Fluoritabletit vai hammastahna 2,5-vuotiaalle (pk-seutu)?
Meillä ollut nyt pian vuoden käytössä fluoritabletti iltaisin, ja hampaat on harjattu aamuin illoin Weledan fluorittomalla tahnalla. Nyt ovat fluoritabletit pian loppu, ja pitää joko ostaa niitä lisää tai siirtyä fluorihammastahnaan..
Meille hammashoitaja suositteli fluoritabletteja 1,5-vuotiaasta, mutten nyt muista minkä ikäiseksi niitä sitten otetaan. Asumme pk-seudulla, Vantaalla, ja tiedän että jo Vantaallakin annetaan ihan eri suosituksia eri hammashoitoloissa. Mitään yhtenäistä linjaa ei ole, itse pitää vain yrittää päättää mikä omalle lapselle olisi paras vaihtoehto..
Miten teillä muilla? Fluoritabletti vai tahna?
Kommentit (8)
Meillä suositeltiin kahta annosta fluoria päivässä -> eli hampaiden pesu aamuin illoin.
Tämä liittyi siihen, että poika painaa yli 15 kg (pian 3-vuotias).
No, mä en tässä härdellissä koskaan muista tuota aamun hammaspesua, joten ostin fluoritabletteja, jonka muistan esim. uloslähtiessä antaa suuhun : ) Tiedän, ei ole sama asia, mutta parempi kuin ei mitään...
Ystäväni toksikologian tohtori ja hänen lastenlääkäri miehensä ovat ehdottomasti sitä mieltä, että fluori on ympäristömyrkky. Se on hyvä asia vain hampaille, muulle elimistölle se on myrkyllistä. Puolikas fluoritabletti vrk on pienelle 2-3 vuotiaalle maksimi. Heillä syötetään xylitolia ja pestään hampaita. Fluoria ei käytetä kuin vähäfluorisessa hammastahnassa. (en muista merkkiä, mutta joku lastentahna missä on mahdollisimman vähän fluoria)
Itse olen heidän neuvojaan noudattanut, eli fluoritabletit kokonaan pois kun niille ei ole ollut tarvetta. Hampupesu aamuin illoin (joskus aamutaistelun tuoksinnassa ei toki jaksa) ja xylitolipurkkaa kun muistan antaa.
Hammaslääkäri Helsingissä sanoi, että ehdottomasti fluoria tabletti päivässä 2 v. alkaen. Mielipiteitä tästä aiheesta varmaan riittää.
Samainen toksikologi ystäväni lastenlääkäri ukkoineen myös muistutti, että ei sellaista xylitoli purkkaa pienille lapsille, jossa on aspartaamia tai asesulfaami k:ta. Jenkissä taisi olla. Vain 100 % xylitolia makeutusaineena. Me löydettiin ainakin pikkukakkonen merkkistä 100 % xylitolipurkkaa Cittarista. Muitakin on.
(Mä olen juuri sellainen ortoreksiaan ja muuhun pakkomielteisyyteen taipuvainen ihminen, jolle tälläisiä ei saa kertoa. Alan oitis nipottamaan! Ottakaa muut toki kevyemmin.)
Ja lisääkin kuulen mielelläni...
Tämä taas vahvistaa, että mitään yhtenäistä linjaa tässä asiassa ei todellakaan ole. Vaikea on " maallikon" tietää mikä sitten oikeasti olisi paras vaihtoehto.Jotenkin kallistuisin itse jo lasten fluorihammastahnan suuntaan, mutta mietin vielä..
Onko Pikku-Kakkosen purkassa muka nyt 100% ksylitolia???? Mitä muuta 100% ksylitoli purkkaa tiedät? Minä en ole vielä ikinä löytänyt.
Ennen ennen ainakin Pikku-Kakkosessa oli 77% ja se on ollut markkinoiden korkein lukema tähän asti!
XyliBon täysksylitolipastilleissa ksylitolipitoisuus on n.90% painosta.
Hmm
http://www.fennobon.fi/
" Merkittävin brandi XyliMax-purukumisarjassa on suosittu lastenpurukumi Pikku Kakkosen täysksylitolipurkka, joka on makeutettu yksinomaan ksylitolilla. Pikku Kakkosen purkat eivät sisällä väriaineita tai keinomakeuttajia. "
eli ei väriaineita,eikä keinomakeutusaineita.
Sitten lukee:
" hedelmä 120 g prk (77 paino-% ksylitolia)" oon todella huono näissä,mut toi on painoprosenttia...??
EI purkkaa (koska mulla on kammo siitä,kun tän ikäinen nielee sen purkan...)
Meillä syödään sensijaan Xylibon täysxylitoli pastilleja!!
Täysksyltiolipastillit on makeutettu yksinomaan ksylitolilla (n. 90 paino-%). Sitruunan ja vadelman maut uppoaa meillä hyvin :):)
meidän pojalle myös suositeltiin noita fluoritabletteja, kun kävimme 1,5-vuotiaana hammashoitolassa. Mutta lähinnä siksi että pojalla käytettiin tuota Weledan tahnaa, jossa ei ole fluoria. 2,5-vuotiaana kävimme toistamiseen hammashoitolassa ja silloin hoitaja sanoi, että siirtykää vain käyttämään fluoritahnaa ja ne fluoritabletit voi jättää pois ja näin teimme.
Jos Vantaan vedenlaatu ei edellytä lisäfluorin antamista, niin sanoisin, että jättäkää tabletit pois ja harjatkaa hampaat fluoritahnalla. Älä anna molempia yhtä aikaa ellei vedenlaatu sitä vaadi.