Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sektio puudutuksessa

13.01.2006 |

Minulle joudutaan tekemään sektio ja nyt minulle kerrottiin, että sektio tehdään spinaali- ja epiduraalipuuduksen yhdistelmänä. Kerroin, että pelkään piikittämistä selkäytimen lähellekään, mutta hoitaja ilmoitti vain yksikantaan, että: " meillä ei tehdä suunniteltuja sektioita narkoosissa." Voisitteko kertoa minulle ystävällisesti KAIKEN mahdollisen tälläisen yhdistelmän laitosta mahdollisimman yksityiskohtaisesti, jos onnistuisin pääsemään pelostani edes vähän (tällä hetkellä tuntuu siltä, että synnytän yksin kotona kertomatta kenellekään ja riskeeraan oman ja lapseni hengen...).

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

, komplikaatioita näistä tulee todella vähän ja yleisin on päänsärky, joka voidaan hoitaa. Toivottavasti pääset pelostasi.

Lähes kaikki navan alapuoliset elektiiviset leikkaukset (siis esim. suunnitellut sektiot, polvien ja lonkkien toimenpiteet, verisuonikirurgia) tehdään nykyään puudutuksissa. Joten tämän vuoksi hoitaja on sinulle noin sanonut, toki kannattaa ottaa yhteyttä anestesialääkäriin, jos asia tuntuu ylitsepääsemättömältä ja keskustella hänen kanssaan asiasta.

Jos yhtään lohduttaa niin voin kertoa, että yleisanestesian (nukutuksen) riskit ovat suuremmat kuin puudutusten. Ehkä tämän tiedon sisäistäminen auttaa miettimään kumpi olisi parempi. Sen lisäksi puudutettuna pääset ' osallistumaan' laopsesi synytymään eri tavalla, näet hänet heti, sen sijaan, että heräät heräämössä parin tunnin kuluttua pökkyrässä.

Vierailija
2/7 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hyvin menivät kumpikin. Minä myös pelkään tuota leikkaukseen valmistelemista todella paljon, nyt odotan kolmosta ja olen jo nyt miettinyt paljon miten selviän taas tuosta. Oikeasti se EI satu, siksi en ymmärrä mitä siinä edes pelkään. Mulla oli ainakin ihan mahtava leikkaussalihenkilökunta kakkosen kanssa (esikoinen syntyi kiireessä, siitä ei ole juuri muistikuvia), henkilökunta kyseli kokoajan vointiani ja yksi hoitaja erikoisesti oli vieressäni ja selitti mitä tapahtuu jne.. tuntui todella turvalliselta.

Leikkaava lääkäri tuli esittäytymään myös sermin taakse ennen kuin aloitti leikkauksen. Mieheni istui pääni vieressä ja yhdessä jännitimme tulevan lapsen syntymää.

Mielestäni puudutus on parempi vaihtoehto paitsi turvalluusen takia niin myös siksi että oikeasti olet läsnä lapsesi syntymän hetkellä ja saat vauvan syliin hetimiten. Loppuleikkaus menikin sitten minulta ohi kun vain ihastelin vauvaani siinä sylissä! Niitä hetkiä en ikinä tule unohtamaan kun katsoin tyttöäni silmiin ja hän minua takaisin, se oli niin rauhallinen hetki (noin vartti) vaikka minua samaan aikaan kursittiinkin kasaan takaisin.

Suosittelen lämpimästi tuota puudutusta!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen lapseni syntyi hätäsektiolla narkoosissa ja minä en tarvinnut oikeastaan ollenkaan kivunlievitystä leikkauksen jälkeen. Nytkin kaikki olettavat että pelkään kipua tai pistämistä, mutta oikeasti kyse on siitä, että pelkään puudutuksen sivuvaikutuksia, jotka järjella ajatellen tiedän erittäin harvinaisiksi (valitettavasti pelkojen kanssa on kovin vähän tekemistä järjen kanssa...). Pelkään eniten sitä, että koska jännitän niitä sivuvaikutuksia, niin en pysty olemaan paikallani pistohetkellä ja sitten todella menee pieleen. Minulle on aikaisemmin tehty myös kaksi leikkausta paikallispuudutuksessa ja kummallakaan kerralla en tarvinnut esim. esilääkitystä. Nyt on tosiaan vain kyse siitä, että minulla on täysin järjetön kammo siitä, että pisto tapahtuu väärin ja halvaannun. Eli voisiko joku vielä kertoa esim. että laitetaanko ensin jotain sumutettavaa puudutetta pistettävälle alueelle (auttaisi, jos en tietäisi koska ollaan lähellä selkäydintäni)?

Vierailija
4/7 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän pelkosi, samaa mäkin olen miettinyt, siis tuota halvaantumista. Mulla kävi kakkosen kanssa heräämössä niin että puudutusaine lähti pois, eli jalat alkoi liikkua ja olo normalisoitua mutta sitten yhk kaks puudutus alkoikin nousta takaisin varpaista ylöspäin, niin että olin ikäänkuin halvaantunut (itse luulin näin). Jouduin olemaan viitisen tuntia heräämössä kunnes puudutusaineet " häipyivät" .

Ikinä en saanut selitystä mistä tuo johtui?

Lukuunottamatta tuota outoa tapahtumaa, voin ihan hyvin, osastolle päästyäni olin pirteä ja sain vauvan heti rinnalle. Siihen saakka vauvaa oli syöttänyt mieheni ja isäni pullosta!

uskon että riski halvaantua puudutuksen laitossa on varmasti minimaalinen, en tiedä, kait jostain löytyisi infoa kun alkaisi googlettamaan..

Vierailija
5/7 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehtiin kiireellinen sektio puudutuksessa ja oli ihan hyvä kokemus. Toipuminenkin oli nopeampaa sektion jälkeen kuin esikoisen helposta alatiesynnytyksestä.

Sen jälkeen kun vauva oli autettu ulos, tuli minulle pahoinvoinnin tunne, ja yritin oksentaa mutta eihän mitään tullut ulos vatsa tyhjänä ja puudutettuna. Se oli ainoa " ilkeä" tunne sektion aikana, mutta sekin pahoinvointi saattoi tulla ihan helpotuksesta kun kuulin vauvan itkevän (syntyi keskosena).

En oikein usko siihen että ihminen noin vain halvaantuisi vaikka hieman liikahtaisikin selkäydinpuudutusta laitettaessa. Kun pitäähän selän mennä suunnilleen poikki ennenkuin sitä halvaantuu, luulisin... Ei kai sitä neulalla saa ihan helposti " rusautettua" ! Jos menee huti niin pistää uudestaan.

Pystyisitkö menemään pelkopolille juttelemaan asiasta? Tai ainakin selvittää että voiko selän ihon tosiaan puuduttaa ennen selkäydinpuudutusta pelkosi vuoksi. Iho pestään sellaisella ruskealla puhdistusaineella ennen puudutusta, mutta en tiedä alkavatko sitä ennen puuduttamaan ihoa.

Tsemppiä!

Vierailija
6/7 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

He ovat siellä potilaita varten ja usko minua, tulevat varmasti juttusille jos haluat. Saat tarkan selvityksen toimenpiteestä.

Äläkä huoli. Hyvin se menee.

T.Tiiti74, yksi hätäsektio luonnolisesti nukutuksessa, kiireellinen sektio spinaalipuudutuksessa.

Vierailija
7/7 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Minulle tehtiin hienosti mennyt suunniteltu sektio 2004. Pelkäsin JÄRJETTÖMÄSTI. Pelko hallitsi elämää monta kuukautta. Enää en pelkää, ja olisin valmis samaan uudelleen.

Kommentteja kysymyksiisi:

-Alue uudutetaan pienellä neulanpistolla, ennen kuin varsinainen epiduraali laitetaan. Et siis tiedä milloin, ja voit pyytää lääkäriä olemaan kertomatta.

-Sain, koska jaksoin ponnekkaasti vaatia, esilääkityksen. Tämän ansiosta ei paikallaan pysyminen puudutusta laitettaessa ollut vaikeaa. En paljon muistakaan koko tilanteesta, koska syntymäisillään oleva esikoislapsi vei onneksi ajatukset.

Itse keskustelin anestesialääkärin kanssa kaksikin kertaa ennen leikkausta, koska olin niin sekaisin pelosta. Sain käydä jopa leikkaussalissa " tutustumassa" , mikä minun kohdallani ei ollut hyvä juttu. Mutta he yrittivät kaikkensa parhaakseni! Ole aktiivinen ja puhu peloistasi. Siitä on hyvin paljon apua.

Halaus!