6vko:sesta vauvelista(kaverini) kyselisin...
eli vauva on ollut syntymästään(syntyi rv 38+2) saakka kovin itkuinen ja alussa huusikin suoraa huutoa tunteja eikä mikään tahtonut auttaa.Epäilimmekin koliikkia mutta nyt se on hiukan helpottanut mutta melkein aina hereillä ollessaan vauva ähisee ja puhisee ja on aivan kuin ummessa ja tuskaisenkin oloinen.Kakkaa ei ole tullut muutamaan päivään(tiedän normaalia tällaisella täysimetyksellä olevalla lapsella) mutta tänään oli tullut sellaista siirappimaista paksuhkoa tahnaa aivan kuin pursottimesta.Kuullostaako normaalilta?Muutenkin aina ennen pumppaa tai kakkaa hän itkee.Käytössä on Disflatylit,myös Cuplatonia ovat kokeilleet.Mallasuutetta muutaman päivän mutta jättivät sen pois pari päivää sitten.kannattaisikohan sitä kuitenkin jatkaa?Neuvolasta opastivat Rela maitohappobakt.ostamaan ja ne ollet käytössä muutaman päivän.Muutenkin sanoivat siellä että jos oireilu jatkuu niin voisi siirtyä kiinteisiin 3kk iässä.Mitä tästä mieltä?Miten se auttaa?Voiko olla maitoallergiaa?Kiva jos joku viittis kertoa omia kokemuksia tai neuvoja.Kurjaa nähdä tää meen tuleva kummilapsi:) aina surullisena :(
Kommentit (4)
En osaa sen kummemmin neuvoa teitä ongelmassa.. olisin ehdottanut tuota mallasuutetta, se nimittäin auttoi meidän tyttöä. Mutta " varoitan" vaan Rela-dropseista; ne laittoi neitimme masun ihan tukkoon. Helpotti huomattavasti kun jätimme pois. Olen kuullut samaa joiltakin muiltakin. Mutta joillekinhan varmaan sopii tosin hyvin! Pitää vain kokeilla.
Kielo ja tyttö 9vk
Kokeilin niitä Relan-tippoja ja ne oikeestaan vaan pahens asiaa. Sitte päätin kokeilla itse ottaa niitä tippoja aamuisin ja annoin muutaman päivän neidille mallasuutetta. Noilla sain neidin vatsan toimimaan päivittäin. Nyt siis otan itse sen relan-tipan aamuisin, mallasuute jäi historiaan.
Kuulostaa kovin tutulta. Meillä ovat molemmat lapset oireilleen kuvailemallasi tavalla kuten ystäväsi lapsi nyt. Molemmilla lapsilla myös todettiin altistuksessa maitoallergia (tytöllä suolistopohjaisena ja pojalla sekä suolisto- että ihopohjaisena allergiana). Muistan kuinka eräs hoitaja sanoi minulle synnytyslaitokselta lähtiessämme tämän toisen lapsen kohdalla että hänen mielestään lapsellamme ei ole aivan kaikki kohdallaan koska huusi jo sielläkin yöt ja päivät läpensä. Arvasin jo silloin että maitoallergia tässä on kyseessä koska olin jo toista kertaa " samassa veneessä" .
Neuvolassa puhuin epäilyksistäni molemmilla kerroilla eikä minua otettu vakavasti joten yksityisen kautta sain pikaisemmin avun. Maksoi tietysti monta kertaa enemmän kuin kunnallisella puolella hoidettaessa mutta vakuutus kattoi kulut ja ongelma alkoi pikku hiljaa poistumaan kun saatiin sopivammat maidot apteekista käyttöön.
En silti tietenkään voi sanoa varmaksi onko ystäväsi lapsella sama syy takana kuin meillä oli mutta kuvailemasi oireet vaikuttavat niin tutuilta.
Hyvin tärkeää on myös saada nopeasti jotain apua ystävällesi koska kokemuksesta tiedän että siinä palaa muuten äkkiä loppuun jos ei apua ole saatavissa kun sitä tarvitsee kipeästi.
Toivottavasti ystäväsi vauvan oireiden syy selviää nopeasti ja oikein hyvää lopputalvea kaikille!
Toivottelee Sokeripulla sekä lapset 4v 4kk ja 7kk.
Kovasti punnertaa ja pukertaa varsinkin aamuyöstä vatsaansa, mutta ei kuitenkaan itke. Kuitenkin häiritsee ainakin minun unia kovasti ja koitan helpottaa hänen oloaan vatsaa hieromalla.
Eli ehdotan ainakin
a) kunnon röyhtäyttämistä syötön jälkeen (yöllä en jaksa/viitsi herättää lasta ja siitä meillä ainakin suurelta osin johtuu)
b) nukkumista pienessä pystyasennossa (jotain kohottavaa sängyn alle)
c) vauvahierontaa (kannattaa opetella itse eli mm. vatsan hierominen myötäpäivään auttaa suolen liikettä)
Meillä tuli valtaisa kakka iltapäivästä, kun lääkäri paineli neuvolassa aamupäivästä vatsaa. Eli jotenkin meilläkin taisi olla vatsa " ummessa" .
Niin ja ilmavaivaa tuntuu meillä olevan aika paljon myös. Olen miettinyt, että omassa ruokavaliossani voi olla jotain, joka ei vauvalle sovi.
Voi koittaa jättää pois appelsiini tuoremehut, suklaa ja kaakao ainakin. Nämä aiheuttavat usein oireita lapsille, kun täysimettää.
Toivottavasti itkuisuus helpottaa.