Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaa... Voinko viedä reilun vuoden ikäisen ryhmäperhepäivähoitoon eli käytännössä päiväkotiin?

Vierailija
08.01.2006 |

Olen aivan hermoromahduksen partaalla, kun tajuan, miten lähellä tuo hoitoon vienti on. Hölmönä lupasin loppusyksystä mennä töihin maaliskuun alussa ja nyt ajatus tuntuu aivan kauhealta.

Kertokaa nyt, miten teidän pienet on päiväkodissa pärjänneet.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
08.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oikein hyvin lapsesi pärjää, tulet huomaamaan että on jopa iloinen kun saa leikkikavereita..

Töihin vaan =)

Vierailija
2/20 |
08.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköän lapsesi pärjää yhtä hyvin, kuin ne muutkin lapset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
08.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

perustelen pienellä määrällä henkilökuntaa, huonot tilat yleensä ja kamala vastuu hoitajilla, jolloin pinna kireellä,nim. kokemusta on!

Vierailija
4/20 |
08.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmiksen piha erottuu päiväkodin pihasta aidalla.

Mulla menee nyt kaikki päivät siihen, kun vaan suren sitä, että raukka joutuu sinne hoitoo. Kuulen vaan naapureilta kauheita tarinoita, kuinka siellä ei kukaan ehdi pitämään sylissä tai lohduttamaan lasta.

ap

Vierailija
5/20 |
08.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on enempi kodinomaista hoitoa.

Vierailija
6/20 |
08.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi on pienen vain hetken, kadut pian jälkeenpäin

Vierailija
7/20 |
08.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta olen miettinyt, että mitä sitten. Siinä menee hyvä työpaikka, mutta löytyyhän noita varmaan myöhemminkin. Mies ja kaikki tutut on sitä mieltä, että töihin vaan. Eli jos jätän menemättä, olen armoton luuseri muiden silmissä...

Vierailija
8/20 |
08.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi ITSESI ja LAPSEN! Jos olet pitänyt hoitovapaata vain yhden jakson, on sulla lakisääteisesti oikeus pitää vielä toinenkin... Ok, pitäisi ilmoittaa 2kk ennen kuin jää hoitovapaalle, mutta uskon että pomosi ennemmin antaa sun jatkaa suoraan kuin niin että käyt töissä kääntymässä ja jäät heti kohta uudelleen.

Ryhmiksestä muuten, meidän pihalla on ryhmis. Siellä on kolme ihan pikkuruista - saman verran kuin hoitajia. Tuolla pihalla ulkoillessa nämä pienet ovat aina sylissä, tai sitten ryömiskelevät/taapertavat hoitajien lähistöllä. Kaikkiin itkuihin vastataan heti, ja isommat leikkivät tosi nätisti pienten kanssa :) Ja kaikkiin yhteisiin leikkeihin (kuka pelkää mustaa miestä, jne) otetaan pienimmätkin mukaan, hoitajien avustuksella. Seinien sisäisestä toiminnasta en tietty tiedä, mutta jotenkin lämminhenkinen kuva jää kun katselee noiden touhuja.

Vierailija
9/20 |
08.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi oli vaikeaa, mutta sitten homma alkoi sujua. Esikoislapselle ryhmis on mielestäni hyvä ympäristö, vähän kuin sisarusparvi.

Vierailija
10/20 |
08.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodissakin ehditään pitää lapsia sylissä. Tyttäreni ryhmässä on 12 alle kaksivuotiasta ja neljä hoitajaa. Syliä riittää kyllä.

Vierailija
11/20 |
08.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehellesi ei ole muodostunut hyvää suhdetta lapseesi, älä anna sen vaikuttaa valintoihisi, jotka kuitenkin vaikuttavat lapsesi tulevaisuuteen

Vierailija:

Toisaalta olen miettinyt, että mitä sitten. Siinä menee hyvä työpaikka, mutta löytyyhän noita varmaan myöhemminkin. Mies ja kaikki tutut on sitä mieltä, että töihin vaan. Eli jos jätän menemättä, olen armoton luuseri muiden silmissä...

Vierailija
12/20 |
08.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmis on ihan eri maailman. Tiedän kokemuksesta! Lapseni on ollut ryhmiksessä (joka päiväkodin kanssa samassa rakennuksessa) ja sitten varahoidossa kesän siinä päiväkodissa... Ihan eri juttu! Ryhmiksessä hoitajilla todellakin on aikaa pitää sylissä, sillä lapset on eri ikäisiä ja kaipaa erilaista huomiota! Vauvat saa aina syliä ja vielä isompien lasten huomiota ja hoivaa sen lisäksi :) Kun omani oli se " vauva" , niin hoitajat suorastaan kilpaili, kuka sai sylittää ja toiset lapset tuli iltapäivällä kertomaan, että minä olen saanut tänään halia sun vauvaa :) Lapsi tosiaan viihtyi ryhmiksessä ihan älyttömän hyvin ja jossain vaiheessa " akasti" vain hoitajiaan, tämän aina illalla ilmoitti ennen nukkumaan menoa...

Turhaa sinä sitä töihin menoa ja hoitoon viemistä noin jänität! Se on ihan normaali osa elämää, ennemmin tai myöhemmin!

Vierailija
13/20 |
08.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna piut paut sille, mitä muut ajattelevat, ja muutama kuukausi-puoli vuotta ei maailmaa kaada työnkään suhteen.

Mutta usko pois, ihan hyvin se menee, äidillä siinä tukalammat oltavat on kuin lapsella! :-) Neuvottele miehesi kanssa, tehkää vaikka sopimus, että jos tilanne ei selkeästi toimi esim. kuukauden-parin jälkeen, niin jäät uudestaan hoitovapaalle vaikka puoleksi vuodeksi.

Vierailija
14/20 |
08.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on poika 6kk ja mietin tällä hetkellä, et mihin sen sitten vien hoitoon, kun meen töihin... Perhepäivähoitajaa oon ajatellut (yksityistä), mistään ryhmiksestä en oo kuullutkaan. Help!

Vierailija
15/20 |
08.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tutut (ja varsinkin mies) haluavat sut ulos kotoa, töihin. Joillakin alkaa kummasti pipo kiristää kotona ja ovat äreitä, vaikka eivät sitä itse huomaa.

nim. kokemusta on

Vierailija
16/20 |
08.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta 12 lasta ja 4 hoitajaa ei ole pieni määrä henkilökuntaa... Jos joku sairaslomalla tai muuten pois, niin sijainen tulee aina. Vastuu nyt on sitten neljäsosan siitä, mikä perhepäivähoitajalla, kun sitä vastuuta on jakamassa kolme muutakin... Ihan kivat tilat meidän ryhmiksessä ainakin, neilöitä ei ole liikaa (vain 75) mutta huoneisto on uusi ja soveltuu hyvin ryhmikselle. Hoitajilla ei ikinä ole pinna kireällä :) Ihania ihmisiä ovat ja rakastavat työtään! Eräs hoitaja mm. ehdotti, että hän voi kyllä vapaapäivänään ottaa lapsemme hoitoon omaan kotiinsa ilman korvausta, kun ryhmis oli 23.12. kiinni ja en olisi halunnut viedä varahoitoon!

Vierailija:

perustelen pienellä määrällä henkilökuntaa, huonot tilat yleensä ja kamala vastuu hoitajilla, jolloin pinna kireellä,nim. kokemusta on!

Vierailija
17/20 |
08.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tavallaan muutama pph tekee töitä yhdessä. Käytännössä homma toimii näin:

Ryhmiksellä on oma toimitila, ei siis kenenkään kotona. Ryhmän koko on yleensä 12 lasta (kaiken ikäisiä) ja 3-4 hoitajaa. Hoitajilta (ainakin meidän kaupungissa) vaaditaan koulutus, kuka tahansa ei pääse. Jos joku hoitajista sairastuu, tulee sijainen (kaupungilta). Jos ryhmis on kiinni, niin lapsilla on määrätty varahoito.

Rymikset ovat perhepäivähoidonohjaajan alaisia, samoin kuin perhepäivähoitajat. Joskus ryhmikset sijaitsevat samassa kiinteistössä kuin jokin päiväkoti, joskus ihan erillään esim. kaupungin omistamassa asunnossa.

Minusta ryhmis oli oiva vaihtoehto, sillä en olisi halunnut viedä perhepäivähoitajalle, kun en ketään henkilökohtaisesti tuntenut ja riski huonon hoitajan saamiselle kuitenkin on... Ryhmiksessä kun on useampi hoitaja jakamassa vastuuta ja valvomassa toinen toisiaan, niin uskon homman olevan luotettavampaa. Päiväkotiin taas en halunnut isojen ryhmäkokojen ja vähien hoitajien takia. Kesällä kun lapsi oli varahoidossa pk:ssa, niin ryhmässä oli 15 lasta ja 2 hoitajaa!!! Ryhmiksessämme siis 12 lasta ja 4 hoitajaa...

Vierailija:

Mulla on poika 6kk ja mietin tällä hetkellä, et mihin sen sitten vien hoitoon, kun meen töihin... Perhepäivähoitajaa oon ajatellut (yksityistä), mistään ryhmiksestä en oo kuullutkaan. Help!

Vierailija
18/20 |
08.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein oman esikoiseni vuoden ikäisenä ryhmikseen ja hän on viihtynyt siellä tosi hyvin. Kehityksessäkin on tapahtunut hirmuisia harppauksia. Syliä riittää kaikille ja aina on poika jäänyt mielellään hoitoon.

19/20 |
08.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin paikan rauhallisesta ilmapiiristä ja jos toisen lapsen saisin, veisin hänetkin mielihyvin samaan paikkaan. Sitten kun lapsi olisi vähän isompi, esim 5v voisin alkaa pohtia muita vaihtoehtoja. Etenkin jos ryhmässä kaikki muut olisivat selvästi nuorempia.

Kaikki ryhmikset eivät ole veljiä keskenään, joten paikkakohtaiset erot voivat olla huomattavia.

Mun mielestä ryhmiksen vahvuus on se, että siellä on eri ikäisiä lapsia. On jotenkin keinotekoista ja epäluonnollista olla vain oman vuosiluokkansa kanssa. Mutta tietenkään ei ole kivaa, jos yksittäisellä lapsella ei ole ollenkaan edes suht omanikäistä seuraa (vaikkapa 2v tyttö ja loput 5v poikia).

Vierailija
20/20 |
08.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ryhmässä eri ikäisiä, kivat hoitajat jotka ovat olleet tuolla jo vuosia. Poika tykkää selvästi, alkaa itkeä kun sen hakee iltapäivällä ja nostaa rattaisiin, haluaisi jäädä leikkimään. Syö itse (mitä harvemmin suostuu kotona tekemään), nukkuu päiväunet " itsestään" , (kotona nukutetaan puolikin tuntia kainalossa ennen kuin simahtaa) jne. Lapseni oli toinen kahdesta uudesta joka tuolla aloitti, joten hoitajat, muidenkin ryhmien, tiesivät nimeltä jo kun vietiin ja ovat innokkaita tekemään yhteistyötä.

Toki tää voi olla vain kuherruskuukautta, ja pian lapsi huomaa että tänne tullaankin piruvie joka päivä. Mutta nyt on siis neljä kertaa jo aamulla juossut iloisena lelulaatikolle.

Jos näin kivaa voi olla Helsingissä päiväkodissa alhaisen statuksen alueella, vuokrakerrostalojen kupeessa, niin miten kiva onkaan kiva ryhmis!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme