Mikähän neuvoksi kun kaikki vaipat vuotaa yöllä??
Meillä on isokokoinen poika pian 7 kk ja mikään vaippa ei tunnu pitävän pissoja yöllä.
Viimeksi olen käyttänyt toiseksi isoimpia housuvaippoja (Libero/Pampers), mitä kaupasta saa, mutta niistäkin tulee pissa sivusta läpi kun poika tulee yöllä (tai oikeastaan varhain aamulla n. 4-5 aikaan) tissille ja makaa vieressä kyljellään.
Kummallisinta on se, että vaippa ei ole mitenkään ylimärän tuntuinen edes vaan pissat jotenkin karkaa sieltä sivusta.
Onko kestoilijoilla mitään vinkkejä minkälaisilla kestoilla voisi pärjätä yön yli ilman märkää yöpukua ja sänkyä? Meillä on tähän asti kestoiltu vain päiväsaikaan.
Ärsyttävää nousta vaihtamaan vaippaa yöllä kun sekä minä, että poika herätään ja sitten kestää iät ja ajat, että uni tulee uudestaan silmään.
Kommentit (16)
Joustavat reunoista, joten hyvä istuvuus myös sivuissa.
Myös Muumin housuvaipat on hyviä ja todella harvoin fuskanneet. Housuvaippa vaan voi olla hankala vielä pukea 7 kuukautiselle.
Kannattaa tosiaan katsoa vaippojen painosuositus, sillä jos ostaa siitä isompia, niin istuvuus kärsii ja tulee ylivuotoa.
Oon joo yhden vauvan äiti, mutta on tässä koiraa ja kirjoitushommia + mitälie..
Kaiken päälle olen vielä laiska kuin mikä! :)
Jos ei ole kestoja käyttänyt, niin kirjoitettuna tuntuu monimutkaiselta, KÄYTÄNNÖSSÄ kestoilu on helppoa - ja ekologista. Pyykkiä on tietysti vähän enemmän. Tai no, jos lakanapyykki vähenee vastaavasti, meillä kun ei kertaakaan(!) ole tullut pissi sänkyyn...
Ollaan itse urheilevia ja lapsia on kolme. Pysymme siis Lidlin vaipoissa, kukin tyylillään.
..kun kerran ap käyttää kertakäyttöisiä:-)
Mun mielipide on että on liian iso vaippa. Sillon jää ne jalan ympärystät liian löysälle ja falskaa just sivusta.
Meillä käytetään päivisin kestovaippoja, (joista siis en nyt ala saarnaamaan, )ja öisin kertakäyttövaippaa. Yksi kertis menee koko yön, usein lähes 12 h. On aika täynnä aamulla mutta monesti kestää silti myös aamuisin tulevan kakan ilman että mitään vuotoa ilmenee. Kaikkia merkkjä tasapuolisesti ollaan käytetty/kokeiltu eikä eroja juurikaan ole ollut. Ainoa poikkeus on se kun mummu osti liian isoja ja laittoi ilman että huomattiin niin sillon oli koko likka ihan pissassa hetken nukuttuaan:-P
Eikun pienempää vaippaa kehiin ja makoisia unia!
Lounis ja tyttö pian 7 kk
ps. jos joudut vaihtamaan yöllä niin älä vaan laita valoja tai juttele lapselle..yritä siis pitää tilanne mahdollisimman hijaisena ja rauhallisena jotta uni tulisi uudelleen helpommin! :-)
että yrittäisin ketään käännyttää. En. Antaa kaikkien kukkien kukkia jne.
Mutta annoin kestovaippavinkkejä siksi, että niitähän ap nimenomaan pyysi. :):)
Mä ratkasin ongelman niin, että laitan kertiksen päälle yöksi hahtuvavillahousut. Ei oo falskannu enää kertaakaan ja ihan sama, mikä kertis on alla!
(kaikki poikia siis) ollut ongelmia aika ajoin, varsinkin ihan pienenä ja sit joskus reilu 1v iässä. Poikien vehkeet kun osoittaa unessa minne suuntaan tahansa ja jos ylös niin pissa tulee taatusti ohi vaipan. ei tästä nyt apua sinulle ole mut viimeistään aika auttaa...
Olivia.W:
Onko kestoilijoilla mitään vinkkejä minkälaisilla kestoilla voisi pärjätä yön yli ilman märkää yöpukua ja sänkyä? Meillä on tähän asti kestoiltu vain päiväsaikaan.
Rohkenen minäkin kestoista kertoa, kun sitä kerran kysytään nimenomaan ;)
Meillä on yöllä erinomainen Tots Bamboozle HempIt boosterilla ja hahtuvahousut päällä, EasyPeasy Bumble toimii myös yövaippana ja meilläkin poika, 4kk, on kova pissimään. Nuo on molemmat sellaisia, että sivulla on hyvin sitä vaippaa.
Meillä on 5 lasta ;)
meilla on Ruskovillan harso jossa 2 flanellin palasta lisäimuna. Päällä hahtuvavillahousut eikä valskaa. :)
Tuo vinkki hahtuvahousuista kertakäyttövaipan päällä kuulostaa kokeilunarvoiselta. Ei muuta kuin neulomaan sitten vaan...
Aion kyllä kokeilla kestoillakin joku yö. Käytän pääasiassa FuzziBunzeja ja itse tehtyjä taskuvaippoja. Sitä vaan mietin, että miten paljon pitää laittaa imuja, että riittää yöksi. Olen käyttänyt froteeta tai flanellia ja hamppua päivisin.
Ei tullut mieleenkään kokeilla hahtuvahousuja, mutta sehän on ihan järkeenkäypää, kun villa imee kosteutta niin hyvin.
Kiitos, kiitos taas kerran!
t. Olivia
on meidän pojalla käytössä. Samoja ongelmia oli, eli aina yöllä kyljestä märkänä ja tuo vaippa on tosiaan nyt ainut mikä pitää! Oletko kokeillut?
Kertaakaan ei oo meillä valskanneet mistään ja ovat vielä tosi edullisiakin =)
Meillä on kyllä 3,5 kk ikäinen tyttö, mutta osaavat jotkut pienet tytötkin pissata paljon. ;) Eli meillä ovat öisin käytössä nauhavaipat, joissa on sisällä disanan harso ja ruskovillan flanelli. Päällä hahtuvahousut ja aika hyvin pitävät. Vaihtoehtoina ovat vielä Bumble Disanan harsolla tai jollain froteeimulla vahvistettuna, UnderTheNile yksinään (On muuten ihana vaippa!) tai sitten Ruskovillan tosi vanha ja paksu harso origamina ja flanellilla tuettuna. Niin ja joskus Ottobren kaavalla itse valmistetut tarravaipat kaikkine boostereineen. Ne muuten pitävät ihan sairaan hyvin! Niin ja kaikkin näihin tulevat päälle ne hahtuvat... :)
Jos tuntuu, että yökestoilu ei onnistu niin tuo neuvo, jossa kehotettiin laittamaan kertiksen päälle hahtuvat kuulosti kyllä aika järkevältä. :)
Olivia.W:
Meillä on isokokoinen poika pian 7 kk ja mikään vaippa ei tunnu pitävän pissoja yöllä.
Viimeksi olen käyttänyt toiseksi isoimpia housuvaippoja (Libero/Pampers), mitä kaupasta saa, mutta niistäkin tulee pissa sivusta läpi kun poika tulee yöllä (tai oikeastaan varhain aamulla n. 4-5 aikaan) tissille ja makaa vieressä kyljellään.Hei Olivia,
Itsellani kohta 2kk ikainen poika ja meilla oli samanlainen ongelma vaippojen kanssa. Kokeilin lahes kaikki vaippamerkit lapi ja ainoa joka on toiminut on Huggies triple protection. Siita ei vuoda pissa sivusta, vaikka poika makaisi kyljellaankin. Kannattaa kokeilla. On tosi turhauttavaa vaihtaa lakanat ja vaatteet kolmekin kertaa yossa. Nyt ei tarvitse vaihtaa vaippaa laisinkaan yon aikana ja kaikki on onnellisa.
Aippa05
Yöllä meidän magapaljon pissaavalle lapselle riitti vuoden ikäiseksi asti taskuvaippa jonka sisällä oli hamppua (6 kerrosta) ja päälle hahtuva villavaippahousut. Meillä on ollut käytössä Igun taskuvaipat + taiteltavat hamppuneliöt, mutta mikä tahansa lapselle sopiva taskuvaippa ja hamppuimu ajaa varmasti saman asian. Eikä yövaipasta myös tule hurjan paksu.
Noin 1v4kk ikäisenä lisäsin taskuvaipan sisälle vielä microinsertin, kun päällimmäisenä oleva body/yöpuku alkoi silloin tällöin tuntua hiukan kostealta aamuisin (ei missään nimessä kuitenkaan märältä). Ja vaippa on edelleen mukavan ohut yövaipaksi.
Kannattaa kuitenkin muistaa että kun täytettä tulee yövaippaan enemmän niin jos haluaa käyttää taskuvaippoja on koon oltava tietenkin isompi kuin ohuen imun kanssa päivällä. Meillä yö käytössä on ollut noin 9kk ikäisestä L koiset taskuvaipat yöllä ja M kokoiset päivällä.
pienokainen rv 18+1
sekä neljä lasta, joista 2 nuorinta on kestovaipatettu
Meillä on isokokoinen poika kohta 5 kk. Yökäytössä on ruskovillan harso origamina + HempIt booster + !Bamboo lisäimu + mikrofleece kuivaliina JA IMSE VIMSE SOFT -kuori. Vaikka aamupissa joskus ehtisikin vaippaan (jolloin harso on jo litimärkä), kuivaliinan ansiosta peppu on melkein kuiva JA MIKÄ IHANINTA, kuoren ansiosta vaatteet ja sänky ovat ihan kuivat (vaatii kyllä huolellisen " asennuksen" illalla).
Jatkossa aion käyttää Ronjan mikrofleecesisustaista hamppuläppävaippaa (ehkä bambulisäimulla) öisin. Ja Imse Vimse Soft siihen päälle. Eiköhän pelitä. :)
Kestovaippainfo.fi keskusteluissa on oma osio yövaipattamiselle. Hae sieltä lisää vinkkejä? :)