Kokemuksia Sorel merkistä?
Olen ajatellut, jos kokeilisi ensi talvena gore-tex varssilenkkareiden sijaan Sorel tms. saappaita. Kaipailen kokemuksia, kummat olisivat paremmat :). Erityisesti kaipaan kokemuksia niiltä, jotka ovat käyttäneet kumpiakin.
Kommentit (30)
Juuri palautin oma Sorelini Ellokselle kun tilasin koon 38(jalkani on 37.5) eivätkä ne mahtuneet jalkaan. En ollut lukenut arvosteluja, joissa kerrotaan että Sorelit ovat pientä kokoa. Harmittaa, kun seuraavaa kokoa ei enää ollut saatavilla.
Soreleissa on kahden vuoden takuu. Mikäli kumiosa halkeilee, saa uudet tilalle. Itsellä halkeili reilun vuoden erittäin kovan käytön jälkeen ja sain uudet veloituksetta tilalle.
Itselle ostin molemmat.Jotta tiedän mitä lapsella käytän.Sorelit on todella painavat,leveälestiset,mutta myös äärettömän lämpimät.Soreleita voi pitäö joka kelillä.Hankalahkot lapsen pukea.Mielestäni ei ole lapsen kengät,tukikin puuttuu,ja painoa ehdottomasti liikaa.
Goretexeissä on hyviä ja parempia.Everestillä paras hinta-laatu,viking ok,Reimatec vilpoinen..Myös kosteussuojattuja nahkakenkiä ollut ja villavuorisena sellaisetkin tosi kivat..
Vierailija kirjoitti:
Onko kokemuksia sorel newbie newbie saappaista ?
Mulla on nämä, ovat yllättäen olleet niin kivat etten muuta ole käyttänytkään paitsi nyt toiset sorelit tilasin ihan loskakeleille. Newbiet on helpot, kevyet ja sen verran somat että on menneet kaikkien vaatteiden kanssa oikeastaan.
Vierailija kirjoitti:
Itselle ostin molemmat.Jotta tiedän mitä lapsella käytän.Sorelit on todella painavat,leveälestiset,mutta myös äärettömän lämpimät.Soreleita voi pitäö joka kelillä.Hankalahkot lapsen pukea.Mielestäni ei ole lapsen kengät,tukikin puuttuu,ja painoa ehdottomasti liikaa.
Goretexeissä on hyviä ja parempia.Everestillä paras hinta-laatu,viking ok,Reimatec vilpoinen..Myös kosteussuojattuja nahkakenkiä ollut ja villavuorisena sellaisetkin tosi kivat..
Omat laiskan päivän piha-sorelit on tosiaan sillä irroitettavalla sukalla.Eikä se kenkä ja sukka mene samalla hiellä jalkaan.Sukassa jarru,joten erikseenkin pukeminen raskasta ;)..Mutta hyvä niillä on pihassa olla,kävellä en niillä halua koska ovat rumat ja painavat.
Älä osta Sorelleja, ne ei ole kestävät kumiosasta. (voit lukea tästä aiheesta monia keskusteluita netistä, kun googletat) Siskolla ainakin meni rikki yhden talven aikana, sai onneksi rahta takaisin. Kumimassa ei ole ilmeisesti tapeeksi laadukasta tms. eikä kestä suomen oloja, joissa lämpötila vaihtelee vähintään 30 astetta. (esim ulkona -10 kun menet kotiin, sisälämpötila +20)
Osta mielummin Merrell kengät vaikkapa patioaitasta tms. Itsellä ainakin kestänyt hyvänä jo 4 talvea! :)
Mulla on nyt neljättä vuotta käytössä winter carnival malli, koko 37.5. Normaalisti kokoni on 37-38, riippuen kengästä. Nyt aion ostaa uudet, koska sisällä oleva huopa on alkanut repeämän saumasta sen verran paljon että ei ole järkeä korjata. Yhden kerran aikaisemmin muistaakseni korjasin ihan pienen repeämän. Lähimmät uudet sisähuovat löytyi sorelin omalta nettisivulta olikohan Kanadasta tai usasta. Mutta hinta oli puolet uusien kenkien hinnasta (alehinta), niin ostan mieluummin uudet toisesssa värissä niin voin käyttää niitä huopia kummadsakin kengässä mielen mukaan. Mulla on kahdet toisetkin sorelit myös, yhdet cozy carnival mallia, mutta ei sovi hyvin omaan jalkaani. Koko 37, mutta kapeampi lesti, jonkun ajan jälkeen rupeaa sattumaan jalkaan. Noissa kahdessa mallissa siis kankainen varsi, joten ihan huoletta olen käyttänyt loskakelillä kun helppo puhdistaa. Cozy carnivalissa ei ole tuota irotettavaa sisäsukkaa. Kolmannet kengät on sellaiset korkeavartiset nupukkinahkaa olevat, joissa vähän korkeampi kanta eikä tuota alhaalla olevaa kunnossa ollenkaan joka on monissa malleissa, mutta kuitenkin vedenpitävät. Sellaiset vähän naisellisemmat talvikengät. Ei varmaan pidä niin hyvin pakkasta kuin ne muut mutta ihan kivan näköiset ja hyvät jälkaan, koko 37.5. Monesti ihmiset valittavat kylmyyttä kun on ostettu liian pienet kengät. Pitää jäädä ilmaa väliin joka eristää kylmän ilman ulos! Talvikenkään pitää myös mahtua paksumpi sukka ja mielellään myös villasukkia. En tajua miten joku voi kuvitella että kumi eristäisi kylmän mystisesti ulos. Toki vois olettaa että se huopasukka sisällä tekisi sen lämmityksen mutta soreleissa se on ainakin polyesteriä, ei villaa. Itse en kuitenkaan ole tarvinnut villasukka, mutta en kyllä kahta tuntia kauempaa ole ulkona ollutkaan noilla kengillä. Myös se että paikoillaan seisoo, viilentää jalan nopeammin, kun liike-energia ei muutu lämpöenergiaksi.
Caribousta löytyy kai malli jossa on käytetty villaa. Mutta ne ovat paljon möhkömpi malliltaan, niissä on paksumpi eristävä pohja, joka ei taivu hyvin. Nuo mitkä minulla on, ovat hyviä kaupunkikäutössä ja nillä jaksaa kävellä. Caribou villa versiota käyttää isäni pitkillä luontoretkillä eikä ole tullut kuulemma kylmä. Pienille lapsilleni en seteleitä hommaa kun ovat jäykän ja möhkön oloisia, lapsen kengissä on tärkeää että jalka pääsee liikkumaan luonnolisesti.
On hyvät ja kestävät kengät. Caribouilla lähti seitsemäs talvi käyntiin. Eivät ole mitkään kävelykengät, mutta 25 asteen pakkasissa pärjää hienosti ohuilla sukilla. Pieni miinus pohjan liukkaudesta ja narun jouduin vaihtamaan viime talvena, kun entinen rispaantui poikki. Kumin- ja nahanhoitoainetta olen aina syksyllä ja keväällä kerran laittanut. Kunto vieläkin hyvä ja uskon kestävän vielä monta kautta.
Omaan jalkaan eivät sopineet lainkaan. Liian jäykät varret, olen tottunut että varrelliset kengät joustavat edes vähän nilkkojen kohdalta. Aika tönköt ja raskaat kengät, eivät olleet hyvät pidempiä lenkkejä kävellessä. Pettymys oli, onneksi sain palautettua.