Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusavuton kyselee soseiden tekemisestä :)

15.01.2006 |

Haluaisin tehdä maitoallergikkopojallemme soseet itse sillä mahdollisuus muihinkin allergioihin on suuri.

Olen todella kädetön keittiössä joten kyselenkin että:

Mitä soseita voi pakastaa?

Tarvitseeko muuta ihmeellistä kuin keittää/lämmittää TARVITTAESSA ja sitten soseuttaa?

Ja kaikki muutkin vinkit tervetulleita!

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein itse vauvalleni soseet, ja kaikkea muuta pakastin, paitsi perunan.

Eli ensin keitetään kasvikset tai liha, sitten soseutus, ja pakastetaan esim. jääpalarasiassa, mistä on sitten helppo ottaa annospaloja, ja yhdistellä eri makuja. Jos ei ole jääpala rasioita, niin laita vaikka tarjottimelle leivinpaperin päällä " nökkösiä" pakastimeen ja sitten kun ne on jäätynyt, voit nostaa ne rasiaan tai pussiin.

Sosoetta voi tehdä esim. kesäkurpitsasta, porkkanasta, parsakaalista, kukkakaalista, bataatista yms. Lihaa soseuttaessa kannattaa laittaa sekaan vähän lihan keitinlientä, niin liha " soseutuu" paremmin.

Ei muuta kuin rohkeasti kokeilemaan!

Vierailija
2/3 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hyvin olen soseita päristellyt sauvasekoittimella kuitenkin! :)

Olen myös pakastanut kaikkea muuta paitsi perunaa, sitäkin kuulemma voi pakastaa, jos sekoittaa sen valmiiksi jonkun toisen kasviksen kanssa.

En muista, kirjoittiko edellinen vastaaja, että myös kasviksia muussatessa kannattaa laittaa joukkoon keitinvettä, muuten tulee aikas kokkareista. Isompia annoksia pakastettaessa folioiset muffinssivuoat ovat hyviä, foliota päälle vaan suojaksi ja siihen on helppo myös tussilla kirjoittaa, mitä mosoa vuoasta löytyy. Ja pienempiin satseihin jääpala-astiat ovat tosiaan hyviä. Niistä olen sitten ruuan jäädyttyä irroittanut palat isompaan kippoon, niin jääpalarasiat on saanut uudelleen käyttöön.

Iltaisin otan jääkaappiin aina sulamaan seuraavan päivän satsit, meidän poika kun on " vähän" malttamaton nälän yllättäessä. On hiukan nopeampi lämmittää valmiiksi sulaneita ruokia kuin alkaa lämmittämään umpijäisiä mosoja. :)

En todellakaan ole mikään keittiöihme, joten kyllä vähän mieltä lämmitti, kun eilen yritin kylässä tarjota pojalle kaupan porkkana-peruna-sosetta mutta sepä ei pojalle maistunut yhtään, vain äidin omat mosot ovat hyviä! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen ite näin: 400g lihaa (possua, nautaa tai kanaa) keitän silleen et ne peittyy vedellä (n5min); sit lisään 6 isoa perunaa pieninä kuutioina (n10min); sit lisään muita kasviksia pakastepusseista tai tuoreina (tuoreet porkkanat kantsii laittaa pieninä kuutioina samalla ku perunat). Keittelen yhteensä n20-25 min, otan liemen talteen, ensin survon käsisurvimella et peruna ei mee liisteriksi, sit surautan sauvalla ja ohennan tarpeen mukaan liemellä. Teen aika hienoa sosetta. Meidän muksu tykkää ainakin!

Tässä vielä ateriaesiemrkkejä:

* 400 g broileria, 6 isoa perunaa, kukkak-parsak-porkkana (450g) pussi

* 400g broileria, 6 isoa perunaa, 3 porkkanaa, maissia pussi (200g)

* 400 g kinkkusuikaleita (ei pizzakinkkua!), 6 isoa perunaa, 3 porkkanaa, parsakaalia (pussista tai tuoreena)

* 400g nautasuikaleita, 6 isoa perunaa, herne-maissi-porkkanaa 2x250g

Kasviksia maun mukaan! Ja ite oon laittanu perunaa, meidän muksulle se kelpa pakastuksen jälkeenkin. Omasta mielestä ruokien maku on hyvä, niitä aikuinenkin pystyy puistattamatta maistamaan, toisinkun kaupan soseita. Laitan tyhjiin lasipurkkeihin n 90 g, sen verran meidän muksu jaksaa kerralla syödä. Omatekoiset on kaupan soseita tuhdimpia, kaupan soseissa taitaa olla eniten vettä! Ei kun pata porisemaan vaan!