Minkälaiset kirjoitus tai kielioppivirheet häiritsevät sinua eniten?
Kommentit (17)
Vaikkei kielioppivirhe olekaan, niin usein täällä saa lukea huonosti jäsenneltyä tekstiä, jossa ei laisinkaan jaksotusta ja kirjoitettu todellakin " free flow" ja niistä en saa mitään irti. (esimerkkitapaus vittuileva sektiolääkäri polvileikkauksessa)
Aika huvittavaa, että sellaiset ihmiset, jotka puuttuvat kirjoitusvirheisiin kuten enään tai sydämmen, kirjoittavat kuitenkin itse murteella. Eihän sekään ole oikeaa suomenkieltä..
Puhutaan lukioista, vaikka kyse olisi lukijoista. Sanalle voi tulla ihan eri merkitys, jos j puuttuu. Toinen omituisuus on Huuto.netissä usein esiintyvä sana hiaton, ikään kuin hiha-sana osallistuisi astevaihteluun.
Virheet eivät minua häiritse, mutta jos on kilometrin pituinen lause ilman pilkkuja, niin sitä ei jaksa lukea, ellei siinä ole pilkkuja.
1) Yhdyssanojen erikseenkirjoittaminen
2) tuntuu mukavaLLE, kuulostaa kivaLLE, haisee pahaLLE jne
Vierailija:
Minkälaiset kirjoitus tai kielioppivirheet häiritsevät sinua eniten?
Kirjoitus sanan jälkeen pitää olla VÄLIVIIVA
kirjoitus- tai kielioppivirheet
Pilkkujen omituinen käyttäminen häiritsee minua.
Puuttuva pilkku ei häiritse ollenkaan niin paljon kuin omituiseen paikkaan sijoittelu. Vaikka se, kun kirjoitetaan laulun sanoja ja jostain ihme syystä vedellään sinne pilkkuja taukojen kohdalle.
Sekin pännii joskus kun käytetään sanoja joita ei ole olemassa ja joita ei koskaan puheessa käyttäisi edes se kirjoittaja. Yritetään vaikuttaa älykkäältä ja taivutellaan kieltä sitten tunnistamattomaksi.
Sivistyssanojen käyttäminen on yleensä turhaa ja niitä ei sivistynyt ihminen viljele ympäriinsä, jos omassa kielessä on käyttökelpoinen sana olemassa.
Ja tuommoiset sekavat lauseet kuten yllä ottavat päähän. Eikö voisi miettiä ennen lauseen kirjoittamista, mitä on asiana, etteise lause alkaisi viedä kirjoittajaa?
Niin!
*enään
*ketä (siis kun käytetään kuka sanan sijasta- äärettömän yleistä nykyään). ' Ketä on käynyt Linnanmäellä?'
* Yksi kaveri harrastaa murrekirjoitusasua kaikessa viestinnässään. Lauseet menevät suurinpiirtein näin: ' Ensin Mika ja Maija tulivatten meille kylään.' ' Sitten he menivätten käymään siskoni luona' siis mikä helvetin -vätten, -vatten.
ja lauseet, joiden sanajärjestys on päin pyllyä. Esim. " Pojat ostivat uudet sukset, jotka olivat yläasteella." (Jos siis tarkoitetaan että pojat olivat yläasteella.)
En tosin jaksa kovin paljon ärsyyntyä toisten kielivirheistä, sillä kirjoittajallahan voi olla jokin ymmärrettävä syy tekemiinsä virheisiin. Jos kirjoittaja vaikkapa ei kirjoita omaa äidinkieltään tai on lukihäiriöinen, on todella vaikeaa kirjoittaa virheetöntä tekstiä. Joku puolestaan kirjoittaa tänne tavallista huolimattomammin, sillä tämä palstahan kuitenkin on epävirallinen nettifoorumi.
Minkähänlainen ihminen muuten herkimmin ärsyyntyy toisten kielivirheistä? Itse olen äidinkielen opettaja ja kielentutkija ja suuri osa kavereistani on kollegoitani. Tuntuu siltä, että me kielenkäytön ammattilaiset suhtaudumme paljon rennommin ja suvaitsevaisemmin toisten kirjoittajien kielivirheisiin. Tietysti me huomaamme virheet helpommin, mutta suhtautumisemme niihin on lähinnä analyyttinen eikä ärsyyntynyt.
yhdyssana virheetkin ovat lähinnä huvittavia, samoin se, kun tiettyihin sanoihin ei osata kirjoittaa J:tä. Tässä yksi päivä oli lehdessä ilmoitus myytävästä mönkiästä. ;)