Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten lasken työmatkakulut (omalla autolla)?

Vierailija
12.01.2006 |

Eli jos työmatka on 13 km/suunta, paljonko laitan verokorttilaskelmaan työmatkakuluiksi?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo 13 kilsaa edes takas on 26 km/päivä. Jos teet 5 päivästä viikkoa, niin kerro tuo 26 X 5 ja ynnää jne.. Ota huomioon kuukausi- ja vuositasolla, oletko lomilla milloin ja kuinka pitkään, jolloin autoilu jää tekemättä. Katso verottajan sivuilta tuo autolla korvattava työmatka per km. Ota myös huomioon, onko sulla oikeus tehdä vähennystä oman auton käytöstä, vai menisikö bussit työpaikan suuntaan?

Tarvittaessa tee kirjallinen selvitys verottajalle auton käytöstä ja pyydä dokumenttia myös työnantajaltasi.(sun pitää roudata työsi puolesta paljon tavaraa mukana etc.) Jos sulla muuta auton käyttöä työsi takia työpäivän aikana, niin voisin suositella sua käyttämään ajopäiväkirjaa, jollet sitä jo käytä. On meinaan hyvä tapa pitää kirjaa työajoista ja laskuttaa työnantajalta omansa pois ja samalla saada selkeä ajodokumentti verottajalle työmatkavähennyksiä varten.

Tässä vaan vinkkiä sulle ja muille työmatkavähennysten kanssa pähkiville autoihmisille.

T:Meeri, joka kanssa työmatka-autoilee...

Vierailija
2/5 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

26 km x 0,21 e x 22 pv x 11 kk = 1.321,32 e.

Ennakkoperintä ei sido lopullista verotusta eli jos haluat verokortille km-korvaukset huomioon, se ei tarkoita sitä että saisit ne lopullisessa verotuksessa samansuuruisina. Täytyy olla peruste oman auton käytölle eli jos julkiset kulkuneuvot eivät käy. Odotusaika päivässä täytyisi olla 2 tuntia tai kävelymatka pysäkille 3 km. Se, että työssä tarvitsee autoa esim. työkalujen kuljettamiseen, ei ole peruste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun olisi pitänyt olla tarkempi selityksessäni; omalla kohdalla, kun olen perustellut oman auton käytön, niin joudun sukkuloimaan useiden toimipisteiden väliä nopeallakin ' hälytyksellä' ja omat työpaikkani toimipisteet sijaitsee usemman kunnan alueella eli bussilla kulkeminen ei onnistu ja mulla mukana saattaa olla vaikka mitä matskua, jota en pysty kuljettaan muuta kuin auton peräkontissa. En ole raksamies, mutta tavaraa riittää.

Verottajan kanssa saa olla tarkka. Käytännöt vaihtelee eri verotoimistojen suhteen, näin ainakin kokemuksena oman työpaikkani ihmisten kanssa juteltuani. Kaikesta tekemisestä selvitys ja hyvä peruste ja pohjaten verottajan tietoihin, niin ei pitäisi tulla yllätyksiä.

Kiitos 3lle huomiostaan.

Meeri

Vierailija
4/5 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina olen kuullut, että julkisten kustannusten mukaan saa, ei oman auton!

Vierailija
5/5 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ihmeemmin perustellut vähennystä. Verottaja hyväksyy työmatkojen tekemisen omalla autolla, jos julkiset eivät sovi .