tuntuuko vain minusta että monet pukevat lastensa päälle ylipaljon vaatetta ulos?
luettuani muutamia pukemisketjuja, ihmetyttää todella joidenkin pänttäys parille miinusasteelle!
Tietenkin lapset on erilaisia ja jotkut hikoilee helpommin kuin toiset, mutta jos puetaan esim. -2 asteeseen villa-alusasu, villahaalari ja toppapuku, on se minusta liikaa! (ei tietty jos ihan pieni ja esim. vaan istuu). ja vaunuissa on yleensä lisälämmikettä jos pieni on vaunuissa.
Meillä on sitten varmaan lämminverisempi yksilö (poika 3½v) jolle noilla keleillä puen vaan normi collegeasun toppapuvun alle. Silti on kuumissaan kun tullaan sisälle. Löytyy myös vauva 5kk, jolla vaunuissa karvainen makuupussi ja pojalle laitan myös noille keleille bodyn sekä collegeasun tai -haalarin. Aina on lämmin ollut.
Lopuksi vielä, aloitukseni ei ollut pahantahtoínen joten anteeksi jos joku loukkaantui! =)
Kommentit (9)
mieltä, että jos lapsella on pakkasesta sisääntullessa kuumat/lämpimät kädet, on hällä ollut liikaa päällä. Samaten en käytä lapsilla toppahattuja, koska huomasin, että aina oli vähintään niskahiukset märkinä hiestä. Villakypärähatut riittää mainiosti koko talveksi. Jos on kova tuuli, laitan hupun päähän.
Siitäpä se lähtee, se ylipainon kerääminen. Arktisiin olosuhteisiin (pakkasta -5, Reimat, GoreTecit, villasilkkialusvaatteet, angoravilla-asut, toppahatut)puetut lapset istuvat hangessa syömässä lunta kuumuuteensa, eivätkä jaksa liikkua...no, vähän provoilen...;o)
että liian vähän.. =/ Mua henkilökohtaisesti ihmetyttää ne vanhemmat jotka eivät suojaa lapsensa kaulaa mitenkään! Kovallakin pakkasella on kaula ihan paljaana ja sitten ihmetellään, kun lapsi on koko ajan kipeänä..
Vierailija:
että liian vähän.. =/ Mua henkilökohtaisesti ihmetyttää ne vanhemmat jotka eivät suojaa lapsensa kaulaa mitenkään! Kovallakin pakkasella on kaula ihan paljaana ja sitten ihmetellään, kun lapsi on koko ajan kipeänä..
samaa olen ihmetellyt minäkin. Joillakin lapsilla pipo päässä eikä mitään kauluria tmv. vaan kaula paljaana.
Olen itsekin huomannut että ei välttämättä auta vaikka vetää talvitakin vetskarin kaulaan asti kiinni. Silti kylmä pääsee kaulalle. Joku poolokaulus, kauluri tms. pitää kaulan lämpöisenä.
Kun olin pieni vanhempani saivat aina kommentteja siitä että minulla olisi liian vähän vaatteita päällä. Toiset lapset oli puettu michelin ukoiksi eivätkä päässeet kunnolla liikkumaan. Kuitenkaan en ollut toisia kipeämpi, päinvastoin, olin harvemmin pois koulusta kuin muut.
Tietysti vaatteiden määrä vaihtelee sen mukaan onko kysessä vauva vai vanhempi lapsi.
Vierailija:
luettuani muutamia pukemisketjuja, ihmetyttää todella joidenkin pänttäys parille miinusasteelle!
Tietenkin lapset on erilaisia ja jotkut hikoilee helpommin kuin toiset, mutta jos puetaan esim. -2 asteeseen villa-alusasu, villahaalari ja toppapuku, on se minusta liikaa! (ei tietty jos ihan pieni ja esim. vaan istuu). ja vaunuissa on yleensä lisälämmikettä jos pieni on vaunuissa.
Yleensä oli ensin ulos mennessä lievästi kuumissaan, mutta usein vauva oli ulkona sellaiset 3-4 tuntia. Jos vauva olisi ollut ulkona vain esim 1/2 tuntia, vähempikin vaatemäärä olisi varmaan riittänyt. Pidempään ollessa kylmä ehtii iskeä luihin ja ytimiin.
Yksi kaverini myös ihmetteli meidän vauvan pukemista, mutta hänen vauvansa ulkoilu onkin vain pistäytymistä, eikä vauva koskaan nuku ulkona!
- no pitääkö ne kädet sitten olla miten kylmät, että lapsella on sopivasti? Sellaiset viileät vai jääkalikat? Kyllä mä uskon, että jos vauvan kädet ovat kylmät, ne ovat kylmät - eikä se ole kivaa!
Meidän 2-v on pikkupakkasilla yleensä puettu sisävaatteisiin ja toppahaalariin + pipo ja hanskat. Näin siis jos lapsi touhuaa itse ulkona. Jos taas lähdemme koko perheen voimin kävelylenkille, saatana pukea lapselle villapuvun alle. Tämä siksi, että parin tunnin paikallaan istumisen aikana lapsi palelee aika herkästi.
Vierailija:
- no pitääkö ne kädet sitten olla miten kylmät, että lapsella on sopivasti? Sellaiset viileät vai jääkalikat? Kyllä mä uskon, että jos vauvan kädet ovat kylmät, ne ovat kylmät - eikä se ole kivaa!
Kellään jolla on kylmät kädet ei voi olla hyvä olo. Hiki on sitten asia erikseen kuin lämpimät kädet!
lasten kylmänsiedossa on aikas paljon eroja, joten tarkkaan kannattaa tutkia, onko lapsella kylmät kädet ja jalat jne kun tullaan sisälle, ettei vaan mene liian vähille vaatteille, sitten taas tuommonen 1,5-2,5 vuotias ei saa tarpeeksi liikuntaa ulkona, jos sellaisen pukee liian paksusti, ettei raukka pääse edes kunnolla rymyämään.... että tarkkailkaa lapsianne niin kyllä se pukeutuminenkin siitä suttaantuu.
(siis minustakin tuntuu, et lapsia puetaan välillä ihan miten sattuu..)