matala hemoglobiini
Raskausviikkoja kasassa 34+6 ja hb oli viime neuvolakäynnillä 95 ja 105 kahdella eri mittauksella. Oireina ollut väsymystä, korkeampaa sykettä ja hengästymisen tunnetta. Aloitin rautakuurin neuvolan ohjeiden mukaan. Tänään ultralääkäri määräsi verikokeisiin matalan hb:n takia.
Onko muilla ollut vastaavaa ja kuinka äkkiä rautatablettien syöminen nostaa hemoglobiinia?
Kommentit (7)
Mulla on normaalistikin matala hb. Esikoistani odottaessa söin koko raskausajan rautatabletteja. Nostivat hieman hb:ta, mutta ei riittävästi. Itse en kärsinyt väsymyksestä, mutta supistelut olivat tuttuja jo aika varhain. Lisäksi synnytyksen jälkeen olin aika huonossa kunnossa juuri alhaisen hb:n takia.
Olen syönyt alhaisen hemoglobiinin takia Obsidania viikolta 20 lähtien. Obsidanin pitäisi olla hyvin imeytyvä, mutta minulla se ei toiminut. Viikolla 28 hb oli 100, aloitin Floravitalin käytön (nestemäinen rautavalmiste, jota saa luontaistuotekaupasta) ja kaksi viikkoa myöhemmin viikolla 30 hb oli noussut 110. Eli suosittelen Floravitalia tai Krouterblutsaftia (miten lie kirjoitetaan, mutta on jokatapauksessa muuten sama kuin Floravital, mutta Floravital ei sisällä sokeria eikä hiivaa).
Ja edellisistä raskauksista tiedän, että raudat saattavat loppuraskaudesta nostaa HIUKAN ylemmäs, mutta vasta synnytyksen jälkeen mulla palautuu normaaliksi.
Minulla on ollut rv 30 lähtien todella alhainen hemoglobiini, vain 105-108. Olo on ollut todella väsynyt. Normaali hemoglobiini on ollut nimittäin 150-165 raskaudenkin aikana.
Sain neuvolasta olisikohan ollut Retafer (?) merkkisiä rautatabletteja. Jouduin vaihtamaan ne, kun ne ei imeytynyt ja vatsani oli todella sekeaisin!! Nyt syön Obsidania (on ollut todella hyvä) ja nostaa hemoglobiinia jo parissa päivässä. Syön joka toinen päivä kaksi obsidan-kapselia ja joka toinen päivä kaksi meultitabs-special tablettia. Näin olen saanut nostettua arvoja vähän yli 120!!
Hanna rv 39+1
Obsidania.Inhottava vaiva,kun alkaa väsyttäämään.Kyllä mulla on noussut obsidanilla,mutta haittavaikutuksena on sitten ummetus.Ei sekään kovin kivaa.
Itselläni neljä raskautta takana, eikä hb-arvo ole kertaakaan ollut hyvä, alimmillaan 95. Söin rinnakkain useampaa eri rautavalmistetta(Spartocine, Retafer, Obsidan, Kräuterblutsaft) eli voin sanoa lähes kaikkea kokeilleeni. Toisilla vaan raudan imeytymiskyky raskausaikana on olematon, sille ei itse paljon tehdä voi. Normaaliolotilassakin hb on korkeintaan 120 eli elimistö ei pahemmin reagoinut ja synnytyksen jälkeen rauta taas imeytyi, jälkitarkastuksessa on aina ollut rautalääkkeitten avulla hb jo yli 120. Neuvolalääkärini silloin lohdutti, että jos luku pysyy kolminumeroisena, ei ole hätäpäivää. Kertaakaan en käynyt missään tutkimuksissa kun taipumus alhaiseen arvoon kerran tiedettiin.
Ja oireet ollu senmukaiset... väsymys, pahoinvointi ,pilkkuja yms.. supisteluja paljon .
rv 25+5 hb ollu 93 , aloitin silloin kunnon rautakuurin
rv 30+5 hb 96 , edelleen rautaa
rv 34+6 (just tulin tarkistuksesta ) hb 105 eli jo nousussa :) Ja rautaa edelleen
minkki 34+6