Miten valmistautua jo raskausaikana imetykseen..ja kenties helpottaa sen onnistumista.
Esikoisen imetys ei onnistunut. Nyt rv 14 menossa ja mietin jo että ainakin haluaisin imettää tätä tulokasta.
Mutta voinko tehdä jo jotain raskausaikana jotta imetys voisi paremmin onnistua? Miten valmistautua näin etukäteen.
Kommentit (11)
Mulla meni varmaan pari kk, että imetys oikeestu lähti sujumaan, kuin vettä vaan. 6kk täysimetis it ja osittain myös edelleen. Poika 1v6kk.
Samoin siinä äitiyspakkausen ohjeessa on hyvää asiaa.
Ja tosiaan, imetys ei ole aluksi helppoa! Myös mulla kesti sen pari kuukautta, ennen kuin siitä tuli helppoa ja automaattista. Mutta alkuaikojen kärvistely kannattaa ehdottomasti!
Vielä ei ole pikkukakkosta tulossa, mutta olen pohtinut samaa asiaa jo nyt. Esikoisen kohdalla täysimetys ei onnistunut, ja vaikka osaimetin, pääosin ravintona oli tutteli..
Ainakin nyt olen huomannut, että olisi voinut tehdä joitain asioita toisin. Ja ottaa asioista enemmän selvää. En esim. tiennyt, että olisi kannattanut tarjota rintaa useammin, kuin kolmen tunnin välein. Vauvalla oli bilirubiinit koholla, ja sairaalassa jo annettiin pullosta korviketta. Ja kaiken lisäksi ensi-imetys oli aivan kamala kokemus ja sitä ennen oli vauvalle jo isketty tutti suuhun..
Toivottavasti, jos toisen pienen vielä saamme, asiat menisi paremmin.
Ja ap, muista, että sinulla on jo yksi kokemus takana, se on varmasti suureksi avuksi :) Onnea odotukseen!
minulla jo kaksi epäonnistunutta imetystä takana, kolmas tulossa ja en voi olla jo nyt stressaamatta asiasta, halu on kova vaan kun maitoa ei tule niin ei. tottakai kokeilen ja lähden nyt avoimin mielein yrittämään, onnistuu jos onnistuu, kaksi kertaa masennus samasta asiasta, ja nyt saa riittää. on tässä maailmassa muutakin kun tissi. yritän kovasti, vaikka tiedän ettei se onnistu, siis olla ajattelematta koko imetystä. jospa sitä onni potkaisee kunnolla ja saa nauttia imetyksestä sekä niistä erittäin nopeasti kuluvista vauvakk..
tämä ja muut palstat ovat syyllistäneet minua lisää vain imetyksen epäonnistumisesta, olisi kuulema onnistunut jos olisin yrittänyt tarpeeksi. ensimmäisen lapsistani oli keskonen joka ei jaksanut rintaa imeä ja jouduin syöttämään pullosta ja vielä lypsämään tissejä joista ei 3kk aikana herunut varmaan kuin yhteensä 5dl. tämä urakka väsytti minut ja koko perheen, vasta jälkeenpäin. siis olin todella uupunut. nyt jälkikäteen on tullut vielä henkinen paha-olo kun roikun täällä lukemassa näitä tekstejä.. jätä nämä imetys keskustelut jo nyt oman onnensa nojaan. :) (jos pystyt) itse en näköjään pysty, avauksesi oli juuri sellainen joka minunkin olisi kannattanut olla avaamatta.. ..mutta ajattelin jos täällä olisi hyviä neuvoja myös minulle, mutta samaa tarinaa täällä jauhetaan edelleen. onnea raskuteen ja toivotaan onnea myös imetykselle!
Vierailija:
minulla jo kaksi epäonnistunutta imetystä takana, kolmas tulossa ja en voi olla jo nyt stressaamatta asiasta, halu on kova vaan kun maitoa ei tule niin ei. tottakai kokeilen ja lähden nyt avoimin mielein yrittämään, onnistuu jos onnistuu, kaksi kertaa masennus samasta asiasta, ja nyt saa riittää. on tässä maailmassa muutakin kun tissi. yritän kovasti, vaikka tiedän ettei se onnistu, siis olla ajattelematta koko imetystä. jospa sitä onni potkaisee kunnolla ja saa nauttia imetyksestä sekä niistä erittäin nopeasti kuluvista vauvakk..
tämä ja muut palstat ovat syyllistäneet minua lisää vain imetyksen epäonnistumisesta, olisi kuulema onnistunut jos olisin yrittänyt tarpeeksi. ensimmäisen lapsistani oli keskonen joka ei jaksanut rintaa imeä ja jouduin syöttämään pullosta ja vielä lypsämään tissejä joista ei 3kk aikana herunut varmaan kuin yhteensä 5dl. tämä urakka väsytti minut ja koko perheen, vasta jälkeenpäin. siis olin todella uupunut. nyt jälkikäteen on tullut vielä henkinen paha-olo kun roikun täällä lukemassa näitä tekstejä.. jätä nämä imetys keskustelut jo nyt oman onnensa nojaan. :) (jos pystyt) itse en näköjään pysty, avauksesi oli juuri sellainen joka minunkin olisi kannattanut olla avaamatta.. ..mutta ajattelin jos täällä olisi hyviä neuvoja myös minulle, mutta samaa tarinaa täällä jauhetaan edelleen. onnea raskuteen ja toivotaan onnea myös imetykselle!
Mulle nimenomaan oli ISO yllätys, että imetys ei olekaan helppoa ja jouduin sitten alussa notkumaan netissä ja etsimään tietoa jos mihin ongelmaan rintatulehduksista lähtien! Kuvittelin oikeasti ennen lapsen syntymään että tissi vaan suuhun, mikä siinä niin vaikeaa voi olla! Ilman muuta kannattaa etsiä tietoa etukäteen. Silloinhan sitä juuri stressaa vähemmän, kun ainakin tietää ettei periaatteessa tee mitään väärin! Jos ei onnistu niin ei onnistu, mutta ainakin on yrittänyt parhaalla mahdollisella tavalla. Siitähän se syyllisyys oikeasti tulee, jos tietää että olisi voinut tehdä jotain toisin.
Ja minä en oikein ymmärrä mitä järkeä on siinä argumentoinnissa (jota täällä näkee hämmästyttävän usein) että " mulla on epäonnistunut jo x imetystä enkä minä ainakaan aio tämän seuraavankaan kanssa stressata ja ottaa mistään mitään selvää. Se vaan syyllistää" . Eikö silloin nimenomaan juuri kannattaisi ottaa selvää!
imetystä koskevaa kirjallisuutta, ja luulen tietäväni melkeinpä kaikki niksit joilla saattaisi saada maidon paremmin herumaan. lääkityksestä tosin en ole kysellyt kun ajattelin että kyllä sen kakkosen kohdalla jo tilanne toinen kun oli kuitenkin halukas ja kyvykäs imemään, ajattelin että nyt se onnistuu. mutta täällä on niin kiva tuomita kaikki muiden tekemät teot, sanat virheelliseksi. varmasti monella on alussa vaikeaa..
Esikoisen imetys ei onnistunut koska syntyi niin pienenä ettei jaksanut imeä rinnasta ja sitten oppi ajan kanssa liiankin hyvin pullolle eikä rinta enää kelvannut.
t:ap
Sinä joka kerroit, että lapsesi syntynyt keskosena. Siinähän äidille jo huolta ja murhetta vauvasta. Niin eihän sitä maitoa tulekaan yleensä, vaikka kuinka käy vauvalle pumppailemassa. Vauva syö niin pieniä annoksia, nekin yleensä nenämahaletkusta vastasyntyneenä
Jos lapsen kanssa kaikki sujuu normaalisti, saa heti syntymän jälkeen vierihoitoon ym, niin tässä tapauksessa imettämisen yleensä pitäisi onnistua suurella harjoittelulla ja tiuhalla imettämisellä!
Aloitustekstin kirjoittajalle: VAADI sairaalan henkilökuntaa opettamaan vauvaa tissille. Voivat jo ajatella että tois synnyttäjä ei tarvitse niin paljon ohjausta. Itse toisen lapsen kanssa ollessa olin jo vähän rohkeampi pyytämään apua ja sairaalassa jo imetys alkoi sujumaan aika hyvin.
Ensimmäinen kuukausi aika raskasta imetyksen opettulua, mutta loppujen lopuksi aika pieni hetki jos aikoo esim. 1v. imettää...
Äidin ollessa istuma-asennossa, vauva saanut paremman imemisotteen. Sängyssä maaten asento jotenkin huono ainakin minulla pienen vauvan kanssa. lapsen ollessa isompi ja kokeneempi tissuttelija, sitten jo syöttäminen onnistu missä asennossa vaan.
Tsemppiä!
Olet jo itsekin etukäteen ajatellut, että haluat imettää. Lähtökohta on siinä, älä stressaa asialla etukäteen enempää. Vauvan synnyttyä, ole sinnikäs ja usko siihen, että kykenet imettämään. Tarjoa rintaa usein, alkuaikana suorastaan asu tissi suussa. Isompi sisarus tietysti huomionsa vaatii juuri silloin, koeta keksiä hänelle puuhaa lähellesi juuri imetyshetkiksi. Älä luovuta, vaikka tuntuu ettei heti onnistu. Riittävä lepo ja mahdollisimman stressitön elämä edesauttavat imetyksen onnistumista. Oliko joku tietty syy, miksei imetys edellisellä onnistunut? Mikäli imetys kaikesta huolimatta ei onnistu, äitinä et silti ole epäonnistunut. Imetystukisivuilta saat varmasti enemmänkin tietoa.