Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

PCO:sta...ov

04.01.2006 |

2.5vuotta kolmosen yrittämistä takana ja eilen lääkäri teki ultrassa löydöksen munasarjoista ja johtimista.oli rakkuloita/kystia,johtuen kuulemma sokerin liikakäytöstä(sokeriaineenvaihdunta). en ollut ikinä tällaista kuullut,kuulemma todella yleinen lapsettomuuden syy nykyajan naisilla.minulla täällä hetkellä ylipainoa n.10kg,josta joulun aikaan tuli 3kg.. sokeria ehkä kyllä liikaa syön,mutta ei sitä ajattele käyttävänsä liikaa ennenkuin siitä aiheutu jotain.kumma juttu.no, lapsettomuustapaukset kuulemma hoituu n.60-70&:lla tällä luomuhoidolla,että hitaat hiilihydraatit käyttöön ja RASVA&SOKERI pois! ne aiheuttavat HETI vyötäröön ja alavatsalle ongelmia..

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä mene lääkärin ammattitautia arvostelelemaan, mutta kovin helpolta kuulostaa sitten lapsen saanti. Kannattaa tietty kokeilla ja lääkärin sanahan on laki. :)

Vierailija
2/20 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo laihdutus PCO-laisille on ihan varteenotettava vaihtoehto, JOS on ylipainoinen. Mulla on ollu sokereita välttävä ruokavalio virtsatieinfektio kierteen takia jo vuosia. Ja nyt kun olen ollu ilman pilleriä ja PCO- pääsee jylläämään, niin mulla ainakin paino on laskenu ihan ilman efforttia. Johtunee suurista androgeenimääristä.

Kun lopetin e-pillerit aikanaan niin multa lähti tollanen 4 kiloo tosta vaan kuukaudessa. Meikä on painoindeksiltään ihan normaali, joten kauheen kovat laihdutukset ei hotsita kun olen aika lihaksikas, eikä hormonitoiminnan ylläpito onnistu liian vähäisellä rasvalla.

Mun pco- todettiin jo 14-v. ja sillon oli kovat hormonitasot. Kun siihen vielä yhdisti rankan treenaamisen, niin meikä päihitti jätkät haban koolla sillon mennen tullen ja nyttenkin ne herättää miehissä kunnitoitusta- vaikken enää treenaa kovin säännöllisesti.

Joo olen pco:n outolintu, mutta en anna sen viedä minulta oikeutta saada jatkoa perheelleni

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jatkoa noin ihan yleisesti. Minullahan ei siis ole vielä lapsia...

Vierailija
4/20 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin minulla myös PCO ja paino alkoi laskemaan vasta löydettyäni vähähiilihydraattisen ruokavalion. Yksinkertaisesti se oli sitä että jätin pois kokonaan sokerin,perunat,viljat (mukaanlukien kaikki pastatuotteet koska ne on viljaa) Sokerit korvasin hermesetas jauheella. 5kk:n aikana laihduin noin 10kg ja ihan ilman mitään eforttia! Vedin esim. lähes joka ilta kermarahkaa marjoill ailtapalaksi. aamut alkoi usein rahkalla ja marjoilla tai sillä samaisella kerma-rahkalla.

Siitä olen kyllä vähän enemmän eri mieltä että 60-70% pcolaisista tulisi raskaaksi laihtumisen myötä. Minun munasarjani ovat ihan yhtä rakkulaiset laihtumisen jälkeen ja ei ne kuukautiset sieltä edelleenkään itsestään tulleet.

Raskaaksi tulemiseen meillä auttoi mielestäni seuraavien yhdistelmä:

1. VHH-dieetti

2. IVF

3. Foolihappo ja omega3 valmisteet

4. Metformiini (pitää insuliinit tasaisena)

Tsemiä laihdutukseen. Lisää tietoa saat www.karpit.net -sivulta ja South Beach Diet -kirjasta (jossa muuten puhutaan pco:sta ja raskautumisesta kyseisellä dieetillä)

Sellaisenkin hauskan asian bongasin että suomenkielisissä pco-esitteissä ei missään ole puhuttu VHH-dieetistä mutta kun löysin käsiini Organon (lääkefima) englanninkielisen PCO esitteen niin siellä seisoo ihan suoraan että PCO-laisten tulisi noudattaa vähähiilihydraattista dieettiä / syödä pitkiä eli hitaita hiilareita jotta sokeriaineenvaihdunta ei sotkisi hormooneita.

Vierailija
5/20 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nyt tuli asia puheeksi, nyt kysynpä yhden mieltäni vaivanneen kysymyksen:

Auttaako tuo sokerin ja rasvojen pois jättäminen PCOlaisia ainoastaan siksi, että näin saadaan paino putoamaan? Vai vai vaikuttaako se jotenkin positiivisesti myös niihin moniin rakkuloihin?!

Kysyn siksi, että olen PCOsta kärsivä melkeinpä alipainoinen yksilö... Onko minun kohdallani siis lääkitys ainoa vaihtoehto? Eipä silti, ei voi valittaa, minulla on jo yksi clomeilla alkuun saatettu lapsi, joten lääkkeet kyllä auttoivat, mutta toisaalta olisi kiva tietää, jos jostain " luomukonsteistakin" olisi apua, ja kun tuota dieettiä aina mainostetaan... Toista kun tässä jo vähän kuumeillaan...

-Tua : )

Vierailija
6/20 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se EI ole siitä RASVASTA kiinni vaan HIILIHYDRATEISTA. Hiilarit nostaa veren sokruja EI rasva!

Jos tietäisitte kuinka paljon söin rasvaa (siis esim. oliiviöljyä yms.) tän vhh-dieettini aikana niin ette kyllä uskoisi että sillä määrällä olen onnistunut laihtumaan.

Vierailija
7/20 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kuulla susta. Mun kuulumisia tuolla plussanneiden puolella jos et ole siellä vielä käynyt.

ja sulle vastaus varmaan tulikin jo tossa mun vietissa eli eli ei se laihtuminen sinällään korjaa niitä hormoniarvoja vaan se että verensokeri on sidonnainen jotenkin tuohon hormoonien erittymiseen. (näin mä olen sen asian ymmärtänyt kun olen näitä juttuja tutkaillut)

Vierailija
8/20 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaan aikaan koneella! ; )

Huomasin vasta, että siellä on plussattu!! Onnea aivan mahdottomasti!!! Olihan se jo aikakin..! Onnellista odotusta! : )

-Tua

Vierailija
9/20 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin käsisttääkseni vähähiilarinen ruokavalio hillittee sitte insunllinivastetta ja vähentää sitte sitä kuuluisaa diabetesriskiä, mikä meikäläisillä on verrattaen kova. Ja sitte jos sen onnistuu saamaan, niin yleensäkin korkeaenerginen nopeasti imeytyvä ruoka on pahasta, myös rasva... ja kun sitte meillä on vielä riskaabelia nuo huonot kolesteroli arvotkin. Riski sitä ja riski tätä.

Kai pääasiassa olis ihan suotavaa kiinnittää huomiota ruoan laatuun jos on PCO, oli sitten laiha tai lihava. Sitä voi hoikallakin olla kovat rasva-arvot. Sitäpaitsi kun syö laadukasta ruokaa voi syödä aika huoletta kuispaljo vaa ainakin melkein ;).

Ja kuten sanottua PCO voi olla myös hoikalla. Siinä oireyhtymän aiheuttaja voi olla vaan häiriintynyt hormonituotanto. Jos ei omassa kropassa ole hormonien esiasteita, niitä on kovin vaikea lähteä tuottamaan. Ei sais olla siis kovin rasvatonkaan. No spekulointia ja spekulointia. Ehkä kaikkien on vaan eka katottava peiliin. Jos peili ja vaaka soittaa halleluujaa liikaa elopainoa, niin on jo ihan muutenkin oman yleisen terveyden kannalta suotavaa laitaa ruokavalio remonttiin ja kroppa liikeeseen.

Kuulostipas oikein saarnalta. Ei ollut tarkoitus. Sitäpaitsi. Kyllä mäkin näin elintarvikealan akateemisella koulutukseltani joskus joudun salailemaan yltiöpäistä leivonnaisilla herkutteluani. Tieto lisää tuskaa näissäkin asioissa. Oikeastihan kaikki ruoka on haitallista jos sitä syö liikaa ja päin vastoin.

Loppiaista vaan kaikille ja potkua munasarjoihin!!

Vierailija
10/20 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei kyllä tietääkseni ole ongelmia noiden sokeri/insuliinijuttujen kanssa... vai onkohan niitä edes koskaan tsekattu..? Testataanko niitä yleensä normaalitutkimuksissa? En enää muista, mitä multa silloin aikoinaan otettiin...

Ja vaikkei niissä mitään suurta vikaa oliskaan, niin auttaiskohan se VHH silti..? Pitäisköhän koittaa... Aika suuri muutos se kyllä olisi mun ruokavaliooni...

-Tua

Vierailija
11/20 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen ainakin jättämään kaiken ylimääräisen sokerin pois. Eli karkit ja pullat ja mehut ja limpparit. Ja noista lisäkehiilareista ehdottomasti ylikeitetty pasta on pahin sokerin jälkeen. Jos on pakko jotain energiahiilaria saada, niin sitte kuorineen keitettyä perunaa tai al dente pastaa eli sellasta vähän raakaa pureksittavaa mikä on sitte huuhdeltu kunnolla.

Makean nälkään jotain kuitupitoista hedelmää ts. sitrusta tai happamia marjoja ja rahkaa (oma suosikki).

Hyvä perusohje sokerien välttämiseksi esim juomissa on se, että jos siinä on hiilihydraatteja yli 2 g/ 100g niin jätä ostamatta. Mehuissahan on usein yli 10% painosta sokeria! Jos on pakko juoda tuoremehuja ni lanttaa veteen .

Leivistä hitaimmin imeytyvä on -ylläri,ylläri- näkkileipä. Mitä kuivempi viljatuote on sitä hitaammin hiilarit imeytyvät.

Ja mitäs sitte vielä kandee varoa... no ei ny tule mieleen.

Varo kuitenkin ettei kaiken kattava aivobensa eli glukoosi kulu liikkumiseen. aivot ja tuleva pikku-tua tarttee sitä joka päivä.

Vierailija
12/20 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mjaahas vai mikäs sä nyt olitkaan. Mua lähinnä vaan nauratti toi sun " saarnas" ;) niin noista rasvoista vaan että unohdit mainita että on niitä hyviä rasvoja ja huonoja rasvoja eli kun puhuin rasvoista niin ei ne oliiviöljyt sun muut hyvät niitä kolesteroleja nosta.

Tua: Ihan pakko udella että onko uus tilaus laitettu haikaralle kun täällä surffaat? ;)

Vierailija
13/20 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tarkoitin sitä että kun kerran kuumeilet ni ei kande viedä dieettiä äärimmäisyyksiin.

Vierailija
14/20 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että en osatnut mitään missä luki hiilareita yli 5g/100g:ssa tuotetta.

Noita pastoja yms. vältin siksi että esim. tummassa pastassakin on jo yli 50g/100g:ssa hiilareita.

kyllä niitä hiilareita tulee ihan hedelmistä (joita söin runsaasti) ja marjoista ja muista tarpeeksi, joten ei sitä perunaa (=paskanjatketta) ihan oikeasti tarvii syödä yhtään.

nimim: ilman perunaa ja pastaa (ja ennenkaikkea leipää) ei kuole. Todistettu on ;)

Vierailija
15/20 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii juu joo. ja rasvat tietty... Huoh anteeks mun saarnat, kun en ole saanu tarvittavaa valistuskuuriani pidettyä pitkään aikaan. Noista asioista kun vois puhua vaikka kuinka paljon ja aiheesta kuin aiheesta. Ja kun soppaan lisätään eri koulukuntien omat mielipiteet niin homma onkin aika sekava.

Hyvä että joku puuttuu tähän mun " valistushimooni" . Meikä kun ei kuitenkaan ole mikään malliesimerkki ruokavalion noudattamisesta ollenkaan. Sokeria yritän välttää jokatapauksessa kun on noita muitakin oireita, jotka indusoituu aina jos hurahdan porsastelemaan makealla ruoalla. Ehkä mun sokerista vaahtoamine johtuu siitä, että kovin moni ei sitä ole vielä ymmärtänyt, että pelkän rasvan kyttääminen ei riitä, jos samalla syö paljon nopeita hiilareita. Siinä hyvä kieteytys- ainakin omasta mielestäni.

Emmä pahuuttani saarnaa! Paljon vaan plussa onnea ja terveitä vauvoja niitä odottaville.

Vierailija
16/20 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

//kovin moni ei sitä ole vielä ymmärtänyt, että pelkän rasvan kyttääminen ei riitä, jos samalla syö paljon nopeita hiilareita. Siinä hyvä kieteytys- ainakin omasta mielestäni. //

**Nyt osuit kuules naulan kantaan-just noin!

Hihihiii -hihittelen täällä vieläkin. kirjoitat muuten aika hauskasti...

Vierailija
17/20 |
06.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips!

Meillä oltu ilman ehkäsyä jo kolme vuotta. Viime kesäkuussa käytiin tutkimuksissa minulla todettiin pco. Lääkäri " määräsi" hoidoksi painon pudotusta säännöllistämällä ruokarytmiä jolloin verensokeri pysyy tasaisena. Tietysti täysjyväviljaa kun hiilihydraatteja syö ja miettii mihin aikaan päivästä ja minkä verran hiilareita syö. Lääkäri sanoi että keskivartalolla oleva ns.viskeraalinen rasva on haitallista hormonitoiminnan kannalta ja se altistaa myös sydän-ja verisuonitaudeille, ääk!

Päätimme että minä toteutan lääkärin " määräyksen" ja jos vauvelia ei ala kuulua silti niin sitten aloitetaan muita hoitoja. Ja tähän asti vitkutin projektini aloitusta, mutta nyt motivaatio on kova " uudelle elämälle" , josta vielä mahdollisesti " palkintona" kauan toivottu lapsi:)))))))

Vierailija
18/20 |
06.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen keskustelu tämä, ihan hyödyllistä tietoa.

Piippulille vielä vastaukseksi, että toiselle pienelle on annettu mahdollisuus tulla, mutta aika epätodennäköistä se vielä on... Menkat kun ei ole yllätys yllätys alkaneet..! Tosin, imetänkin edelleen päivisin, joten sekin saattaa siihen vaikuttaa, mutta pelkäänpä, että pco se suurin syy on... Mutta katsotaan nyt, kun joskus saisi tuon pojan vierotettua... Mutta kuumetta siis kyllä on! ; )

+++ kaikille pco-plikoille!!!

-Tua

Vierailija
19/20 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähettelin gynelle kyssäriä, kun ei tua täti tullutkaan vielä visiitille vaikka terot ehti pois alta, niin niin käski tehdä raskaustestiä. Jännäää- vaikkei siellä kyllä kai periaatteessa ole mitään toivoa edellisen ultran mukaan- mutta jännää silti. Huomenna pitänee mennä äänestämisen jälkeen testi kauppaan.

... pitäisköhän tilata isompi satsi tulevaisuutta varten jostain...

loppiainenkin meni sitten tätä kirjoittaessa. Takana onnistunut appivanhempien visiitti mun porukoitten luona. Mummokuumeisia ovat molemmat. Ihmetteli takin alla pömpännyttä massua kun oli vyössä vähän raskaamman puoleinen solki joka pönkes takkia juuri sopivasta paikasta. Mä melkein tirvasin niistä vihjailuista... Mun äippäliini onneks tietää tilanteen, mutta anopille en ole vielä hirveesti jaksanu selittää, että miks se ei oo lähiaikoina mummoutumassa.

Vierailija
20/20 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kun pääsin ihmettelemästä, notta missä viipyy. Sopivasti kp28. Gyne käski odotteluilta arpomaan kp28 jälkeen seuraavalle päivälle kp1. No nyt ei tartte sitäkään sitten miettiä. Tupla clomeilla jatketaan siis maanantaina.