!ap

ja lelut ja kaiken muunkin, mutta niin vain kävi että oppi sitä itsekin siivoamaan...ja sen teki ihan mielellän myös itse.

Vierailija
10/21 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan on se uhma siihenkin yltänyt, ennemmin tai myöhemmin.

Vierailija
11/21 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska kaikki lapset ei ole samanlaisia. Toisten kanssa saat todellakin käyttää kaiken aikasi taistelemiseen ja toiset taas vaan on kilttejä ja tottelevaisia luonteeltaan. Lapset ei vaan oo koiria, jotka samanlaisen tottelevaisuuskasvatuksen jälkeen käyttäytyy samalla tavalla. Eli kaikki ei välttämättä ole vanhempien syytä...

Vierailija
12/21 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo syy.

Meillä on lelujen keräämisestä tehty leikki. " Etsi punainen lego, missä hauva, missä vihreä palikka..." jne. Kerään leluja yhdessä lapsen kanssa tähän malliin.

Mutta... Ehkä minäkin olen jäävi kommentoimaan. Kun eihän me yhden lapsen äidit tiedetä mitään... ;)

Vierailija
13/21 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei jaksa illalla tapella vielä lasten kans ja venyttää nukkumaanmenoo vaan siivoo mielummin itte. meillä lasten pitää laittaa paikalleen se lelu, jolla leikkivät parhaillaan kun on aika mennä nukkumaan.

Vierailija
14/21 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän siivoamisesta. Kyllä lapsenikin silti siivoaa, jos pyydetään.

Vierailija
15/21 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siitä millaiset lapset on: " koita tulla meidän uhmaikäiselle sanomaan että kerää lelut" . Siivoamisen voi ottaa leikkinä kuten joku mainitsi. Ei siitä tarvitse tehdä peikkoa! Voi sanoa esim. kerää 3 lelua laatikkoon, katotaankos kuinka nopeeta legopalikat löytää laatikkoonsa, ehtiikö ne ennen dinoja? Vanhempien laiskuutta sanon minä, ihan huuhaata ruveta lapsia syyllistämään kun ovat niin villejä ja väsyneitä.

Vierailija
16/21 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikinkään varjolla ruveta siivoamaan lasten kanssa. Ehdin töiden jälkeen olemaan heidän kanssaan 2 h. Koska on jo myöhäinen ilta, niin on itsellänikin aika lailla virta nollissa, joten ihan oikeasti - mielummin teen jotain muuta. Ei se pieni sotku niin vaarallista ole.

Ja kun oikeasti lelut ei ole suurin ongelma, vaan kyllä meillä tahtoo suurin sotku tulla ympäriinsä jääneistä vaatteista.

Vierailija
17/21 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki aikuisetkaan pidä tavaroitaan paikoillaan :)

Miksi vaatia täällä palstoilla lapsilta sellaista mitä vanhemmat eivat kenties osaa tai halua.

Jokainen perhe tekee niin kuin lystää ja parhaaksi näkee.

t. itse siisteyttä rakastava kylläkin

Vierailija
18/21 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja, molemmilla uhma (2,5v ja 4,), miten se vaikuttaa lelujen kerämiseen? Pienestä asti on yhdessä kerätty, leikin varjolla aluksi. Mä en todellakaan ymmärrä, miksi lapsia passataan muutenkin nykyään niin kovasti. Meillä lapset nauttii, kun ne saa osallistua kotitöihin ja auttaa. Sillä ne oppii. Ja mitä enemmän lapsia sitä suuremmalla syyllä kai ne pitäis opettaa itse keräämään lelunsa?

Vierailija
19/21 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kanssa kerätään lelut yleensä yhdessä, mutta joskus on tullut tilanteita, jolloin olen huomannut ajan kuluneen nopeammin, kuin uskoin ja on aika tehdä jotain muuta (lähteä johonkin, syödä, mennä nukkumaan...) ja silloin kerään tavarat itse sillä aikaa kun lapset valmistautuvat siihen johonkin muuhun. Aika tiukasti pidän kiinni siitä, että leikit lopetetaan hieman aikaisemmin, mutta joskus lipsuu. Eipä tuo ole ongelma ollut.

Vierailija
20/21 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Olet niiiiin hellyttävä yhden 2-vuotiaasi kanssa :) Odotapa kun alkaa kunnon uhmaikä ja perheessäsi on lapsia 2...4kpl. Jaksatko silloin napista lelujen keräilystä? Kiltti 2v toki tykkää kerätä lelunsa niin kauan kuin haluaa, mutta on sinulla vielä monta yllätystä edessäsi...

mutta meillä ei tule kuuloonkaan se, että me vanhemmat yksin siivottais lasten sotkemiset. Meillä jo vanhimmat siivoavat itse omansa sotkunsa. Ovat siivonneet jo 5 vuotiaasta lähtien. Ainahan ovat yrittäneet uhmaikäisenä venkoilla vastaan, mutta me ollaan perusteltu lapsille miksi on siivottava. Ei ole kauaa uhmailtu vastaan.