miksi neuvolassa kielletään imetys uuden raskauden myötä?
mitä haittaa on imettää taaperoa ja olla raskaana?
en ole kuullut yhtään järkevää selitystä että miksi imetys olisi lopetettava uuden raskauden ilmetessä..kertokaa te jos tiedätte?
tai oletteko imettäneet pitkällekkin ollessanne raskaana?
Kommentit (24)
että se on vaan äidin elimistölle turhan suuri kuormitus samaan aikaan imettää ja olla raskaana - jakun yleensä kaikki riskit halutaan minimoida, suositellaan imetyksen lopettamista.
Täällä Suomessakun taaperon ravitsemus ei ole mitenkään riippuvainen imetyksestä - eri asia lienee jossain kehitysmaissa.
http://www.imetystukilista.net/faq/raskaus.php
Itse imetin muutaman kuukauden raskaana ollessani. Tyttö kuitenkin lopetti itse rinnan syönnin 11kk ikäisenä. Olisin halunnut imettää vähän pidempään mutta Sini päätti näin. Taaperoimettäjäksi en kuitenkaan olisi jatkanut. Neuvolasssa sanoivat imetykseeen vain että jatka, jollei supistuksia tule.
Lila75 rv 32+1 ja Sini 1v 3kk
Samaa ihmettelen, kun olen kuullut että näin monessa neuvolassa toimitaan. Itse siis raskaana ja imetän PALJON. Omassa neuvolassamme en ole vielä kerennyt käymään, puhelimessa tosin mainitsin imetyksestä eikä nokan koputusta kuulunut. Ystäväni siskolle oli heidän neuvolastaan ilmoitettu, että 25 rv:jälkeen, jos imettää niin se on kuulemma vatsassa kasvavan vauvan ravinnosta pois tms. - Ja höpö höpö.
Itselläni on supistellut välillä imettäessä - ja niin kyllä muutenkin. Tuntuu, että mitä pidemmällle raskaus etenee, sen vähemmän supistelee imettäessä - muuten stressin ollessa kova tai voidessani pahoin tai kokiessani hekuman huippua ; ), niin saattaa kyllä kovastikin supistella. Jonkun sorttinen tottumuskysymyskin vissiin, kun imetys on kyseessä! Käsittääkseni nyrkkisääntö on, että jos supistukset ovat KIVULIAITA (eli kohdunkaulaa lyhentäviä ja -suuta avaavia tai muuten haittaa tekeviä), niin sitten kannattaisi lopetella se imetys. Samoihin nyrkkisääntöihin kuuluu se, että jos raskaus on niin riskialtis, että yhdyntä on kielletty, niin sitten ei kannata imettääkään.
Lähisukulaisimmallekin on muuten tapana imetellä tarvittaessa useampaa yhtäaikaa. Eräässäkin luontodokumentissa oliko se orankiemo, jolla oli 3v. ja 9v. poikaset, joita imetti. Sitä pientä luonnollisesti tietysti enemmän vain kuin suurempaa.
Mulla muuten kokemuksia niistä kivuliaistakin suppareista imettäessäni - viime keväältä. Itselläni oli jonkin sorttinen tulehdus tuolla alapäässä, jota hiivalääkkeellä koitin tainnuttaa, niin silloin tuli imettäessä tosi tuskallisia viiltävän polttavia supistuksia. Epäilen, että tuolloin tuli alkuraskauden keskenmenokin, koska yhtä iltana sitten tulikin kerralla lorisemalla aivan tolkuton määrä verta (kuukautiset olivat selkeästi myöhässä). Mutta nyt on hiivat hoidettu niin lääkkein kuin valkosipulilla, supistukset selkeästi turvallisia ja kaikin puolin olo ok, joten enpä näitä tämän enempää pohdikaan ; ) itse luotan omiin tuntoihini, vaistoihini, koitan elää asiallisesti kaikin puolin, niin eiköhän tämä tästä suju! Ainiin, ja aikaisemminkin tässä imetellessäni - tosin kun en ole ollut raskaana - niin jonkin sorttinen tulehdus aiheutti kivuliaita supistuksia (tosin lievempiä).
Itse antaisin vinkiksi, jos imettää ja alkaa odottamaan, niin kannattaa erityisen tarkasti pitää riittävästä syömisesta, juomisesta ja levosta huolta - se on kaiken a ja o. - Ja kyllä heti huomaakin, jos edes pikkuisen noista laistaa.. Eipä ole vaikuttanut siinä tuo isovauva ja massuvauva kärsivän, mutta itse kylläkin potenssiin kymmenen!!!
- Tiina -
Äidinmaitoon kuluu kalkkia hirvittävä määrä ja lisäksi kasvava vauva kuluttaa äidin kalkkivarastoja. Kumpi tahansa yksinäänkin altistaa äidin kalkinpuutteelle, mutta molemmat yhdessä ovat tietysti vielä pahempi juttu. Eli jos imetätä, niin ainakin kannattaa muistaa syödä kalkkitabletteja kourakaupalla ja mielellään juoda vielä maitoa riittävästi. Eihän se osteoporoosi vielä raskausaikana tule, mutta myöhemmälle osteoporoosiriskille on suuri merkitys sillä, mitä on tehnyt ja kuinka elänyt nuorena ja aikuisena (kalkin ja D-vitamiinin saanti, pomppiva liikunta, paino ja laihdutuskuurit).
Lisäksi tietysti kaikkia muitakin vitamiineja ja hivenaineita pitää saada kolmen hengen annos, eli kannattaa tarkkaan laskea kuinka paljon vitamiinipillereitä tarvitsee (rasvaliukoisia vitamiineja voi myös saada yliannoksen). Tavallisella hyvällä ruokavaliolla on vaikea päästä riittävään tasoon. Itse en missään tapauksessa imettäisi raskausaikana, koska lapsi kasvaa korvikkeillakin, mutta eipä ole ollut tarvetta miettiäkään asiaa ;)
nipon tekstiin on pakko puuttua, nimittäin nykytiedon mukaan imettäminen ei aiheuta osteoporoosia vaan päinvastoin mitä ilmeisemmin suojaa siltä!! katselin äsken sopivaa linkkiä laitettavaksi tähän yhteyteen mutta en osannut valita niistä vain yhtä joten jos asiasta kaipaa lisätietoa niin Googleen vain hakusanaksi " Osteoporosis and breastfeeding" niin johan löytyy tietoa.
Minulle sanoi nlassa sijaisth kun rupesin kuopusta odottamaan että imetys raskauden aikana voi aiheuttaa poikasikiölle, jos siis poikaa odottaa, hormoniongelmia:O!!
Oma terkkani oli asiasta, siis tuon sijaisteehoon sanomisista, todella tuohtunut ja pahoitteli että olin säikähtänyt liki itkuun asti. Tuo th sai sitten kuulema asiasta hieman palautetta.
Otin silloin myös monilta muilta tahoilta tuosta selvää (synnärin kätilöltä ja lääkäriltä, netistä jne)ja en tosiaankaan löytänyt yhtäkään linkkiä enkä asiantuntijaa joka olisi suorilta käsin sen kieltänyt, liki päinvastoin.
Jos et vuoda verta, et supistele huomattavasti, et ole aliravittu etkä km-taipuvainen niin imetystä voi jatkaa aivan hyvin myöskin raskauden aikana.
Kävimme yksityisellä Femeda lääkäriasemalla ultrassa rv8 ja myös tämä 30v alalla ollut alansa arvostettu gynekologi oli hyvin suivaantunut nlan th sanoista ja mutisi että hän ei ole ikinä törmännyt moiseen tietoon eikä siihenkään että raskauden aikainen imetys pitäisi ehdottomasti heti plustestiin lopettaa ja että on aika tavallista myös tandemimettää.
Sanoi vain että imetys raskauden aikana vastaa lähinnä tuplaraskautta ei sen " kummempaa" , riittävä ravinto ja vitamiinien saanti hyvä turvata mutta niinhän se on ihan yhtäkin odottaessa/ilman imetystä.
Meillä kävi niin että esikoinen nautti äidinmaitoa jopa niin että se oli ainoa maito hänellä yli 1v1kk ikäiseksi ja hän vieroitti itse itsensä rinnalta ollessaan lähes 1v4kk ikäinen, olin silloin rv30-31 menossa.
Minua imetys ei supistellut lainkaan.
Teena, käsittääkseni esikoisesi on n.2v tai ylikin? aiotko imettää tandemina ja ottaa supisteluistasi huolimatta riskin raskauden jatkumiselle? sinuna punnitsisin tarkkaan asian hyödyt (vaikka olet varmaan niin jo tehnytkin) ja nuo mahdolliset haitat/riskit kun lapsesi on kuitenkin jo sen ikäinen kuin on.
Pääasia ja tärkein on kuitenkin se vauva sisälläsi.
Ihan siksi kysyn ja sanon näin koska nuo supistelusi eivät ihan ookoolta kuulosta.
Että myöskin ne kivuttomat supistukset tekevät työtään siellä alakerrassa, sen sain tuta ihan henk.kohtaisestikin kuopusta odottaessani kun tuli totaalilevon paikka rv29+ kohdunkaulan lyhentymisen, paikkojen pehmentymisen yms vuoksi. Makasin n.5vkoa ja lapsi syntyikin sitten vasta rv39+:o).
Eli tätä touhua ei tosiaankaan ns. normaaleilla syömisillä hoideta. Ei edes yksistään taaperon (tai vauvankaan) imetystä, joka saa kaiken maitonsa pelkästään äidistään. - Tai ainakaan meillä. Vaikka eivät ole korvikkeet ja erityiskorvikkeet meidän kukkarossa tuntuneet, niin meikäläisen VALTAVAT, monipuoliset syömiset ja juomiset kylläkin. Vieläkin koko ajan jonkin sorttista dieettiä pittää olla, kun on itse moniallerginen samoin kuin tuo esikoinenkin. Pelkästään jo se, että litratolkulla kittaan luomumaitoa (päivässä) maksaa aivan tolkuttomasti.. Ja nyt kun on vielä raskaana huonovointinen niin vielä runsaammin kuluu ruokaa, rahaa.. koko ajan kun pitäisi vielä syödä : ). Mutta jos itseään ja noita ravintoaineiden tarvesuosituksia kuuntelee, niin kyllä tässä maassa osteoporoosilta välttyy. Ja suurin riski edelleen käsittääkseni naisella osteoporoosiin tulee siitä, että on lapsena ja ennen kaikkea teini-iässä saanut liian vähän kalsiumia ja rasittanut luitaan liian vähän ja/tai väärällä tavalla. Eli tässä vaiheessa pahin vahinko on jo ehtinyt tapahtua!
Äsken muuten saunassa rupesi vähän suppailemaan.. kunnes sellainen taapero iski tissiin kiinni lauteilla, ja toisen autuaan onnellista loistetta silmissä ja koko kasvoilla ihaillessa sydänsykkyrällä ne heti hiipuivat.. poiiiis.. ; )
- Tiina -
Juu, varovaisia ollaan, varovaisia ollaan. Siksi parhaan mukaan lepäillään ja koitetaan välttää stressiä. Lähinnä tuo imetys nyt tuntuu rauhoittavan supistuksia (nykyään), kun tuollainen tuhisija tunkee tissille ja mennään pitkälleen. (Vielä kun hän on kovin villi ja vallaton, eikä muuten ole hetkeäkään paikallaan saati nukupäiväunia!)
Itse olin muuten miltei hysteerinen esikoista odotellessa noista ns.harjoitussuppareista, kun tulivat ja saattoivat tuntua tosi tukaliltakin - etenkin ollessani kovin stressaantunut/lepoa paitsi. Pyysin tarkastamaan ja tarkastamaan aina neuvolassa ja jännitin.. turhaan. Mutta jokainen raskaus on eritylainen tietysti. Siksipä tässä ajattelin soitella eräälle lastenlikalle lähiaikoina ja törsätä meidän vähäisiä pennejä kodin- ja lapsenhoitoapuun.
Kiitos, että kerroit : ). Ja oli kiva kuulla sinusta pitkästä aikaa!
- Tiina -
Imetin keskimmäistä noin rv 34 asti. Sitten sekä minä, että taapero (1v8kk) olimme sitä mieltä, että on aika lopettaa. Hän nimittäin kävi hakemassa maitoa 1-2x/vko. Alkuraskaudessa oli äm ainoa maidonlähde hänelle ja imetyskertoja oli todella useita/päivä.
Ainoa paikka, jossa huomautettiin, oli lastenneuvola. Siellä kehotettiin lopettamaan imetys viimeistään 2 v:nä.
Veikkaisin, että neuvolassa suositellaan imetyksen lopettamista, koska on helpompi neuvoa niin kuin tukea äitiä imetyksessä ja vahdata merkkejä mahdollisista ongelmista :(
Mun käsitykseni mukaan raskaana ollessa imetys on OK, mutta se kuluttaa äidin voimia ja rautavarastoja. Syömisten kanssa pitää olla tarkkana. Toisaalta, motivaatio on varmaan korkealla. Ja supistuksia kannattaa seurata.
Omalta kohdaltani tiedän etukäteen, etten ottaisi riskiä. Mulla oli kivuliaita supistuksia vasta lapsivesien menon jälkeen; kivuttomat avasivat paikat ennen aikojaan.
Duodecimin terveysportti (www.terveysportti.fi) toteaa asiasta mm. näin:
" Synnytyksenjälkeinen luukato on tilapäistä (Lopez ym. 1996, Kolthoff ym. 1998, Ritchie ym. 1998, Laskey ja Prentice 1999). Luuntiheys korjaantuu synnytyksenaikaiselle tasolle kuukautisten alkamisen jälkeen imetyksen jatkumisesta huolimatta (Ritchie ym. 1998), vaikka pitkään jatkuva imetys hidastaa luuntiheyden korjaantumista (Kolthoff ym. 1998, Holmberg-Marttila 2001). Täydellisen palautumisen todennäköisyys on suurempi lannerangassa, kuin reisiluun kaulassa (Kolthoff ym. 1998). Joillekin naisille lisääntymiseen liittyvät tapahtumat saattavat aiheuttaa huomattavia ja vain osin korjaantuvia luumuutoksia (Holmberg-Marttila 2001).
Koska imettävien äitien luustomuutokset synnytyksen jälkeen näyttäisivät olevan fysiologisia, imetystä ei voida yleisesti pitää osteoporoosin riskitekijänä. Käytännön työn kannalta on kuitenkin tärkeää tiedostaa, että reisiluun kaulan luuntiheyden korjaantumiseen synnytyksenaikaiselle tasolle saattaa kulua pitempi aika. Tietoa luuntiheyden palautumisesta raskautta edeltäneeseen arvoon ei ole olemassa. On hyvin mahdollista, että luun mineraalia varastoituisi raskauden aikana keskeisiin luustokohtiin imetyksen varalle.
DORIS HOLMBERG-MARTTILA, LT, erikoislääkäri, apulaisopettaja, Tampereen yliopiston lääketieteen laitos"
On siis toki todettu, että vaikka imetys selvästi vähentää luuntiheyttä, niin muutos yleensä palautuu imetyksen jälkeen. Tämän vuoksi imetystä yksinään ei voida pitää osteoporoosin riskitekijänä. Sen sijaan koska myöskin raskaus vähentää luuntiheyttä, niin imetystä raskauden aikana jatkavalla äidillä alhaisen luuntiheyden kausi on todennäköisesti huomattavasti pidempi kuin normaalisti ja on syytä olettaa, että tilanteen palautuminen raskauksien ja imetysten jälkeen on vielä epätodennäköisempää ja hitaampaa kuin jos imetyksen ja raskauden välissä on tauko.
On totta, että juuri tästä asiasta ei ole nimenomaista asiallista tutkimusta. Koska kuitenkin selvät viitteet asiaan ovat olemassa ja yleensä imettäminen raskauden aikana ei ole enää lapsen kannalta ravitsemuksellisesti oleellista, suosittelevat lääkärit pääsääntöisesti imetyksestä luopumista raskauden aikana. Jos imetyksestä ei ole todettua hyötyä, mutta siitä saattaa olla haittaa, niin miksi riskeerata?
Nyt oletat että kaikki jotka imettävät ja odottavat samaanaikaan ovat taaperoiden imettäjiä. Monilla jotka haluavat pienen ikäeron lapsilleen, on lapsi alle vuoden kun uusi raskaus alkaa. Itse en ole nähnyt ainuttakaan tutkimusta, jossa olisi todettu että alle vuoden ikäinen ei hyödy äidinmaidosta.
Lila75 rv 32+1 ja Sini 1v 3kk
vaikkakaan äidinmaidon hyötyjä yli puolivuotiaan lapsen ravitsemuksessa ei ole juurikaan pystytty todistamaan kun verrataan hyvälaatuiseen teolliseen korvikkeeseen.
Sen sijaan väitän, että raskaudenaikaisesta imettämisestä on TODENNÄKÖISESTI enemmän haittaa äidille ja sikiölle kuin mitä useamman kuukauden ikäinen vauva siitä hyötyy! Suhteellisuudentajua siis kehiin: Kyllä imettää voi vuoden ikään jos ei ole raskaana, mutta ei ole mitään järkeä riskeerata sen takia omaa ja tulevan vauvan terveyttä - kyllä se isompi kasvaa korvikkeellakin!
Minulle ei tuollaisesta mainittukaan... 1. tyttöni oli miltei 2v, kun tulin raskaaksi, mutta imetin koko raskausajan, muutaman kerran vuorokaudessa. Ei siitä mitään haittaa ainakaan ollut, ja uuden vauvan imetys oli sitten todella helppoa, kun maitoa tuli tarpeeksi alusta asti. Maidon koostumus muuttui rasvaisemmaksi vauvan synnyttyä, ja esikoinen ei halunnut enää kuin iltamaidot nukkumaan käydessä. Toisen vauvan kanssa ei ollut mitään imetysmaratoneja, hän sai itsensä aina kylläiseksi ihan hetkessä. Itse koin hyvänä asiana imetyksen raskauden aikana ja " tandemimetyksen" , koska maitoa riitti todella hyvin, ja imetys oli helppoa ja nopeaa.
niin lasten kuin aikuisten kohdalla. Siinä missä jonkun lapsi ottaa ensi askeleensa vuoden iässä (tai jälkeenkin) ja sitä pidetään normaalina on aivan normaalia, että lukuisat terveet ja normaalisti kehittyneet lapset ympäri maapallon pystyvät syömään ja juomaan jotain muuta sapuskaa kuin äidinmaitoa vasta saman ikäisenä.
Mutta tätähän faktaa ei tässä maassa kukaan (saati terveydenhuoltoalan ammattilainen). No, onhan se hyvä, kun EU-tukia vähennetään edelleen maataloudelta, että maamme neuvolat etc. tukevat sitä ahkerasti, tai ainakin tuota maitotalouden osuutta siitä. Ei kun lehmänmaitoa kaikille muksuille ; ) ja mahdollisimman aikaisin. Sitten joskus aikuisiällä (ellei peräti eläkeiässä) viimeistään havaitaan, kun on kärsitty pitkään laktoosi-intoleranssista, maitoallergioista.. ja niiden sivutuotannosta.
Pari hassua suomalaistutkijaa on uskaltanut viime aikoina mainita, että suuri osa vauvojen ja taaperoidenkin terveysongelmista johtuu siitä, että elimistö ei ole vielä yksinkertaisesti valmis sille, tälle ja tolle ruoka-aineelle. Enemmistö noista - kuten meistäkin - tykkää puhua allergioista. Sehän on trendikästäkin.
Älä ihmeessä teilaa edes sitä taaperoidenkaan imetystä.. saati vauvojen. Omani tuomitsit juuri kuolemaan ennen aikaisesti.. (elimistö sieti muita ruokia kuin äidinmaitoa ja vettä vasta 9kk iässä, mihinkä asti täysimetin häntä). Joten antaa kaikkien imettää, raskaana tai ilman.. ja niin pitkään kun lapsen kohdalla tuntuu sopivalta!
Mm. Afganistanissa oli/on oikeasti naisia (erityisesti sota-aikoina ja huonoina kasvukausina), joilla on osteoporoosin suurena tekijänä USEAT perättäiset raskaudet ja pitkät vuosia kestäneet imetykset + näitä vielä yhtä aikaakin. Heillä tosin hieman eri ruokavalio - huonoimpina vuosina ovat jossain vuoristolla joutuneet kuukausia syömään pelkkää ruohoa, siis sitä, joka meilläpäin kesällä yleensä vihertää ja kasvaa maassa. Ei kannata täällä turhaan pelotella ihmisiä.. vielä kun kaikilla ei ole oikeasti aikaa/mielenkiintoa paneutua näihin asioihin!
Mutta nyt viimeiselle (toivottavasti) yöpalalle, jotta varmasti saisimme kaikki kolme tarpeeksi, niin rautaa, kalsiumia.. etc. Ja ennen kaikkea sitä lepoa ja unta pipoon : ).
- Tiina -
imetettäessä erittyy mm. oksitosiinihormonia joka taas on yksi syy ennenaiksen synnytyksen käynnistymiseen/supisteluihin. Tämä kai on faktaa, jota kukaan ei käy kieltäminen?
..sekin on totta että sperma sisältää prostaglandiini nimistä hormonia jota sisältää (keinotekoista sellaista mutta periaate sama) myöskin ns synnytyksen käynnistystabletit nimeltä Cytotec. Ja kun nainen saa orgasmin niin kohtulihas supistelee.
Käsittääkseni kovinkaan moni pariskunta ei lopeta seksin harrastamista (jos ei siis ole syitä/lääkärin kieltoa asialle)raskauden ajaksi tai käytä sinä aikana kondomia.
Vaikka siis tiedostanevat seksin lisäävän km riskiä (varsinkin ensimmäisten 12 raskausviikon aikana) ja sen synnytystä mahdollisesti käynnistävän vaikutuksen.
Ja mitä imetykseen raskauden aikana tulee niin minulle synnärin lääkäri totesi että imetyksellä ei voi aikaansaada keskenmenoa koska synnytyksen käynnistyminen vaatii sen verran tiheitä/kivuliaitakin supistuksia että kukaan ei niillä oirein imettäisi.
Sanoipa vielä senkin, varmaankin kaikkien tieodssa olevan seikan, että km johtuu liki aina siitä että alkio/sikiö on jollakin tavoin elinkelvoton ja luonto ikäänkuin hoitaa asian.
Elimistöni lepäsi siis 3 kk ennen uutta synnytystä. Meillä neuvola ei kieltänyt vaan rohkaisi pitkään imetykseen. Paino pysyi kondiksessa, söin kalkki + D vitamiinilisää ja monivitamiineja. Olo oli mainio ja seuraavaakin imetin 1 1/2 vuotiaaksi.
Viestini on, imetä pois jos siltä tuntuu. Meillä yötissuttelut jatettiin pois 1 vuotiaana.
Raskaus ei todellakaan ole lepoa elimistölle, vaan mitä suurin rasitus!
Kaverini äiti oli joutunut aikanaan lopettamaan imetyksen lapsen ollessa jo 2v, kun perheen neljäs oli ilmoittanut tulostaan. Juuri tuon supistelun ja sitä myötä keskenmenoriskin takia. Oli kuulemma hyvä, saipa viimein 2-vuotiaan irti tissistä:) Ja tämä tapahtui ihan 80-luvun alussa:)