Mitä tarkoittaa neuvolan käyrissä -7?
Poika tällä hetkellä neuvolan pituus/painokäyrällä -7. Tarkoittaako tämä, että on 7% kevyempi kuin tämän pituiset keskimäärin vai mitä? Tiedän, että -10 käyrä on vielä hyväksyttävä, mutta kiinnostaisi tietää, mitä tämä luku tarkoittaa?
Kommentit (8)
 En ole asiasta täysin varma mutta viimeeksi sain tälläisen käsityksen neuvolassa ollessamme....eli meidän likka nyt 10kk ja menee painokäyrällä -8. Ymmärsin että pituuteen nähden on siis ns. normaalia painoa 800g kevyempi. Eli jos pituutta nyt 72 ja painoa 8300g niin keskiverto vauva painaisi 9100g.
 Neuvolatäti sanoi että on hyväksyttävää että menee -15 tai +15 käyrällä.
 Tiedä sitten, lasten ruumiinrakenne, perintötekijät sun muut vaikuttaa asiaan....ja joillain tulee noita pituuspyrähdyksiä ja paino saattaa ykskaks mennä miinukselle.
 En ole siis asiasta varma mutta näin asian ymmärsin.
 http://www.verkkoklinikka.fi/laskurit/kasvu/index.xsp?
 Olen ymmärtänyt, että +20 käyrällä ollessa mun lastani kevyempiä (suhteessa pituuteen) on 70% ikätovereista, ja vastaavasti jos olis -20 niin lasta kevyempiä olisi 30%. Auttoikohan yhtään.. Kysy ensi kerralla neuvolassa että selittää kunnolla :)
 Tämä suoraan tuollaisesta kasvukäyräpaperista :)
 " Pituus arvioidaan suhteellisena pituutena, eli miten paljon se standardideviaatioina (SD) poikkeaa samanikäisten keskipituudesta. Painoa tarkastellaan suhteellisena painona, eli miten paljon se prosentteina poikkeaa samanpituisten keskipainosta. Keskipainoisten arvot ovat 0SD ja 0%."
 Eli minä tulkitsisin niin, että -7 on 7% kevyempi kuin ikäisensä juuri tuolla paino suhteessa pituuteen (=suhteellinen paino) käyrällä...Koska tuo 0 on se keskiarvo.
 96% normaaliväestöstä sijoittuu välille -2,0 - 2 ja 68% -1,0 - 1,0.
 Hah...Tulikohan tähän mitään tolkkua :)
 Parasta varmaankin se vielä neuvolasta kysäistä, jos sen siellä sattuisivat tietämään...;)

maaly:
Tämä suoraan tuollaisesta kasvukäyräpaperista :)" Pituus arvioidaan suhteellisena pituutena, eli miten paljon se standardideviaatioina (SD) poikkeaa samanikäisten keskipituudesta. Painoa tarkastellaan suhteellisena painona, eli miten paljon se prosentteina poikkeaa samanpituisten keskipainosta. Keskipainoisten arvot ovat 0SD ja 0%."
Ja tuossa pitäisi siis lukea .. Keskikokoisten...eikä siis painoisten. =)
 Eli siinä pituus/painosuhteen käyrässä lukema -7 tarkoittaa, että saman pituisista lapsista 57 % on painavampia ja vastaavasti 43% kevyempiä kuin sinun lapsesi. Hyväksyttävinä rajoina jotkut pitävät väliä -10 - +10, toiset hieman suurempaakin. Rajoihin katsotaan hieman eri tavalla riippuen lapsen nauttimasta ravinnosta. Rintaruokituilla on taipumusta olla lähempänä -10 ja korvikeruokituilla lähempänä +10. Pelkästään noihin prosentteihinkaan ei tuijoteta, vaan kehittymistä katsotaan kokonaisuutena eli ravintoa on riittävästi, jos lapsi kasvaa pituutta jne.
 Pituutta pelkästään katsotaan ennusteluokissa eli ..., -2, -1, 0, 1, 2,... ja nämä luokat taas liittyy johonkin " aikuispituuteen" , siis aikuisiän pituuksiin. Ovat luonnollisesti naisille ja miehille erilaiset.
 Näin siis olen ymmärtänyt.
Kiitos selvennyksestä tuota pituus - käyrää kohtaan. Meillä juuri siinä tuo -2, painossa ja pään kasvussa -1(onkohan se sitten mikä käyrä...)
Eiköhän tämä vähän selventänyt. Eli prosenteista siis on kysymys!
jos joku tietää, mäkin odotan innolla vastausta...
Meillä poika kasvaa kanssa varsinkin pituuden osalta miinus käyrillä (myös kyllä pää ja paino miinuksilla).
Mä en myöskään ihan ymmärrä mitä noi arvot on, enkä varsinkaan sitä miksi niitä kytätään jos lapsi muuten voi hyvin?
jos joku tietää...